Kritika

Ami a szex után jön – Első éjszaka

elso ejszaka 1Minimalista kamaradráma arról, hogy mi történik, ha az egyéjszakás kaland nem áll meg a szexnél, hanem hosszú beszélgetés követi. Nem átlagos emberek, nem átlagos problémákkal.

A film első húsz perce – szinte szöveg nélkül – a soft pornó jegyében telik. A buliban frissen összegabalyodott férfi és nő egymás nevét sem tudva egy hosszúra nyújtott coitusszal indítják a filmet – ami egyszerre életszagú és intim, szinte arcunkba csapódik szereplőink izzadtsága. A heves felvezetés után lassan hömpölygő monologizálásba fordul át a film, a lecsupaszított testeket a lecsupaszodó lelkük fogja követni: a történet középpontjában Clara (Catherine de Léan) és Nikolai (Dimitri Storoge) megtört élettörténete áll – mindezt egyetlen éjszaka leforgása alatt, majdhogynem valós időben követjük végig. Ahogy hömpölyög a film, és lelkük egyre mélyebb és mélyebb rétegeit tárják fel, úgy változik folyamatosan a mi megítélésünk is szereplőinkről.

elso ejszaka 2

Olyan mintha a film a Jelenetek egy házasságból előjátéka lenne: két szereplő, kevés helyszín és nagyon sok arc közeli remek színészi játékkal dúsítva. A rendezői feladat nehézsége, hogy másfél órán keresztül fenntartsa a néző figyelmét a jobbára eseménytelen játéktérben, ami csak hellyel-közzel sikerül. Amíg szereplőink az egyéjszakás kalandok általában kimondatlan buktatóiról moralizálnak, addig egész érdekes, de hosszú, megszakítatlan, majdhogynem egybeállításos monológokat hallgatni félresiklott életekről (még ha könyörtelenül őszinték is) már fullasztó. A film ugyan néha próbál engedni a szorításból, így Clara időnként megpróbál elmenekülni Nikolai életteréből, de bumeráng módjára mindig visszatér, hogy folytassák a hol jobban, hol kevésbé jobban megírt szövegek tálalását, amelyhez arcizmaik apró, de jelentőségteljes rándulásai szolgálnak vizuális éhségcsillapításként.

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés