Kritika

Apocalypto

Mel Gibson újra történelmi filmet rendez. Maja passió a rettenthetetlen Jaguár Manccsal? Éppen nem: még ha némi joggal látjuk is bele a rendező korábbi sikereit, az Apocalypto zseniális és egyedi alkotás. Meg merem kockáztatni, hogy Mel Gibson legjobbja.Az Apocalypto engem lenyűgözött, de kíváncsi vagyok, vajon mit szólnának hozzá a régi maják? Ez a kérdés talán a legfontosabb, amit a filmmel kapcsolatban feltehetünk. Mel Gibson ugyanis arra törekedett, hogy a lehető leghitelesebben mutassa be egy olyan kultúra mindennapjait, amelynek a nyomait csak romokban, értetlen európaiak feljegyzéseiben, mítosszá öröklődött törzsi hagyományokban találni meg. Ennek a vállalkozásnak pedig sok a buktatója.

A „mindennapok” kifejezés nem tévedés: a reklámokkal ellentétben valójában szó sincs a maják végnapjairól. Sejteni lehet ugyan, hogy azok elérkeztek, de nem találkozunk sem a hódító európaiakkal, sem a nagyvárosok kipusztulásával, sem a népet megtizedelő járványokkal. Egy olyan civilizáció életét látjuk a vásznon, amely még nem tudja, hogy eljött a végzete.

Ebben az öröknek és változatlannak tűnő világban él az esőerdő közepén, távol a városoktól, Jaguár Mancs (Rudy Youngblood). Az ifjú vadász a falu vezetőjének fia, szép felesége és okos kis gyereke van, megbecsülik a többiek. Még fontosabb, hogy miután nagyapja és apja is ezeket az erdőket járta, ő is itt fogja majd leélni az életét, és a gyermekei is itt fognak vadászni őutána. Az erdő és a falu, a hagyományok és a békés élet mind örök. És mégis ez az utolsó napjuk.

A messzi városokból egyszercsak megérkeznek azok, akik őket vadásszák: a harcosok, olyan piramisok árnyékából, ahol szíveket tépnek ki és mutatnak fel az isteneknek a kegyetlen főpapok. Elhurcolják Jaguár Mancsot és népét, nekivágnak az útnak a piramisok felé. De azt a harcosok sem tudják, hogy már az ő vadászaik is úton vannak: nyugat felől szelik át az óceánt.

Az Apocalypto minden kockáján, minden jelenetén látszik, hogy alaposan végiggondolt film. Látszik az eleven jellemeken, a gyönyörűségük mellett is reális képeken, a kimódolt fordulatot csak ritkán mutató történeten. Leginkább pedig azon a művészi életszerűségen, amellyel a halott világ megelevenedik. Mel Gibson láthatóan ügyelt arra, hogy közel hozza a nézőhöz az idegen civilizációt, ugyanakkor arra is, hogy minél többet megmutasson belőle. A maja vadászok éppúgy ugratják egymást, mint a mai kollégák vagy osztálytársak, az anyós éppolyan gonosz, mint a mai viccekben, de mindezt belengi valami más hangulat, valami idegenszerűség – a poénok kissé más stílusúak, a durvaságot és a szemérmet pedig tökéletesen másképp kezelik a szereplők, mint a néző tenné. Megérthető, de a mienkkel semmiképpen össze nem keverhető viselkedés ez.

Ha hasonlítanom kellene a filmet egy másikhoz, az Alexandert vetném fel példaként. Oliver Stone filmje éppígy egy régmúlt kultúráról szólt, éppilyen hitelesen és igényesen – bukását a közönség értetlensége okozta, amely nem tudta elfogadni a hellenisztikus értékrendet a vásznon. Mel Gibson ügyesen kikerülte ezt a csapdát: a brutalitáson kívül nem hozott fel társadalmilag kényes témákat. Ennek tükrében sem meglepő, hogy az Apocalypto a bevételi listák élére került Amerikában.

A film meg is érdemli a sikert, sok hasonlónak kellene a moziba kerülnie. Egyszerre szemet gyönyörködtető és elgondolkodtató, s noha nem éppen hibátlan, hibáit elfedi számtalan erénye. Az Apocalypto a műfaj legjobbjai között foglal helyet.

Apocalypto
színes, amerikai kalandfilm, 139 perc, 2006

rendező: Mel Gibson
forgatókönyvíró: Mel Gibson, Farhad Safinia
zeneszerző: James Horner
operatőr: Dean Semler
díszlettervező: Jay Aroesty
producer: Bruce Davey, Mel Gibson, Sergio Miranda
executive producer: Ned Dowd
látványtervező: Thomas E. Sanders
vágó: John Wright

szereplők:
Rudy Youngblood (Jaguár Mancs)
Dalia Hernandez (Hét)
Jonathan Brewer (Csorba)
Morris Birdyellowhead (Kova Ég)
Raoul Trujillo (Zéró Farkas)
Gerardo Taracena (Közép Szem)
Ramirez Amilcar (Görbe Orr)
Carlos Emilio Baez (Rohanó Teknős)
Israel Contreras (Füstös Béka)
Mayra Serbulo (Fiatal lány)
Espiridion Acosta Cache (Öreg mesélő)
Ricardo Diaz Mendoza (Vágott Szikla)

IMDb
http://apocalypto.movies.go.com/

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés