Kritika

Akciós film – Jack Reacher: Nincs visszaút

jack_reacher_2_nincs_visszaut_4Ez gyorsan lesüllyedt a langyos széria-unalomba: a Jack Reacher – Valami alcím átlagosan jó akciófilm, azaz korrekt munka, de semmi különleges.


Hirdetés

Nincs sok írnivaló a Jack Reacher második részéről. Pont ugyanaz, mint az Elrabolva 3, a Bourne 4, és az összes túl fantáziátlan akciófilm. Ami nem jelenti azt, hogy rossz lenne – élvezhető, jó kikapcsolódás, mesterségbeli tudása megvan, elfogadható egy mozijegy áráért. Még inkább egy akciós DVD áráért. És Tom Cruise mindig remek.

Csak olyan – semmilyen. A Jack Reacher: Nincs visszaút kicsivel hamarabb érte el a szériák langymelegét, mint mások; az Elrabolva 2 lendületes volt, a Bourne 2 újító. Ám furcsa mód ez a hozzáállás hűségesebb a könyvekhez, mint a kiemelkedő minőségű első filmé. Lee Child bevallottan „reptéri könyveknek” írja az épp húszrészes Jack Reacher-sorozatot – megveszed a reptéri boltban, elolvasod a repülőn, eldobod. Mert nem éri meg a súlyt a bőröndben. Ezzel szemben az első Jack Reacher-filmben volt valami különlegesség – talán az odafigyelés a részletekre, talán Christopher McQuarrie rendező egyéni hangja –, ami évek távlatából is emlékezetessé tette. Nohát a Jack Reacher: Valami alcím helyre teszi a franchise-t.

Technikailag egyébként téves az a megállapítás, hogy „nincs sok írnivaló” a filmről. Mindenről van, ha elemezzük – más kérdés, érdemes-e. A Jack Reacher: Valahogy különböztessük meg esetében például érdekesek azok a trópusok, amelyek hasonlóvá teszik a többi tizenkettő-egy tucat akciófilmhez – úgyhogy tessék linkek (és készüljetek fel, kattintván, egy egész délutános TVTropes-maratonra, mert ez az oldal csapda, nem lehet bezárni):

Reacher a klasszikus Drifter / Knight Errant karakter, egyben megtestesült Badass. Mindent lát, mindent megért, hidegvérrel öl, de azért Neki Is Vannak Elvei. A vidéket járja, olykor elvetődik egy-egy Kisvárosba, sötét titkokkal, esetleg rábukkan egy Összeesküvésre. Szembekerül a Random Gonosszal, elkerülhetetlen társa a Random Nő, néha előkerül a régi Badass csapat is. A nyomozós történet Klisévihar (ami nem feltétlenül rossz!), Részletes akció-leírásokkal és szinte tehetetlen Mookokkal. Végül Antiklimax, a realizmus kedvéért. (Ó, és New Orleansban mindig Mardi Gras van.)

jack_reacher_2_nincs_visszaut_1

De ennél egy kicsit szívesebben írok egy egészen magánjellegű bekezdést. És megkockáztatom benne azt a sznobizmust, hogy igenis létezik fejlettebb és kevésbé fejlett ízlés, és a művek nem teremtettek egyenlőnek.

Egy Jack Reacher: A marketing írjon alcímet oszt jó lesz pont elég lett volna filmélménynek akkor, amikor még csak ismerkedtem a mozival (az már tiszta szerencse, hogy a videotéka polcelrendezése miatt a valóságban olyan, szférákkal magasabb rendű filmek vezettek be az akció-zsánerbe, mint a Ronin). Tudom, hogy a Jack Reacher: Non sequitur ugyanúgy elegendő a mozinézői Gauss-görbe legnagyobb részének, mint ahogy a Jack Reacher-sorozat húsz könyve is az olvasóinak, de visszautasítom, hogy a kritikai elvárás a görbe többségéhez igazodjon.

Az elvárás a Ronin. Az első Bourne. A Skyfall. A Terminátor 2. A remekművek. Minden, ami ez alatt van, definíció szerint nem ért fel a potenciáljáig: azaz kudarc. Beleértve a Jack Reacher: Mit is néztünk éppen?-t. Gondolom, Edward Zwick rendező is hasonlóképpen érzi; ő rendezte a Véres gyémántot, a Defiance-t, a Szükségállapotot, Az utolsó szamurájt (oké, az egy vitatható mű, de azért csak emlékszünk rá tizenhárom év múltán is). Tom Cruise-t is láttuk már erősebb szerepekben; szerencsére olyan kiváló színész, hogy még az alapjátéka is élvezetessé teszi bármelyik filmjét.

„Jó film, nagyjából a műfaj átlagát képviseli” – ezt jelenti a 7/10 a Filmtekercs útmutatójában. Határozottan ki merem jelenteni vele, hogy a Jack Reacher: Langymeleg folytatás jó film („élvezhető, jó kikapcsolódás, mesterségbeli tudása megvan, elfogadható egy mozijegy áráért”). De az akció-dömpingben ez egyre kevésbé elég (kíváncsi leszek a box office-ra), és akkor sem elég, ha a rendező és a főszereplő ennél többre hivatott.

[author_bio author=”havasmezoi”]

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.