Kritika

A nagy számok mestere – Alienoid

Choi Dong-hoon koreai rendező leginkább arról híres, hogy amihez hozzányúl, abból kasszasiker lesz. Így történhetett, hogy ő jegyzi a legdrágább koreai produkciót, az Alienoid című sci-fi, fantasy blockbustert.

A koreai mozi jelentőségére már elég felesleges túl sok szót fecsérelni, még annak ellenére is, hogy egy-egy nagyobb nemzetközi sikernél, mint a Nyerd meg az életed, még mindig vannak olyanok, akik felkiáltanak meglepetésükben. A realitás azonban inkább az, hogy már hazánkban is egyre nő a koreai nyelvet tanulók száma, sőt, a távol-keleti nyelvek közül jelenleg a legnépszerűbb az egyetemi diákok számadatai alapján, s erre leginkább a koreai zenei- és filmkultúra motiválja a fiatalokat. Ez a népszerűsödési folyamat pedig egyre több szintéren megmutatkozik, melynek egyik állomása az Alienoid magyarországi mozipremierje.

A következő koreai rendező pedig, akinek a nevét érdemes megjegyezni, Choi Dong-hoon, aki lényegében arról híres, hogy rendkívül sikeres. 2005-ben indult a karrierje egy koreai filmízlésnek megfelelő heist-krimivel, a The Big Swindle című filmmel. A következő évben pedig már jéghegy csúcsán állt a Tazza: The High Rollers című koreai képregény (manhwa) adaptációjával, amely a második legnagyobb bevételt hozó film lett Koreában. 2009-ben a Woochi-val (Jeon Woo-chi: The Taoist Wizard) többé-kevésbé átevezett abba a zsánerbe, amellyel idén itthon is láthatjuk a mozikban, vagyis a blockbuster fantasy-szuperhős irányába, amelyet 2022-ben egy nagy adag sci-fivel is nyakon öntött. Ami Choi Dong-hoon teljes karrierjéről biztosan elmondható (negyedik és ötödik filmje a Tolvajok és A bérgyilkosság címen futott), hogy egyszer sem hibázott. Sőt, ami a számokat illeti, sikert-sikerre halmozott.

Ezzel a háttérrel nem meglepő, hogy a Caper Film rá merte bízni minden idők legdrágább koreai filmjét.

És hogy mennyi az annyi? Az Alienoid 30 millió dollárba került, és több mint egy éven keresztül forgatták. Ezeknek a számoknak megfelelően érezni rajta az egyre gigantikusabbakra duzzadó produkciók versenyszellemét. Az Alienoid minden tekintetben ambiciózus. A közel két és fél órás játékidő sem elég az író-rendező Choi Dong-hoon-nak, ő folytatásban gondolkodik.

Ezzel pedig tovább kaszabolva az amúgy is franchise-ok és remake-ek által uralt mozivilágot, amelybe egyre inkább beférkőznek a sorozat-utánérzést hozó többfelvonásos nagyjátékfilmek. A nagyot markolás a világok közötti átjárásban is megmutatkozik, csakhogy míg a Minden, mindenhol, mindenkor (Everything Everywhere All at Once) című Dan Kwan-Daniel Scheinert filmben a világegyetemek közötti ugrálás a filozófiai gondolat alapját adja, itt inkább egy fajta erőfitogtatás. Merthogy miről is szól az Alienoid?

Valahol egy messzi galaxisban úgy gondolják, hogy a Föld nevű bolygón élő emberek alkalmasak arra, hogy az idegenek által elítélt foglyok a testükben, azt börtönként használva bűnhődjenek. Hogy minden rendben menjen, azt egy robot, az Őr (Kim Woo-bin) és az ő segédje, Villám biztosítják. Csakhogy az emberi fajt az idegenek egészen alábecsülik, ahogy a foglyok akaratát is.

Az emberi elme, de leginkább az emberi szív kifürkészhetetlen útjai még az idegenek számára is teljesen megfejthetetlen.

Főleg, hogy az emberek közt élve a robot is magáévá tesz valamicskét ebből az emberi sajátosságból. Így adódik, hogy előáll egy Három férfi és egy bébi jellegű szituáció, vagyis a két alienoid, Őr és Villám, magukhoz vesz egy kislányt a múltban és megpróbálják őt felnevelni a jelenben. De a foglyok sem nyugszanak és az egész bonyodalom visszakerül a múltba, hogy aztán a jövő valahogy mégis rendben legyen. Klisé veszély? Az bizony! De azért ebben a nagyot markolásban vannak kifejezetten kellemes momentumok is.

Choi Dong-hoon profi abban, amit csinál, úgy zsonglőrködik a látvánnyal, a humorral, a nem túl mély, de gyorsan megszerethető karakterekkel, hogy a hosszú játékidő ellenére is végig szórakoztató marad a film, vagyis a filmecske, ez az igen hosszú fél-film. De a bonyodalmak száma, ahogy az a mesékben lenni szokott, se szeri, se száma, s

a végén már egy kicsit sem lehet komolyan venni őket, vagy éppen izgulni a bohókás fiú és a kiválasztott lány kapcsolatáért.

Ez pedig leginkább a forgatókönyv hajszálvékony lábakon állása, vagyis a mindent bele, legyen nagy, legyen sok mentén elveszett a mi végre. Choi Dong-hoon valóban a nagy számok mestere, rendezői varázspálcájával sok pénzt, sok nézőt, sok szereplőt és sok idősíkot, világot megmozgat, de hiába minden itt van, csak nem hiánytalan, csak a szív kéne még, ami még…

Arra viszont kétségtelenül alkalmas az Alienoid, hogy ha valaki megunta a Marvel-rengeteget, és egy koreai blockbusterre vágyik, akkor legyen egy érdekes esti programja egy olyan filmmel, amelyben a földönkívülieken kívül varázslók és mindenféle csodafegyverek is felbukkannak, a koreai sámánok pedig változatos és szórakoztató harcjelenetekben fitogtatják képességeiket.

Az Alienoid 2022. szeptember 8-ától látható a mozikban.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője. kellermirella@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!