Kritika

Annie Ha – Frances Ha

Frances Ha

Frances HaVannak filmek, amelyek annyira összenőnek a főszereplőikkel, hogy igazából már nem is tudod, valójában a főhős szeleburdi vagy a film az, és egyáltalán csak a karaktert szereted vagy a mozit magát. Na pontosan ilyen a Frances Ha.

Mindez nagyon könnyűvé is teszi a néző dolgát jelen esetben. Kvázi, ha szimpatikus számodra vagy tudsz együtt érezni Francesszel (Greta Gerwig), akkor imádni fogod a filmet. Ha pedig taszít, zavarba hoz, butának találod, akkor pedig elviselhetetlennek tartod majd a Frances Hát.

Mit kell tudni róla? A lány alapvetően egy táncosnő (bár ez nem megy neki), aki New Yorkban él (bár néha ez se megy neki), ott próbál meg boldogulni (ez megy neki a legkevésbé). Sajnos azonban Frances nem túlzottan határozott és céltudatos, ezért folyamatosan lakásról lakásra jár. Szeret olvasni, rendetlen, nem veti meg az alkoholt és a cigarettát, viszont elképesztően eleven, rengeteget beszél, és sokszor táncra perdül. Mindenképpen meg kell említeni Sophie-t (Mickey Sumner), a legjobb barátnőjét, élete legfontosabb emberét.

A főszereplő lány különlegessége abban rejlik, hogy egy városban, ahol mindenki a rendkívül intelligens és értelmiségi felnőttet játssza kiskorától, ebben a közegben ő egy nagy gyerek. Komoly gondjai vannak a felelősséggel, az érzelmi viszonyrendszerét is átitatja a gyermeki naivitás. Észre sem veszi, amikor egy fiú udvarol neki, viszont a barátságnak végtelen jelentőséget tulajdonít.

Frances HaA történet első felében, a főiskoláról kikerülve még lubickol az élet új, furcsa lehetőségei között, a függetlenség mámorító érzése teljesen megszédíti őt. Ahogy azonban a környezetében egyre komolyabb, felnőttesebb irányba halad az élet, mind jobban kicsúszik a talaj a lábáról. Egy felnövés-történetet látunk, tipikusan Y-generációs problémákkal: meddig kapaszkodhatunk az álmainkba, amikor egyértelmű jelek utalnak arra, hogy nem vagyunk képesek elérni azt? Meddig maradhatunk úgy csélcsapok, hogy közben csak a saját lábunkon állunk? A vészhelyzetek megoldását meddig kérhetjük a szüleinktől?

A vázolt kérdések a legizgalmasabb szálát képezik a Frances Hának. Szerencsére nem nyomják el a film komikus vonásait, az üdítő és zseniális párbeszédek végig vígjátéki irányban tartják a mozit. Olyan remek elődök segítik ebben az egyébként is igen tehetséges rendezőt (Noah Baumbach), mint a fekete-fehér képkockákkal megidézett francia újhullámos Jean-Luc Godard vagy a New York-i történetek esetében megkerülhetetlen Woody Allen. Akárcsak a mostanában más városokban alkotó direktor karakterei, a szereplők itt is kiállításokról mozikba, éttermekből előadásokra járnak, pörgős, gyakran egymás szavába vágó dialógusai a végletekig életszerűvé varázsolják a Frances Hát.

Összességében Noah Baumbach (A tintahal és a bálna) egy bájos, szórakoztató és elgondolkodtató filmet készített, amelynek forgatókönyvét együtt írta a címszereplő Greta Gerwiggel. Néhány apróságra a jövőben jobban kell ügyelniük, hiszen időnként kissé felszínes, máskor sablonos, néha pedig erőltetett a Frances Ha, de minden hibájával együtt nagyon lehet szeretni. És szerintem ez manapság nem lebecsülendő érték.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya