Kritika

A szerelem az oka mindennek – A (sz)ex az oka mindennek

szexazokamindennekAz idióta magyar cím ellenére A (sz)ex az oka mindennek bűbájos és nagyon is érzékeny film, amiben mindenki magára ismerhet, aki valaha is érezte úgy, hogy a hiba az ő készülékében van.

Jason Sudeikisről a Családi üzelmek óta tudjuk, hogy képes a vígjátékba valami pluszt vinni, Leslye Headland rendező azonban sem a Lánybúcsúval, sem a a Mi történt az éjjel?-lel nem tudta bebizonyítani ezidáig, hogy érdemes rá, hogy megjegyezzük a nevét. A film – aminek a forgatókönyvét is ő jegyezte – azonban a direktor új oldalát villantotta fel – méghozzá egy igencsak romantikus és vicces oldalát. A (sz)ex az oka mindennek ugyanis nem kevesebb, mint az utóbbi év egyik leghelyesebb romkomja.

-1Lainey (Alison Brie) és Jake (Jason Sudeikis) egymással veszítik el szüzességüket egy egyéjszakás kaland során, majd szétsodorja őket élet. Egy évtizeddel később, amikor véletlenül ismét találkoznak, Lainey Matthew (Adam Scott) szeretőjeként vergődik, míg Jake ágyról ágyra jár. Vonzalmuk rögtön kiderül, mégis úgy döntenek, inkább barátok maradnak, és nem fekszenek le egymással – még egyszer. Csakhogy a szerelem ritkán kérdezi meg a feleket, hogy készen állnak-e rá.

Headland könyve kis lépésekkel építkezik szépen lassan bontva ki a két főhős között a kapcsolatot. A helyzetek életszerűek, a párbeszédek a legkevésbé sem papírízűek, millió jelenet van, amikor az ember magára ismerhet – már ha a magánélete nem maga a tündérmese. Akit már pattintottak, aki valaha veszkődött valakiért, aki volt már az a bizonyos harmadik, akinek nehezére esett az elköteleződés, aki azért nem mert lépni, mert félt, hogy összetör valami számára becsest, aki csalt már meg valakit, aki már tartott fent csak azért kapcsolatot, hogy elmondhassa magáról, hogy van neki – szóval aki valaha is bonyolódott viszonyba egy másik emberrel, jó eséllyel talál magának üzenetet a filmben, ami bár alapvetően humorosra van hangszerelve, időnként – épp csak a kellő mértékben – komolyabb hangot is megüt. A film nem bagatellizálja el a fájdalmat, amit szerencsére nem hisztiben, hanem csendekben oldja, ráadásul képes megkoreografálni az egyik legromantikusabb jelenetet, amit valaha filmen láttam.

SWOP_web_1A remek könyvhöz remek színészek társulnak. Sudeikis gyakorlatilag ugyanazt a figurát hozza – egy kicsit talán kevésbé genyón –, mint a Családi üzelmekben. A Balfékekből és az Ötéves jegyességből ismerős Alison Brie pedig remek választás volt Lainey szerepére, tökéletesen működik ugyanis közöttük a kémia. A mellékszerepekben mindenki a helyén van, Amanda Peet és Jordan Carlos is friss alakítást nyújt. A jutalomjáték Adam Scotté, aki úgy tűnik már sosem menekül a negatív szerepeihez társuló ultragagyi arcszőrzettől. Matthew – és nem csak a nevetséges bajusztól – hihetetlenül ellenszenves, egyszemélyben testesíti meg az összes elcseszett nárcisztikus kaszanova paródiáját, akikbe a nők valaha képesek voltak valamilyen rejtélyes oknál fogva beleszeretni. A humor persze nem csak a karakterekből fakad, akadnak itt igencsak sikamlós poénok is, de a viccek mindig képesek a jóízlés határán belül maradni – csak egy a sok-sok érv mellett, ami miatt érdemes megnézni ezt a szuper kis vígjátékot, ami – a magyar címmel ellentétben – arról mesél, hogy nem a szex, hanem bizony a szerelem az oka mindennek.

https://www.youtube.com/watch?v=56c1NI1CCiA

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.