Kritika

Alice, Alice, who the f*@k is Alice? – Élesítve

Az angolok időről időre megmutatják, hogy ott a helyük Hollywood mellett – hát ezt az Élesítve című filmmel nem sikerült ismét bizonyítani. Bár Michael Apted filmje tartogat pár érdekes fordulatot, végül elsüllyed a közhelyek és a papírmasé figurák tengerében.

Micsoda sztárparádé, Noomi Rapace, Orlando Bloom, John Malkovich, Michael Douglas és Toni Collette neve olyan hívójelet ad, aminek kevés filmbarát tud ellenállni – de talán jobb lenne mégis, mert itt csak a színtiszta csalódás juthat osztályrészül a lépre csalt rajongóknak.

Pedig a sztori sokat ígér: Alice (Noomi Rapace) egykori kihallgató ma egy háttérhivatalban tengeti napjait, miután jó pár éve nem tudott megakadályozni egy terrortámadást. Most ismét veszély fenyeget, és ő az egyetlen, akit a hivatal be tud dobni – hamarosan azonban rá kell döbbennie, hogy a CIA sorai közé tégla épült be, és ahhoz, hogy megakadályozzon egy újabb támadást, le kell fülelnie az árulót is.

Ebből akár még egy izgalmas film is születhetne, a megvalósítás azonban igencsak kisiklott.

Michael Aptedtől ennél sokkal többet várunk: az Enigmát, A világ nem elég című Bond filmet, a Halálos terápiát, a Nell, a remetelányt, vagy mindmáig az egyik legizgalmasabb krimit, a Szemfényvesztést jegyző direktor jártas a feszültségkeltésben – a kérdés, most miért nem alkalmazta a jól bevált receptet?

A hunyó egyértelműen a színészből forgatókönyvíróvá avanzsált Peter O’Brien, aki még a főgonosznak sem tudott életképes motivációt adni; papírízű mondatai nem tudnak megágyazni az így tökéletesen életszerűtlen eseményeknek. Sajnos ennek következtében nem tudunk azonosulni Alice-szal sem, nem tudunk meg róla semmit, ahogy az összes többi szereplő is üres bábu marad az egész film során.

Figyeljük az óránkat, de lassan csordogálnak a percek, amit néhány középszerű bunyó dob csak fel.

Elvileg az Élesítve akciófilm kellene, hogy legyen, de pont ez az, amit a legkevésbé sikerült kidomborítania az alkotóknak. Inkább egy lelkizős kémfilmnek tűnik, annyira felejthetők a verekedős-üldözős szekvenciák. Persze mélylélektannal is lehet jó filmet csinálni, de sajnos a film egyetlen erőssége, a fojtogató aktualitása és a-világ-nem-fekete-fehér üzenete annyira súlytalanul szerepel csak a történet csavarjainak felépítése mellett, hogy végül O’Brien ebből se tud erőt kovácsolni.

Ha abban reménykedünk, hogy a sztárok majd mentik a menthetőt, ismét csalódni fogunk: Malkovich egy oly sokszor látott konzervarcát húzza elő, Douglasnak is csak egy joviális apafigurára futja. A legnagyobb pazarlás egyértelműen az amúgy zseniális Toni Collette, aki az xXx: Újra akcióban során felépített karakterének lebutított mását adja most. A legjobb szerep egyértelműen Orlando Bloomnak jutott – talán nem véletlen, hogy a film készítői között a Bloom céget is megtaláljuk.

Igazi kihagyott ziccer hát az Élesítve, amire néhány hónap múlva a kutya se fog emlékezni.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..