Kritika

Anyámasszony katonái – Mama kicsi fia

A Mama kicsi fiának anyakomplexusos főhőse könnyedén állítható párhuzamba Judd Appatow felelőtlen életművész figuráival. Az a tény azonban, hogy nagy meglepetésre konkrét rokonság mégsem mutatható ki az új évezred komédiagurujának „fuck” szócskákkal teletömött munkáival (40éves szűz, Felkoppintva, Ki nevet a végén), nagyon is kedvelhetővé varázsolja Tim Hamilton minden bájjal megkent családi vígjátékát.

Hank Nelken forgatókönyvíró saját korábbi szkriptjét variálta át a Mama kicsi fia kedvéért. Mindkét filmben egy udvarló megjelenése töri meg a látszólagos idillt, csak míg a Nő a baj-ban egy háromtagú férfitársaságot bomlaszt fel az állítólagos nagy Ő, addig jelen esetben egy szeretetkapcsolatra épülő, de menetrendszerűen működő anya-fia kapcsolatot sért fel a fiatalos özvegy szívét meghódító öregecske gavallér. A Mama kicsi fia azonban a lényegesen jobban eltalált, helyzetkomikumra épülő poénok tucatját biztosító alapszituációnak valamint nagyon is szerethető főhősének hála jóval működőképesebbé vált Nelken debütálásánál.

Jeffrey egy autóbaleset következtében még gyermekkorában veszítette el édesapját, amelynek traumájából az édesanya csupán egyetlen alkuval tudta kisegíteni fiát, miszerint: Jeffrey első szenzációs csillagászati felfedezéséig szülő és gyermeke szó szerint elválaszthatatlanok maradnak. A biznisz nagyon is bejön a csemetének, hiszen 29 évesen még mindig a mama szoknyáján csücsül, s különböző kamubetegségek révén nemcsak minden felelősség alól kibújik, de még a tízórai és az uzsonna is garantáltan otthon várja.

Jon Heder – az új komikusgeneráció egyik legnagyobb tehetsége – szívét-lelkét beletette a sajátosan eszement figura megformálásába, aminek köszönhetően a film első felét uraló szituációs poénok szerencsésen és maradéktalanul telibe is találnak. A szülő- és gyermekszerepek megfordulnak a családban, s immáron az anyafigura marad ki éjszakánként, s a fiú olt lámpát szemrehányóan édesanyja hajnali beosonásakor. Sajnálatosan azonban a helyzetkomikum egy idő után kiveszik a filmből, megmosolyogtató drámázás iktatódik a történetvezetésbe, amely ugyan megtöri a korábbi lendületet, de még éppen nem buktatja az unalom irányába az (ál?)anyakomplexus leküzdését taglaló eseményeket.

Mindez a közel hibátlanul összeválogatott, valóban családiasnak tetsző színészgárda teljesítményének is köszönhető. Heder mellett riválisként Jeff Daniels tűnik fel egy, a pozitív gondolkodásról könyvet is kiadó életművész szerepében. Anna Faris is újfent bebizonyítja, hogy többre hívatott, mint holmi buta szőkék megformálása, ráadásul karakterének az amerikai vállalatok kultúraromboló tevékenységéről írt dalai a Mama kicsi fia legütősebb verbális poénjai. Csupán Diane Keaton lóg ki a sorból, akinek új évezredbeli szerepvállalásai és alakításai egyaránt az egyik legborzalmasabban öregedő női sztárrá avatják az egykoron ünnepelt színésznőt. E csalódásért azonban kárpótol a még 95 évesen is aktív Eli Wallach (A hét mesterlövész, A Jó, a Rossz és a Csúf) komédiázása, aki még most is olyan elánnal képes kuksolni egy távcsőbe, hogy azon nagy valószínűséggel bármikor felnevetnék.

Tényszerűen azonban a Mama kicsi fia mégis csupán úgy hat, mint egy korsó csapolt sör a nagy melegben: egyszeri üdítő és habzó élvezet, többszöri fogyasztása azonban fokozatos émelygéssel veszélyeztethet.

Mama kicsi fia (Mama’s Boy)

színes, amerikai vígjáték, 2008

rendező: Tim Hamilton
forgatókönyvíró: Hank Nelken
operatőr: Jonathan Brown
jelmeztervező: Shay Cunliffe
zene: Mark Mothersbaugh
vágó: Amy E. Duddleston

szereplő(k):
Diane Keaton (Jan Mannus)
Jon Heder (Jeffrey Mannus)
Jeff Daniels (Mert Rosenbloom)
Anna Faris (Nora Flannigan)
Dorian Missick (Mitch)
Sarah Chalke (Maya)

Imdb-átlag: 5,2.

A DVD-t kiadja a Mokép.

Megjelenés: 2010. 07. 01.

Ár: 2099Ft.

Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, angol DD 5.1

Felirat: magyar.

Extrák:

– Interaktív menük

– Közvetlen jelenetválasztás

– Kimaradt jelenetek

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com