Kritika

Amikor megérkezett Godot…– A Hologram for the King

ahologramfortheking2Egy középszerűségében kisiklott élet, arab gazdagság és kínai olcsóság, kultúrák összecsapása és a búvárkodás diszkrét bája. Tom Tykwer főhősével együtt keresi a kiutat, a végeredmény felemás.

Hogy jutottam el idáig?” – teszi fel a kérdést Adam Clay (Tom Hanks), kölcsönvéve a The Talking Heads örökzöld klasszikusának (Once in a Lifetime) első sorait, a néző szeme pedig felcsillan, ritkán látni ilyen ötletesen felvezetett intrót egy tökéletesen elbaltázott élethez. A kissé szürreális, szatirikus hangvételű felvezetőben rózsaszín füstfelhővé válik ház, feleség és a tökéletesen metszett rózsákkal övezett kocsibehajtón álló autó, azaz Adam élete, aki már lánya tanulmányait sem tudja fizetni – a Kínába féláron kiszervezett bicikligyártás és más rossz döntések képében köszön vissza a kapitalista karma, amely után már csak egy út vezethet a lejtőn felfelé, a szaúdi királynak kifejlesztett hologramos rendszer.

ahologramforthekingÍgy kel útra kisemberünk, a következő pillanatban már egy utasszállítón imádkozó muszlimok gyűrűjében látjuk őt zavartan szemlélődni, de ahogy a gép landol, úgy változik a hangnem is. A tempó jelentősen lassul, Adamnek már nemcsak a bürokrácia kafkai útvesztőjében kell helyt állnia, hanem szembe kell néznie a nyugati és keleti kultúra különbségeivel is. A prezentációnak meg kell lennie, de se a király nem jön, se az illetékesek, akik biztosíthatnák a bemutató feltételeit. Akár Godot-t is várhatná, úgy teszi meg minden áldott nap ugyanazokat a tiszteletköröket, és még csak sör sincs, ami kizökkenthetné ebből az állapotból, amelyben magánemberként sem sikerül előrébb jutnia.

Lehetett volna ebből egy finoman hangolt szatíra, ha Tykwer egységbe tudta volna szervezni a két szálat, de ez csak hellyel-közzel sikerült neki. Nincsenek nagy, ordas hibák, viszont egy percig sem érezni, hogy itt most valami maradandó született volna. A film alapjául szolgáló regényből (Dave Eggers: Hologram a királynak) gondosan átemelt egysorosok viszont itt is működnek, a baj csak az, hogy az alkotók meg is elégedtek ennyivel.

„- Nézd, a sivatagban söprik a homokot.
– És a szakszervezet?
– Nálunk nincs szakszervezet. Filippínók vannak.”

Ha másra nem is, arra elegendő ez, hogy a figyelem ne lankadjon teljesen, arra viszont nem, hogy az utolsó harmadban felvázolt konklúzió nagyobb hatással legyen a nézőre. A karma újra lecsap, a történelem ismétli önmagát, a mókuskerék a megszokott iramban pörög tovább. Ennek ellenére Tykwer mégis megpróbált valamiféle megnyugtató lezárást adni Adam történetének, azt viszont majd mindenki eldönti, hogy ez most pozitív vagy csak végtelenül naiv húzás volt a készítők részéről. De talán mindegy is, az már sokkal korábban eldöntetett, ez a film nem szerepel majd a toplistáinkon, ugyanakkor van benne annyi, hogy egy unalmas délutánon betegyük a lejátszóba. Ha másért nem is, Tom Hankst mindig jó látni a kisember szerepkörben, ráadásul itt most elmarad a kötelező gejl, és az újonc Alexander Black is méltó társnak bizonyul a „nagy öreg” mellett. Ez is valami.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya