Fókuszban Kritika

Államadósság sosem volt még ilyen izgalmas – Adults in the Room

A veterán rendezőlegenda, Costa-Gavras ereje teljében tért vissza, hogy a tragikomikus és elképesztően feszült Adults in the Roomban elmagyarázza, hogyan is bonyolódott a görög gazdasági válság.

A görög származású rendező, Costa-Gavras évtizedekig alkotott a Franciaországban és a világ más pontjain, hogy idős korára visszatérjen szülőföldjére először a migrációs válságot feldolgozó Az Éden nyugatra van, majd most az Adults in the Room kedvéért. Úgy tűnik tehát, Görögország mostanra került fel arra a politikai térképre, amelyen Costa-Gavras mindig is témák után kutatott. A Velencei Filmfesztiválon Jaeger-LeCoultre-díjat nyert 86 éves rendező pedig a görög válságban is meglátta a feszült politikai thrillert, amely műfaj feltalálását nem mellesleg az ő nevéhez szokás kötni.

Az Adults in the Room Jánisz Varufákisz közgazdász, politikus könyve alapján készült, aki fél éven át volt Görögország pénzügyminisztere – ezt az időszakot öleli fel a film. Varufákisz a saját szemszögéből meséli el azt a huzavonát, amely 2015 első félévében zajlott a politikai színfalak mögött: frissen kinevezett miniszterként ugyanis hiába próbált egyezségre jutni a felfoghatatlanul magas államadósság rendezéséről az Eurogrouppal és egyéb európai uniós szervezetekkel és politikusokkal, a tárgyalássorozat végtelenített patthelyzetnek bizonyult, amely hiába bővült naponta egy felvonással,

előrelépés nem történt.

Costa-Gavras legutóbb a bankvilág piszkos üzelmeit leplezte le a Bennfentes játék című filmjében, most pedig a nagypolitika működésével teszi ugyanezt. Az Adults in the Room kényelmetlenül hosszan és repetitíven ismerteti a különböző találkozók, ülésezések, nyilatkozatok mókuskerekét, de éppen erre a túlnyújtottságra van szükség ahhoz, hogy átérezhessük azt a kínt, amit a főhős érzett. Talán már ennyiből is látszik, hogy az Adults in the Room – Costa-Gavrasra jellemzően – nyilvánvalóan elfogult film, amely mártírként tekint Varufákiszra, az EU vezető politikusait pedig a sátán megtestesüléseinek tartja. Éppen emiatt kényesés várhatóan mélyen megosztó lesz a film Görögországban és a világban egyaránt, hiszen valós, élő és köztiszteletben álló személyekről beszél leplezetlenül negatívan (Junckertől Merkelig); Varufákiszon kívül gyakorlatilag minden politikust megvet.

Ez azonban ugyancsak nem idegen a magát kommunistának valló Costa-Gavrastól, aki a pályája hajnala óta bármikor nekimegy az establishmentnek a forradalmi eszmék és a nép érdekeit képviselő hősök nevében. Ami meglepőbb, hogy a rendező világképe mit sem változott az elmúlt bő ötven évben: legismertebb filmjeinek főszereplői mindig is idealista politikusok/közszereplők voltak, akik rosszkor voltak rossz helyen – emiatt pedig a ’60-as, ’70-es években megölték, ma viszont már „csak” eliminálják őket. A Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája ellenzéki politikusa, az Eltűntnek nyilvánítva újságírója vagy a Vallomás diplomatája mind a fennálló, gyakran a nagyhatalmak által támogatott rendszerek áldozatai. Napjainkban a Bennfentes játék tisztesség és hatalomvágy között ingadozó bankárja végül átáll,

Varufákisz lemond, miniszterelnöke, Aléxisz Cíprasz pedig megtörik és betagozódik, elárulva választóit.

Az Adults in the Room a végtelenített tárgyalótermi összecsapások mögött voltaképpen erről a harapófogóról szól: lehetséges-e képviselni a nép döntését, megvalósítani a kampányígéreteket, vagy muszáj meghajolni az EU akarata előtt? Varufákisz és az unió csatájában az őszinte tettvágy és az európai politikai játszmák realitása csap össze, miközben mindenki mást mond a négyszemközti találkozókon, mint a nyilvános tárgyalásokon és a sajtónak – ó, igen, a sajtó, akit folyamatosan sajtótájékoztatókkal és nyilatkozatokkal kell etetni, a semmiről. A legfontosabb a közvélemény felé sugárzott imázs, itt vagyunk, dolgozunk; a kompromisszumképtelenség és a kétszínűség tragédiájának következményei teljesen mellékesek.

Ebből is látható, hogy Costa-Gavras nemcsak mondanivalójában, de stílusában is továbbmegy a Bennfentes játékkal elindított úton. Ez pedig a groteszk elharapódzása – ám a ma oly népszerű gazdasági-politikai vígjátékokkal szemben (A nagy dobás, Alelnök vagy a szintén Velencében vetített The Laundromat) az Adults in the Room csak egyes jelenetekben adja át a terepet a karikatúraszerű megoldásoknak, ami összességében tragikomikus képet fest fel a helyzetről. Míg a Bennfentes játékban a főhős víziói elevenedtek meg emberek fejének leüvöltéséről (vagy szétveréséről), itt kevésbé válik el, hogy hol végződik a valóság, és hol kezdődik a túlzás. Ami érthető is, hiszen az egész helyzet hiába volt felfoghatatlanul abszurd, mégiscsak megtörtént. A sokmilliárdos államadósság a politikusok szájában olyannyira absztrahálódik, hogy

csupán egy gumicsont lesz belőle, amin marakodni lehet.

Ezt a valóságtól elrugaszkodott helyzetet Costa-Gavras csípős humorral, burleszk epizódokkal (pl. egy vacsorajelenet, nyakkendőhiány vagy Varufákisz stand-upja a londoni bankároknak), vizuális gegekkel (például a csoportképek, kompozíciók), megelevenedő számokkal érzékelteti. A hatást Alexandre Desplat zenéje is fokozza, aki a sejtelmes thrillerzenét a megszokott csilingelő dallamaival váltogatja. Utóbbit pedig ezúttal görög népi hangszerekkel, népzenei elemekkel idézi elő, amelyek furcsa kontrasztban állnak a rideg irodákkal, tárgyalótermekkel, üvegépületekkel. A helyzet megkoronázása pedig a jancsói hatást mutató, szimbolikus zárójelenet, amely egyfajta táncként, a tömegek mozgásával képezi le Cíprasz útvesztőbe keveredését. Costa-Gavras cseppet sem direkt üzenetként a hősies görögöknek ajánlja a filmjét, azonban az Adults in the Room bármelyik rebellis kis ország számára tanulságos lehet.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás. Újságíróként dolgozik több médiumnál. A Papírfény rovatot vezeti. gyongyosililla@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..