Kritika

A történelem unalma – Félelmetes nap

Parkland - Félelmetes nap

Parkland - Félelmetes napA Kennedy-gyilkosság traumáját ragadná meg a film kiváló szereplőkkel – ha tudná. Visszafogottsága túlzott lett. Mégis akadnak döbbenetes pillanatai.

A film

Nem tudom, összeesküvés ölte-e meg Kennedyt, de azt igen, hogy 1963. november 22. szörnyű volt az akkor éltek számára. Egy generációnyi ember pontosan emlékszik, mikor-hogyan hallotta meg a hírt. Aznap gyászos volt amerikainak lenni.

Még gyászosabb lehetett résztvevőnek lenni. Orvosnak, aki az elnökért küzd. Testőrnek, aki kudarcot vallott. Videósnak, aki a történelem legértékesebb felvételét rögzítette. Nyomozónak, aki ismeri Lee Harvey Oswaldot. És Oswald bátyjának, nyakán egy félőrült vénasszonnyal: anyjukkal.

A Félelmetes nap (eredetiben: Parkland, a kórház után, ahová Kennedyt szállították) ezeket az embereket követi a merénylet utáni három napban. Történetet nem mesél, csak arcokat és sorsokat fest. Visszafogott film. Ez erény, ha nagy történelmi események hátterét mutatjuk be, de kényes erény: igen ügyesen kell bánni a visszafogottsággal, mert átcsaphat unalomba, érdektelenségbe, szürkeségbe. A Félelmetes nap késélen táncol. A néző vagy ásítozik, vagy a képernyőre tapad.

Parkland - Félelmetes nap

Akadnak döbbenetes pillanatok. Jackie szívrepesztő búcsúja férjétől – hogy simogatja! –, Zapruder választása a sajtóhiénák gyűrűjében, Oswald és a bátyja találkozása a börtönben. Ezek a pillanatok megmutatják a film potenciálját. Kár, hogy kevés van belőlük. Olyan nevek alakítanak a filmben, mint Paul Giamatti, Billy Bob Thornton és Zac Efron – nem röhögni, Efron egész jó –, és változatos karaktereket játszanak. Különösen Giamatti szerepe (Zapruder, a videós) emlékezetes a sokk, a felelősség, a morális tartás miatti őrlődésében. (Kár, hogy egy kritika szerint épp az ő döntéseinek ábrázolása kevésbé hiteles.) De Peter Landesman rendezését belengi valami fátyol, talán a távolságtartásé, talán a határozatlanságé; a lényeg, hogy nem hozta ki a maximumot egyik figurájából sem, és ezért a Félelmetes nap sokkal kevesebb lett, mint amekkora lehetőség rejlik benne.

Parkland - Félelmetes nap

Hanem érdekes alkotás azért ez a Parkland. Az a The American Film Company készítette, amelyiknek fogadott célja a történelmileg hiteles darabok gyártása. Első produkciójával csúnyát bukott a cég az igényesség terén – A cinkost erőtlen, hamis filmnek értékeltük. A Félelmetes nap a második a sorban, de ezzel sem lehetünk elégedettek. A bemutatott mozzanatok hitelesek, de a film túlnyomó részében hiányzik a dráma; a fő baj tehát épp ellentétes A cinkoséval, míg maga a film hasonlóan szürke. Úgy hiszem, hogy ha már a társaság az amerikai történelem nagy eseményeit kívánja vászonra vinni, nagyobb erőfeszítést kellene tennie a minőségért.

Különösen azért, mert fájó hiány van hiteles történelmi darabokban. Egy ilyen vállalkozás csodákat művelhetne. És jó az irány, jó a szándék. Csak a fátylat: az érdektelenséget emelné le valaki a filmekről!

A lemez


A rendező audiokommentárja színesíti a filmet, és kimaradt jeleneteket is találunk. 5.1-es magyar és angol hang, valamint két feliratnyelv mellett ez egy korrekt kiadvány a maga háromezer forintjával – drága, de korrekt. Mégis: a film nincs olyan kiváló, hogy sürgősen meg kelljen nézni, tehát érdemes kivárni egy árcsökkenést.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com