Kritika

Aranyoskám svéd módra – Rúzs, reptér, satöbbi

Önt is kirúgták, és sehogy sem talál munkát? Váltson nemet, és nem csak a munka, de a szerelem is Önre talál! Hogy ez mind nem elég, és arra is áhítozik, hogy egész Svédország rajongjon Önért? Akkor ezt a filmet Önnek találták ki.

Valami ilyesmi gondolatmenetet futtathatott le főszereplőnk, a pilóta Valle is, miután a gazdasági válság Svédországba is begyűrűzött a leépítések képében. Kilátástalanságában még látható nemi jellegeit is feladja, így sikerül megcsípnie egy állást – nőként.

A „cross-dressing” műfaja már a filmtörténet korai óráiban is létezett, de jelen film leginkább a ’82-es Aranyoskámra hajaz. Ezúttal nem a TV műsorok, hanem a pilóták világába kalauzolnak el minket, és Dustin Hoffmanhoz hasonlóan szerencsére Jonas Karlsson sem bohóckodja el a női szerepkört (ami például nem sikerült a ripacsság koronázatlan császárának, Adam Sandlernek a Jack és Jillben). A műfajban kötelező köröknek a Rúzs, reptér, satöbbi is eleget tesz, megkapjuk a kihagyhatatlan montázst a nővé alakulásról (a férfiak még mindig képtelenek rúzsozni és harisnyát felhúzni), láthatjuk a kettős élet bonyodalmait, és persze a szerelmi szál sem maradhat el: a női szerepben tetszelgő férfi beleszeret egy nőbe, mi pedig aggódhatunk, hogy ebből a kalamajkából vajon hogy mászik ki.

A film egyébként unalmas sablonokba is fulladhatna, de nem fog. Ennek egyik oka, hogy a gender-kérdéskör nem marad reflektálatlanul. Nemcsak a leszbikus/biszex női karakterek vannak feltűnően magas arányban jelen, de a film lépten nyomon feszegeti a negatív vagy éppen pozitív női diszkrimináció jelenségét és az esélyegyenlőség problémáját (ez érdekes annak tükrében, hogy köztudottan pont az északi országokban a legnagyobb a nők és a férfiak közti egyenlőség). A gender mellett előkerül többek közt az is, hogyan állnak Svédországban a vakokhoz. Az északi országokban példamutató, ahogy a hátrányos helyzetűek beilleszkedését segítik: ezt a kérdést remekül szemlélteti az, hogy Valle vak kisfiát nem azért közösítik ki osztálytársai, mert vak, hanem mert elváltak a szülei. A film elhinti a problémák magjait, majd visszaugrik a vígjátékok világába, fenntartva ezzel egy egészséges egyensúlyt.

A másik oka, hogy a sablonosan induló női-férfi kettős élet mellé behoz még egy szálat. Meglepő fordulat következik be főszereplőnk életében – magam sem számítottam rá, sőt azt gondoltam, hogy ezt biztos csak álmodja, de nem! Ez a nem várt esemény generál egy kirobbanásra váró konfliktust, ami a szakmai kompetenciákkal és a média erejével kapcsolatos – és amit most nem spoilerezek el, de aminek segítségével sikerül kiszélesítenie a műfaj határait. Továbbá biztos vagyok benne, hogy a válság miatt bekövetkező munkahely elvesztés, és az azt követő kilátástalan munkakeresés megértő közönségre fog találni hazánkban is.

Mind a szereplők (Jonas Karlsson, Marie Robertson, Björn Andersson stb.), mind a rendező (Mårtan Klingberg) szinte teljesen ismeretlen erre felé, de a remek színészi játék és a nem várt fordulatokkal teletűzdelt forgatókönyv találkozásából született film kiváló indítás hazánkban.

Avatar

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya