Úgy tűnik, az ötvenes évek hidegháborús paranoiája óta töretlen népszerűségnek örvendő inváziós sci-finek az új évezred mainstream Hollywoodja továbbra is a bebetonozott kliséken hízott fejőstehén szerepét szánja: a műfaj konstansai az unalomig ismételtek – a képletben a látvány az egyedüli változó.
A film
Az eddig jobbára horrorban utazó Jonathan Liebesman rendező (A sötétség leple, A texasi láncfűrészes mészárlás: A kezdet, A gyilkos szoba) és Christopher Bertolini forgatókönyvíró munkája – a már címében is egy sokrészes franchise lehetőségével kacérkodó –, A Föld inváziója – Csata: Los Angeles sem erőlködik túlságosan, hogy kilépjen a zsáner programadójának tekinthető H. G. Wells regény, a Világok harca által lefektetett sémák köréből.
A majd kétórás játékidő alatt menetrendszerűen érkeznek a kötelező panelek: váratlanul betoppan egy a mienknél jóval fejlettebb technológiával bíró idegen civilizáció, mely azonnal totális háborút indít bolygónk ellen; a percek alatt csatatérré változott metropolisz apokaliptikus díszletei között, tökéletesen uniformizált gyilkológépekből álló seregükkel vívott küzdelem egyre kilátástalanabbá válik; végül azonban igaz hazafiként a személyes konfliktusokat háttérbe szorítva, bátor amerikai katonák kis csoportja felfedezi a betolakodók gyengepontját, jelentősen megnövelve ezzel esélyeinket az addig reménytelennek tűnő végső győzelemre.
A Csata: Los Angeles csupán annyit tesz hozzá a sablonhoz, hogy a nézői bevonódás növelését megcélozva, mindezt a manapság divatos hektikus kézikamerás, hirtelen zoomos stílusban tálalja. Amivel – tagadhatatlan – el is éri a kívánt hatást. A leginkább videojáték-dramaturgiát követő cselekmény akciójelenetei valóban beszippantják a néhol határozottan plasztikus, intenzív vizuális élményben részesített nézőt. Ha máson nem is, a látványon biztosan meglátszik a film 70 millió dolláros költségvetése. Az egymásra következő újabb és újabb, halmozott adrenalinfröccsel kecsegtető tűzharcok sora azonban egy idő után megszokottá válik és a film vége felé haladva rohamosan veszít erejéből, a fináléra pedig kifejezetten bugyuta heroikus mészárlássá degradálódik.
Azt azért az alkotók is érezhették, hogy az akcióparádé önmagában nem fogja elvinni a hátán a filmet, ezért a megindítónak szánt, ám többnyire akut röhögőgörcsöt kiváltó drámai betétek beszúrása mellett próbálták valamiféle történetvázra felhúzni az eseményeket. Ez viszont nagyjából ki is merül A sólyom végveszélyben-ből vagy épp a Ryan közlegény megmentéséből ismerős „mentsük ki az ellenséges területen ragadt mieinket” séma határidő narratívába ágyazásában. Megtoldva persze egy részmegoldást hozó, lezáratlan befejezéssel, nyitva hagyva a kiskaput a lehetséges folytatások előtt.
A lemez
Az InterCom gondozásában megjelent lemez extrái között négy werkfilmet találunk, nevezetesen: A Csata mögött, Idegen lények Los Angelesben, Felkészülés a Csatára, Így készült Los Angeles Los Angelesben.
A Föld inváziója – Csata: Los Angeles (Battle: Los Angeles)
színes, amerikai akciófilm, 2011
rendező: Jonathan Liebesman
író: Christopher Bertolini
zeneszerző: Brian Tyler
operatőr: Lukas Ettlin
producer: Jeffrey Chernov, Neal H. Moritz
vágó: Christian Wagner
szereplő(k):
Aaron Eckhart (Michael Nantz)
Michelle Rodriguez (Elena Santos)
Bridget Moynahan (Michele)
Ramon Rodriguez (William Martinez)
Will Rothhaar (Lee Imlay)
Joey King (Kirsten)
Lucas Till (Grayston tizedes)
Jim Parrack (Peter Kerns)
A megjelenés dátuma: 2011. augusztus 10.
Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, lengyel DD 5.1, cseh DD 5.1, angol DD 5.1
Feliratok: magyar, portugál, szerb, szlovén, török, ivrit, szlovák, román, bolgár, izlandi, lengyel, horvát, görög, cseh, arab, angol
Extrák: Kisfilm – A Csata mögött, Idegen lények Los Angelesben, Felkészülés a Csatára, Így készült Los Angeles Los Angelesben
Ár: 3190 Ft