Kritika

A szépség fokozatai – Bel Ami – A szépfiú

Robert Pattinson, az Alkonyat ügyeletes szépfiúja, a tinilányok és vágyukat elhallgató anyukáik első számú kedvence – nem hittem, hogy lesz szerep, amihez nem bizonyul elég szépnek. Márpedig a Bel Ami leggyengébb pontja, hogy Robert Pattinson egyszerűen hiteltelen Guy de Maupassant klasszikusának címszerepében.

Georges (Robert Pattinson) nem sok mindenhez ért – de mindene megvan, hogy bármilyen nőnemű lényt levegyen a lábáról. Ennek jegyében kezdi építeni karrierjét, Clotilde (Christina Ricci), Virgine (Kristin Scott Thomas) és Madeleine (Uma Thurman) segítségével. A kezdetben még csak az események sodrával úszó férfi hamar megtanulja Párizs ármányos játékszabályait, melyeket aztán saját hasznára fordítva női szíveken lépdelve jut fel egészen a csúcsig.

A számtalan korábbi feldolgozást megért Maupassant regényt ezúttal Rachel Bennette álmodta vászonra – valljuk meg, nem éppen a legüdítőbb módon. Bár a film csupán 102 perces, mégis az az érzésünk, mintha órák óta ülnénk a moziban. Az események lassan csordogálnak, a néző pedig ásítozik. Mi lehet a gond, hisz az alapsztori már letesztelt, a sztárparádé adott, sőt, van egy igazi szépfiúnk is? Hát gyakorlatilag pont ennyi. A sztori alakítása a lehető legkonvencionálisabb, a világirodalom gyöngyszemei rövidítve kötet első fejezetének is beillene, tisztes iparosmunka – amely azonban ahelyett hogy átmenekítené Maupassant társadalomkritikáját, erősen hajaz a Veszedelmes viszonyok szerelmi civódásaira. A sztárparádé éppen csak az elvárható minimumot ugorja meg – nem lehet rájuk panasz, de Kristin Scott Thomas néhány erősebb pillanatán kívül nem sok mindenre fogunk emlékezni a játékukból. És ugye itt van még Bel Ami, Robert Pattinson, aki egyszerűen nem elég szép. Nem elég sármos. Nem elég. Edward Cullen márványszerű vonásai most nyersek és érdesek, hiányzik belőlük az a hamvasság, az a finomság, amivel Georges Duroy karaktere nemcsak áldozatait, de a nézőt is megbabonázhatná. Ahhoz, hogy a Bel Ami működni tudjon, nekünk is bele kellene szeretnünk Georges Duroy-ba: hogy megértsük indítékait, hogy elnézzük botlásait és hogy megbocsássuk bűneit – mindez hiányzik, és éppen ezért a katarzis is elmarad. Persze nem Pattinson hibája, hogy őt választották a szerepre – azért azonban ő a felelős, hogy színészként sem igazán remekel – a három grácia kisujjból kirázott játékával nemes egyszerűséggel mossa le az ifjú titánt a vászonról.

Ha mindeddig nem sikerült volna Nick Ormerod és Declan Donnellan filmjéhez kedvet csinálnom, egy dologgal talán még lehet. A filmet Budapesten forgatták, és azt kell mondjam, székes fővárosunk remekül szerepel Párizsként. Az Opera jobbról-balról, az Andrássy út – igazán tisztességesen összehozták, a film talán legizgalmasabb része felismerni a benne szereplő helyszíneket.

Bel Ami – A szépfiú (Bel Ami)
színes, feliratos, angol-francia-olasz filmdráma, 102 perc, 2012 (16)

rendező: Nick Ormerod, Declan Donnellan
író: Guy de Maupassant
forgatókönyvíró: Rachel Bennette
zeneszerző: Lakshman Joseph De Saram, Rachel Portman
operatőr: Stefano Falivene
producer: Uberto Pasolini
vágó: Gavin Buckley, Masahiro Hirakubo

szereplők:
Robert Pattinson (Georges Duroy)
Christina Ricci (Clotilde de Marelle)
Uma Thurman (Madeleine Forestier)
Kristin Scott Thomas (Virginie Walters)
Colm Meaney (Rousset)
Natalia Tena (Rachel)
Holliday Grainger (Suzanne Rousset)
Pip Torrens (Paul)
James Lance (Francois Laroche)
Amy Marston (Nanny)
Todd Peterson (újságíró)
Philip Glenister (Charles Forestier)

IMDb

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com