Kritika

Better Call Foxx – A temetés

A Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon debütált A temetés Jamie Foxx és Tommy Lee Jones főszereplésével egy temetkezési vállalatok közötti szerződési csalás tárgyalásán keresztül mesél egy szokatlan, de megható barátságról és a rasszizmus közösségekre gyakorolt hatásairól.

A tárgyalótermek világa hosszú ideje foglalkoztatja mind a filmeseket, mind a közönséget nagyvásznon és kisképernyőn egyaránt. Olyan örökérvényű klasszikusokat köszönhetünk a műfajnak, mint a Tizenkét dühös ember, A vád tanúja, Ne bántsátok a feketerigót! vagy az Egy becsületbeli ügy. A tévésorozatok között pedig a Briliáns elmék, az Esküdt Ellenségek, A férjem védelmében és legfrissebben a Better Call Saul hagyott hatalmas nyomot a popkultúrában. Ebben a közegben nem egyszerű eredeti ötletekkel, ügyekkel, történetekkel előállni, de szerencsére manapság is belefuthatunk olyan gyöngyszemekbe, amelyek képesek szokatlan művészi koncepciókkal, egyedi nézőpontokból bemutatni alul reprezentált karaktereket és témákat. Ezeket a darabokat főként az európai felhozatalban érdemes keresni és szerencsére az utóbbi időben olyan emlékezetes darabokkal gazdagodtunk, mint a Saint Omer, A Goldman ügy, a Vörös szobák vagy a cannes-i fődíjas Egy zuhanás anatómiája.

Ebből a felsorolásból A temetés erősen kilóg amerikai stílusa és hagyományosabb megközelítése miatt, viszont nem válik feltétlenül felejthetővé.

A valós események által inspirált történetben Jeremiah O’Keefe temetkezési vállalkozó (Tommy Lee Jones) be szeretné perelni Ray Loewen temetkezési mogult (Bill Camp), akinek pénzügyi gondok miatt ugyan el akarta adni temetőinek egy részét, de Loewen az időt húzva próbálja késleltetni az üzletkötést és ezzel egyidőben kisemmizni partnerét, amíg igazából fillérekért felvásárolhatja az egész cégét. Jeremiah rájön üzlettársa taktikájára és jogi tanácsadója javaslatára felkeresi az exkluzívan személyi sérülésekre szakosodott karizmatikus, nagydumás sztárügyvédet, Willie E. Gary-t (Jamie Foxx), akit rövid győzködés után sikerül beszervezni és a jogi csapat élére állítani, hogy segítségével vigyék végig az ügyet, amit a főként feketék lakta Dél-Mississipi területén tárgyalnak meg többségében fekete esküdtekkel.

A-temetés-Jamie-Foxx

A temetés felszínen úgy tűnhet nem sok különlegességet tartogat. Tipikus amerikai közeg, igaz történet, a talpig becsületes ügyvéd megvédi a hithű hazafi veterán vállalkozását és a gonosz, kapzsi korrupt üzletemberek megkapják a méltó büntetésüket. És valóban ezt a történetet ezzel a szerkezettel, karakterekkel, fordulatokkal már láttuk kismilliószor, de valahogy mégis működőképes. Ennek egyik legfőbb oka a karakterek és a színészek. Tommy Lee Jones az a fajta legendás karakterszínész, aki hiába játssza el mindig ugyanazt a morcos öregurat, egyetlen pillantásában több van ezer szónál. Jeremiah O’Keefe karaktere egy patyolat tiszta becsületű, veterán, családcentrikus nagypapa, aki sajnos annyira pozitív és hibátlan erkölcsű (még a Ku Klux klánnal is szembeszállt), hogy emiatt papíron nem tűnik igazán érdekesnek.

Viszont Tommy Lee Jones csupán a szokásos játékával messze sokkal több emberséget csempész a karakterbe és remek ellenpárt alkot a film valódi főszereplője mellett.

A Jamie Foxx alakította kőgazdag fekete ügyvéd, Willie Gary ha nem is igazán mély, de egy őrülten szórakoztató figura, aki elsősorban showman és csak utána jogi képviselő. Gary legérdekesebb tulajdonsága, hogy kimondatlanul is leolvasható róla első felbukkanásánál is, hogy tudja, ügyei megnyeréséhez muszáj cirkuszt csinálnia, hogy magára irányítsa és ne eressze az emberek figyelmét.

Viszont nem szimpla bohóckodással, hanem erőteljes testjátékkal megtámogatott monológokkal kenyerezi le a főként fekete esküdteket és könyörtelen kérdésekkel izzasztja meg a tanúkat. Trükkje, hogy csak olyan ügyeket vállal el, amikben hisz és tudja, hogy megnyeri és rengeteget alapoz a fekete kissebséggel való kapcsolatára és hogy mindenáron saját oldalára fordítsa az esküdtek igazságérzetét. Csupán státuszából adódóan (self-made vagyonos fekete férfi) erőt és megingathatatlanságot sugároz, de bepillantva a színfalak mögé kiderül, hogy rengeteg gyakorlás, profizmus és személyes igazságérzet adta meggyőződés is kell, hogy helyt tudjon állni. Mindeközben legnagyobb gyengeségével, saját egojával és nárcizmusával is le kell számolnia, hogy megnyerje az ügyet. Természetesen Foxx a kisujjából kirázza ezt a virtuóz alakítást, amiért ugyan nem fog újabb Oscart kapni, de

a Django elszabadul óta egyértelműen ez a legerőteljesebb szerepe.

Foxx és Jones párosa közti fantasztikus kémia és az olyan közös jeleneteik viszik el a filmet a hátán, mint mikor együtt éneklik Tony! Toni! Toné! Feels Good című számát. Egyszerűen annyira élvezetes nézni, ahogy ezek a karakterek a legjobbat kihozva hatnak egymásra, hogy megbocsáthatóvá válik a tény, hogy egy sokat látott és kiszámítható „feel good” történetet nézünk.

A Maggie Betts (Novícia) rendezte A temetés klasszikusan jó-rossz, Dávid és Góliát felállásban prezentálja a Loewen Group elleni szerződéscsalási kereset történetét,

de a mélyben sokkal érdekesebb témák is felszínre kerülnek. A milliárdos óriáscégek által történő kisebbségek (jelen esetben a Dél-Mississipi fekete baptista közössége) kizsákmányolása, a szisztematikus rasszizmus témája, a bőrszínnel kapcsolatos kérdések és taktikák a jogi körökben mind szerepet kapnak és tevőlegesen tényezővé válnak a cselekmény során az ügy megnyeréséhez.

A-temetés-Jamie-Foxx-2

Érdemes még megemlíteni Alan Ruckot, aki O’Keefe ügyvéd barátját játssza. Figurája viszonylag hamar a háttérbe kerül, de egy bizonyos ponton a tárgyalás során súlyos hátráltató tényezővé válik a karakter déli múltja és rasszizmusa. Rucknak szerencsére rengeteg tapasztalata van a szánni valóan romlott karakterek humanizálásában (az Utódlás Connorja), így itt is képes plusz dimenziót adni az elsőre szintén elcsépeltnek tűnő alap rasszista ügyvédnek. Mamoudou Athie a frissen diplomázott ügyvédsegédként, Bill Camp a korrupt halálkufárként és Jurnee Smollett az alperest védő ügyvédként is szintén remekek, de sajnos nem szerepelnek annyit, hogy érdemben ki lehessen bontani karaktereiket.

Ez legjobban a Smollett alakította (egyébként fiktív) vagány védőügyvéd, Mame Downesnál a legszembetűnőbb, aki tisztában van ügyfele bűnösségével, de mégis teljes erőbedobással vállalja a védelmét. A jogi csatározások során több mint méltó ellenfele lesz Willie Gary-nek, miközben legbelül végtelenül tisztelik egymást és szakmájukat. Papíron egyértelműen a legkomplexebb karakternek hangzik, viszont egyszerűen nincs meg a kellő fókusz, játékidő és a hely a történetben, hogy szerepe valódi jelentőséget kapjon.

Nincs olyan virtuózan írva, mint Aaron Sorkin filmjei vagy olyan fantasztikusan rendezve, mint Sidney Lumet mesterművei, de A temetés egy kellemes színfolt a streaming palettán. Eredetiségből nem sok szorult bele, de egy tisztességesen elkészített, mai napig aktuális témákat boncolgató jogi dráma szerethető karakterekkel és remek alakításokkal. Már csak Tommy Lee Jones boldog dalolászása miatt érdemes adni neki egy esélyt.

A temetés elérhető az Amazon Prime Video kínálatában.

Sztepanov Márkó

Sztepanov Márkó a METU képalkotás szakán diplomázott 2023-ban, jelenleg televíziós műsorkészítő mesterképzést végez. Javíthatatlan mozifüggő, filmkészítéssel foglalkozik és filmrendezői ambíciókkal is rendelkezik. Mindenevő, de a horror és az akció műfajok a gyengéi és bármikor megvédi Michael Bay renoméját.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!