Moziban

Kik gyújtották fel Norvégia templomait? – A sötétség gyermekei

Rory Culkin A sötétség gyermekei (Lords of Chaos) című filmben

Szabad-e egy mai napig aktív zenekar botrányairól filmet forgatni, ráadásul egy könyv alapján? Jonas Åkerlund a norvég black metal atyjának tartott Mayhemről készítette A sötétség gyermekeit, kétes végeredménnyel.

Nehéz helyzetben vannak a metalosok. Egyfajta rajongói hitpróbaként is felfogható, hogy hogyan viszonyulnak A sötétség gyermekeihez. Mert egyfelől végre egy film, ami ráadásul mozikba kerül, és az egyik kedvencükről, vagy legalábbis a stílus egyik legelismertebb képviselőjéről szól. Másfelől pedig fujj, aljas hazugság, nem is így volt, az nem is volt, miért próbálják bemocskolni ennek az áldott jó bandának a nevét?! És akkor arról még nem is beszéltünk, mit szól mindehhez a Mayhem. A negatív reklám is reklám? Vagy létezésüket ellehetetlenítő vállalkozás egy ilyen film?

Mert A sötétség gyermekei igenis negatív képet fest róluk. Az 1984-es megalakulásuktól 1993-ig tartó első időszakukat bemutató filmben minden benne van, amitől akkoriban hangos volt a (nem csak) norvég sajtó. A vád szerint a (nem csak Mayhem tagokból álló Black Circle, azaz Fekete Kör) tagjai templomokat gyújtottak fel Norvégia-szerte, mert pusztítandó, elnyomó, agymosó uralomnak tartották az egyházat, valamint gyilkosság is köthető a nevükhöz.

Ez nem spoiler, mindent megtalálsz az interneten, amit A sötétség gyermekeiben látsz!

Jó, nyilván nem mindent, mert az elsősorban videoklipjeiről híres Åkerlund (aki egyébként a Bathory zenekar dobosaként maga is metalhead) egyedi stílusban, néhol viccesen, néhol szó szerint horrorfilmes eszközökkel tálalja a Mayhem történetét. Az első dobos, Manheim (James Edwyn) lelépését egy egyszerű ugrósnittel; a gitáros frontember Euronymous (Rory Culkin) igazi black metalossá válását a húgával történő bohóckodásként, a Svédországból importált énekest, Deadet (Jack Kilmer) pedig döglött állatokat szagolgató, simogató és gyártó pszichopataként.

Jack Kilmer A sötétség gyermekei (Lords of Chaos) című filmben

De valahogy bajosan működik csak ez a kettősség. A poénok nem elég erősek ahhoz, hogy feloldják a sötétséget, amiben a karakterek egyre mélyebbre merülnek. Így idővel valóban

elszabadul a káosz, aminek megpróbálnak urai lenni (ahogy az eredeti, Lords of Chaos cím is mutatja), de végül felemészti őket, és a sötétség gyermekeivé válnak.

Erre pedig csak ráerősít az ábrázolásmód: vér, szenvedés, sátáni tekintet, szétfröccsenő agyvelő és hasonló finomságok fokozzák a hatást, ami minden nézőre rátelepszik, és nem hagyja szabadulni.

A sötétség gyermekei (Lords of Chaos)

Pedig a valóság – hiszen ne feledjük, könyvadaptációval van dolgunk – ennél azért biztos árnyaltabb, vagy épp szürkébb volt. Aprócska példa csupán, de Csihar Attila – a Mayhem jelenlegi, és a műfajt meghatározó (és sokak szerint meg is alapító) korábbi albumának, a De Mysteriis Dom Sathanasnak az énekese – visszaemlékezése szerint a próbák és a felvételek nem a filmben látható alkoholmámorban, hanem sokkal fegyelmezettebb légkörben zajlottak, ahol mindenki a zenére koncentrált.

A zenekar egyébként a mai napig elzárkózik a filmtől, mert hivatalos megkeresés nem történt a készítők részéről, így nem tudtak reagálni az abban bemutatott történésekre. Csihar fű alatt ugyan segítette a film elkészültét (ráadásul őt saját fia, Csihar Arion alakítja a vásznon), de állítása szerint megpróbálta elmagyarázni a rendezőnek, hogy egy ilyen film hatalmas hatással lehet egy mai napig aktív zenekar életére. Hogy Jonas Åkerlundot mennyire hatották meg az énekes szavai, azt persze nem tudhatjuk. Mint ahogy azt sem, hogy ki lehet ennek a kicsit életrajzi, kicsit fikciós, kicsit sötét humorú, kicsit horror filmnek a célközönsége. A sötétség gyermekei mindenesetre elkészült, és mindenképp egyedi filmélményt nyújt – a rajongók nagy örömére, vagy épp bánatára.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..