Kritika

A Szikla, a kamion és a drog – Csapda

Snitch_10 Pankrátorból színésszé válni – nem semmi karrier. Dwayne „The Rock” Johnsonnak mégis sikerült. Nem hiszem, hogy első filmszerepénél A múmia visszatérben, 2001-ben sokan fogadtak volna erre – most azonban, a Csapda című darabban megmutatja, hogy komolyan gondolta azt a közbeeső években a színészkedést, és le tud tenni valamit e téren is az asztalra. Kár, hogy a film ennek megcsillogtatásán kívül sok mást nem tud felmutatni.


Főhösünk (Dwayne) egy jól menő fuvarosvállalatot vezet. A semmiből építette fel, vasakarattal, és igazán jól vezeti vállalkozását: nem riad vissza a kockázatoktól, emberséges a beosztottaival, és szigorúan végigviszi azt, amit vállal. Ezen tulajdonságait még azelőtt ismerjük meg, hogy kiderül, hogy fia nagy zűrbe – drogügyletbe – keverte magát, de azután is nagy hasznukat veszi. A srác szabadulásának feltétele ugyanis az, hogy segít elkapni egy, a drogbizniszben magasabb polcon álló dealert. Mivel azonban a fiú tényleg nem ismer senkit (ami azt illeti, elég aljas módszerrel ugratják bele ebbe az egészbe), az apának kell magára vállalnia ezt a feladatot. A kamionsofőr tehát beépül az alvilágba, ahol bizony nem csak kamionjainak épsége, a saját élete, a cége és a jó híre forog kockán, hanem bizony a családja is…

SNITCHBár a Csapda a beépülős, drog elleni küzdelmes krimik eszköztárával dolgozik, valamint Dwayne Johnsonról nyilván inkább akciófilmekre asszociálunk, ez a film leginkább dráma. Annak legalábbis jobb, mint akciómozinak – két darab szerény akciójelenetével ugyanis egyáltalán nem azt a pörgős-látványos, adrenalinpumpáló szórakozást nyújtja. Ennek ellenére a drámai feszültség elég erős benne ahhoz, hogy végig odafigyeljünk, és szurkoljunk a nagydarab kamionosnak, aki ugyan a vad helyzetekben is képes megőrizni a hidegvérét, de azért érezhetően nem a saját terepén játszik, a családi életében pedig bizony nincs éppen a helyzet magaslatán – pláne mikor belemerül ebbe az idegen „tégla”-szerepbe.

SNITCHAmi igazán kellemes meglepetés, hogy Szikla Johnson mennyire jó egy ilyen szerepben is. Sosem fog Oscar-díjat kapni, de messze jobb, mint egy alapvetően az izmainak a fitogtatásávál kenyerét kereső meláktól vár az ember. Sőt, jelen esetben még Susan Sarandonnál is jobb, aki ugyanis most nem a törtető államügyészt játssza – hanem annak paródiáját.

SNITCHÉs ezzel el is érkeztünk ahhoz, hogy az izomagy okozta kellemes csalódáson kívül nem igazán akad értékelhető teljesítmény ebben a filmben. A fő baj a cselekmény óriási lukjaival van. Semmi értelme így a sztorinak, szinte minden második fordulat csak azért van benne, hogy izgalmasabb legyen – de logikusan semmi értelme. Kezdve itt egyes mellékszereplőkkel megcsináltatott dolgoktól, indokolatlan autócseréken át az egész fő problémáig: tényleg ez volt a legegyszerűbb módja annak, hogy megszerezzék a fődrogdealer telefonszámát?

Jójó, azt azért sejteni lehetett, hogy ez a film nem az eszünkhöz fog szólni, de ez már zavaró szintje a moziélvezők hülyének nézésének. Persze, megvan a magyarázat a dologra (már persze a moziba való becsalogatáson kívül): a dramatizálás arra is szolgál, hogy jobban átérezhessük a bemutatott, valóban létező problémát. A Csapda ugyanis a valóságon alapul – és ha tényleg ebben a formában működnek ezek a drogtörvények az USA-ban, az tényleg elég gáz. De mivel sem a sztori, sem a színészek nem igazán tudják elérni a hitelesség megfelelő szintjét, így még akár ebben a tanulságban is kételkedhetünk…

Bár csak a Cinema City Westendben vetítik ebben a formában, de érdemes megjegyezni azt is, hogy Csapda 4DX változata az első, moziban bemutatott 4D film Közép-Európában.

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com