Kritika

A visszatérés napja: Ütős nyitány – Vissza a jövőbe

visszaajovobe2Robert Zemeckis 1985-ben elkészítette az év legsikeresebb filmjét, melyet két folytatás is követett. A Vissza a jövőbe többszörösen is kiállta az idő próbáját, egy egész generációnak adott idéznivalókat, akik ma, 2015. október 21-én Marty és Doc visszaérkezését ünneplik a jövőbe szerte a világon.

Bob Gale, a Vissza a jövőben egyik forgatókönyvírója és producere akkor kapott ötletet a trilógiához, mikor megtalálta az apja évkönyvét a padláson. Úgy vélte a fater elég tuskó volt akkoriban, és elgondolkozott azon, vajon haverok lettek-e volna, ha együtt járnak suliba. Ez ugyan sosem derült ki, de a gondolatkísérlet hamarosan történet formát öltött, és Gale végül filmjének hősét, Martyt (Michael J. Fox) nemcsak apjával, de gyerekeivel és őseivel is összeeresztette. Marty a trilógiává növő sztori első részében a Doki (Christopher Lloyd) által feltalált időgép balül elsült premierjét követően visszatér 1955-be, majd egy laza mozdulattal beletenyerel szülei (Lea Thomson és Crispin Glover) első találkozásába. Most már saját létezése a tér: ha nem hozza őket össze, sose fog megszületni.

„…az Empire olvasói már egyenesen a valaha készült 23. legjobb filmnek szavazták.

A trilógia új lendületet adott az addig Mark Twain és E.G. Wells gondolatai által meghatározott időutazós filmeknek, okosan és rendkívül szellemesen tálalva a témát. A film el is érte közönségét, míg az Entertainment Weekly minden idők 28. legjobb középiskolás filmjének választotta a Vissza a jövőben-t, az Empire olvasói már egyenesen a valaha készült 23. legjobb filmnek szavazták. És nem csak ők! Felkerült a The New York Times és a Total Film legjobb filmjeinek listájára is, majd 2007-ben a Kongresszusi Könyvtár Filmmegőrzési bizottsága besorolta az „amerikai nemzeti filmregiszter”-be „mint kulturális, történelmi vagy esztétikai értéke miatt örök időkre megőrzésre érdemes alkotást”. Nem hiszem, hogy ennél több kell egy filmnek az örökkévalósághoz. vissza_a_jovobeDe mi a titka a Vissza a jövőben-nek? A filmet egyik kritikusa, Robert Ebert minden idők egyik legelismertebb amerikai filmjéhez, Frank Capra Az élet csodaszép című alkotásához hasonlította, kommentárjában kiemelve Steven Spielberg, a film producerének törekvését Hollywood klasszikus hagyományainak követésére. Ebertnek igaza volt, aki egy kicsit is járatos a legnagyobb jelentőségű hollywoodi filmek világában, már a film nyitójelenetében rengeteg filmes utalást talál: ott figyel Chaplin és Harold Lloyd is, hogy csak a legszembetűnőbbeket említsük – és persze a film a későbbiekben is örömmel adózik elődeinek. A Vissza a jövőben másik nagy előnyének a műfajok kiegyensúlyozott keverését szokás kiemelni, a sci-fi, az akció, a vígjáték és a romantika tökéletes elegyéből olyan film született, amit minden korosztály élvezettel néz.

Én azt mondom, a csillagok állása kedvezett a filmnek: mindenki jó időben volt jó helyen. Zemeckis rendezőként és forgatókönyvíróként is remekelt, Alan Silvesti csodás zenét írt hozzá, Huey Lewis The Power of Love-ja a filmtörténet egyik legemlékezetesebb nyitányát adta nekünk, és olyan csapat jött össze, akikre örökre emlékezünk. Bár Michael J. Foxnak nem ez volt az első filmje, de egyértelműen ez hozta meg neki az áttörést, és emelte a legnagyobb közé. Lloyd már kevésbé volt szerencsés, bár mindmáig sokat foglalkoztatott színész, sosem tudta megismételni a trilógia sikerét – talán pont amiatt, mert teljesen összeforrt Doki szerepével, akárhányszor tűnik is fel a vásznon, nem tudjuk nem Emmett Brownként látni. Így a legjobb, amit tehetünk, hogy újra és újra megnézzük legendás szerepében – most végre megint nagyvásznon, az eredeti 1987-es magyar szinkronnal, akár ma is, október 21-én, azon a napon, amikor nemcsak két kedvencünk érkezést, de valahol a mozit is ünnepeljük.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya