Kritika

A Te kínod, az én kínom – A nagyfater elszabadul

UDEP_D24_05594.CR2

Nem tudok visszaemlékezni, mikor láttam utoljára ennyire kínos filmet. Rossz film szinte minden hétre jut, de ennyire feszengős rémség viszonylag ritkán landol a mozikban – ráadásul ilyen sztárparádéval. A Nagyfater elszabadul minden, amit jóízlésű színész később le akar tagadni a filmográfiájában.

Egy ideje sejtjük, hogy Robert De Niro a móka kedvéért hajlandó némi elhajlásra, de most egyszer s mindenkorra bizonyítást nyert, hogy az öreg már nem beszámítható. Pillanatnyi (vagy tartós) elmebaj lehet csak mentség arra ugyanis, hogy olyan filmek színészóriása, mint a Taxisofőr vagy a Cape Fear – A Rettegés foka, vagy olyan vígjátékok szellemes nevettetője, mint a Csillagpor vagy a Csak egy kis pánik, elvállal egy ilyen alja mozit. Meglepő módon nem csak őt tudta bepalizni a Boratért és a Brünóért forgatókönyvíróként felelős direktor, Dan Mazer – az eddig sem szofisztikált alakításairól híres Zac Efron, Dermot Mulroney és a jobb napokat is látott Danny Glover lettek bűntársai ebben a förmedvényben.

Amikor felesége meghal, Dick (Robert De Niro) úgy dönt, az imádott asszony utolsó kívánságának eleget téve beleveti magát a csajozásba. Unokáját, az éppen nősülni készülő Jasont (Zac Efron) szemeli ki, hogy megnyissa előtte az egyetemisták ágyába vezető ajtókat – a laza kis golfozásnak induló kiruccanásból hamarosan ordenáré buli lesz, ami alapjaiban változtatja meg mindkét férfi életét.

297955_1024_nagyfater_elszabadul__4_Ilyen történettel a Nagyfater elszabadul akár egy megszívlelendő gondolatokkal teli családi vígjáték is lehetne – valójában azonban egy tini beach party filmet látunk, ahol a főszereplő éppenséggel nem egy könnyű szexre hajtó főiskolás, hanem egy kiéhezett 72 éves tata. Alapgondolatnak nem is rossz – sőt, a film egyetlen értékelhető pontját, a szerepcserét is ez szolgáltatja: míg Dick a lányokat stíröli a strandon, a totálisan konzervatív, szülei dogmáit szajkózó Jason csak a cipőjébe ment homokkal van elfoglalva.

A fenti jelenetet leszámítva sajnos a szellemesség nyomát sem leltem a filmben, ami elsősorban az altesti poénokra fókuszál, méghozzá igencsak explicit formában. Hogy abban ugyan mi a vicces, hogy De Niro Efron arcába dörgöli a farkát, fel nem foghatom – sajnos elmulasztottam konzultálni a teremben hangosan röhögő több száz nézővel. Ilyenkor konstatálom lesújtva, hogy bár a mérgezett tollú kritikus szívesen leszedi a keresztvizet az ilyen filmek forgalmazóiról, a magyar közönség reakcióit elnézve hiába is tennék nekik szemrehányást.

14487090337472917_800x600A humor hiánya a legkomolyabb gond egy szórakoztatónak szánt film kapcsán, de azért ne menjünk el szó nélkül a film egyéb gyengeségei mellett se. Bár nem jön össze neki, a forgatókönyvíró John Phillips szemlátomást törekszik rá, hogy filmjével átadjon valami zavaros maszlagot a családi kötelékekről meg a kompromisszumok nélküli életről – a vulgaritás mellett azonban nem jut tér sem a jellemábrázolásra, sem a kapcsolatok tisztességes felépítésére. Jason karakterének árnyalását Philips Efron meztelenre vetkőztetésével és dalra fakasztásával váltja ki, a világmegváltó érzelmeket meg elintézi néhány irracionális pálfordulással – végül a Nagyfater elszabadul fináléjában elpuffogtatott fenenagy tanulságok is csak olyanok lesznek, mit Dick életbölcsességei a filmben: egy bögréről vagy egy polóról kölcsönzöttek.

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya