Fókuszban Kritika

A bűn kísértése – Archibaldo de la Cruz bűnös élete

Az Archibaldo de la Cruz bűnös élete Luis Buñuel mostohán kezelt mexikói korszakának kevésbé ismert darabja, a Velencei Filmfesztivál mégis úgy döntött, hogy műsorra tűzi az elfojtások kínjairól beszélő film digitálisan felújított változatát. Ezt az eseményt üdvözöljük alábbi elemzésünkkel.

A spanyol származású Luis Buñuel, mint a szürrealista filmkészítés legemblematikusabb képviselője, vitathatatlanul az egyetemes filmtörténet egyik legfontosabb és legeredetibb alkotója. Életművének tárgyalásakor azonban, mintha rendszeresen elfeledkeznének pályája egyik lényeges korszakáról és az ott készített filmjeiről. Az aragóniai rendező első két munkája (Andalúziai kutya-1929, Aranykor-1930) az avantgárd filmkészítés programadó, mai napig meghatározó hivatkozási pontjaivá váltak; pályájának késői szakaszában forgatott modernista korszakát pedig olyan filmek jelölik, mint A nap szépe, a Tristana, A burzsoázia diszkrát bája vagy A vágy titokzatos tárgya.

A Mexikóban (1946-1961 között) eltöltött éveiről és ott rögzített munkáiról (húsz! film) viszont mindig sokkal kevesebb szó esik, a filmtörténészek is hajlamosak pályájának perifériájára pozicionálni ennek az időszaknak a terméseit.

Ezen filmek változó megítélésük ellenére (pl.: a mexikói filmgyártás elsősorban közönségfilmekre adott támogatást, valamint megkövetelték Buñueltől a film végi happy endes zárlatot), mégis életművének fontos szeletét adják, többek között olyan maradandó alkotások miatt, mint az Elhagyottak (1950), az Ő (1953), az Archibaldo de la Cruz bűnös élete (1955) valamint a Nazarín (1959).

Luis Buñuel 1955-ben, az európai szerzői elmélet elterjedésének hajnalán készíti el a világszerte nagy sikert aratott Archibaldo de la Cruz bűnös életét, mely Rodolfo Usigli mexikói drámaíró regényének adaptációja.

A film fontos vízválasztó Buñuel életművében, ugyanis műve tekinthető a mexikói populáris korszaka zárlatának, valamint a szerzőibb hangvételű, kevésbé megalkuvó, modernista alkotásai nyitányának,

ugyanis ebben a filmjében megjelennek már olyan motívumok és stílusjegyek, amelyek a rendező fontos kézjegyeivé váltak a későbbiek során.

A film története szerint a még gyermek Archibaldo zenedobozt kap ajándékba az édesanyjától, amelyről nevelőnője azt meséli, képes gyilkolni, amint valaki felnyitja a tetejét. A kisfiú elhiszi a nő történetét, hiszen kinyitva a dobozt, nevelőnőjét pont eltalálja egy eltévedt puskagolyó. Sok évvel később, az immár felnőtt Archibaldóban ismét feléled a gyilkolás iránti vágy, amikor egy régiségboltban rátalál a polgárháborúban elveszett, régi zenedobozára.

Buñuel alkotása rétegelt lélektani munka, amelyben szépen megjeleníti életművének legjellegzetesebb témáit.

A rendezőnél gyakran visszatérő elem lesz a beteljesületlenség, például valamilyen alapvető emberi szükségletnek vagy vágynak. Előfordulhat, hogy a külvilágból származó akadályok gátolják a karakterek kibontakozását, azonban sokszor még magyarázatot sem kapunk arra, hogy miért nem tud beteljesülni az, amire vágynak a filmek szereplői (pl.: A burzsoázia diszkrét bájának szereplői az evés alapvető szükségletét nem tudják kielégíteni).

Archibaldo de la Cruz neve beszélő név, jelentése: Keresztes Archibaldo, amely, ismerve a rendező életművét, utalhat a keresztényi nevelés megbéklyózó hatására, hiszen az Archibaldón eluralkodó megszállottság vélhetően a szigorú, korlátozó, vallásos nevelés következménye, mely szexualitásának elfojtásához vezet, már-már az őrület határáig kergetve őt (az újra-és újra felcsendülő zenedoboz dallamának egyre jobban eltorzított változatai is jól aláhúzzák ezt).

A férfi fél a tényleges testi együttlétektől, ezért helyette inkább megölné azokat a nőket, akik megtetszenek neki.

Buñuel több filmjében is foglalkozik a sokszor már értelmezhetetlen, elavult vallási dogmák személyiségromboló hatásaival egy-egy ember belső torzulásán keresztül. Archibaldo folyamatos vágyódásával és kielégíthetetlenségével a tipikus buñueli hősök tárházát fogja gazdagítani. A film zárlatát (és a férfi főhős neurózisát), amelyben Archibaldo messzire hajítja magától a zenedobozt, majd kézen fogva sétára indul Laviniával, párhuzamba lehet állítani az Andalúziai kutya befejezésével, ahol a felnőni nem tudó férfi főhős szintén félredobja a tengerparton heverő gyermekkori ruhadarabjait, játékait.

Ebben a filmjében jelenik meg először hangsúlyosan a női lábak fétisként való mutatása. Buñuel gyakran, sokszor ismétlődően villant fel lábakról, bokákról, vádlikról, combokról, harisnyakötőkről snitteket, amely képi információk relevánsak lesznek a történetvezetés szempontjából is. Az Archibaldo de la Cruz bűnös életében a női lábak látványán keresztül kapcsolódik egybe a halál a szexualitással és erotikával.

A főszereplő elfojtásokkal telített karakterét olyan apróságokkal árnyalja tovább Buñuel, minthogy felnőtt férfiként Archibaldo mindenhol tejet rendel magának. Elterjedt forgatókönyvírói húzásnak tekinthető a karakterek jellemzése az általuk preferált italok alapján. Felnőtt szereplők esetében a tejfogyasztás egyrészről mutathatja az adott figurában rejlő gyermeki naivitást (pl.: Léon a profi főszereplője), másrészről azonban, bizonyos szereplőknél hátborzongató hatást is képes kiváltani, illetve erőt demonstrálni (pl.: amikor a Becstelen Brigantykban Hans Landa zsidók után kutatva elfogyaszt egy pohár tejet a zsidókat bújtató Lapadite család házában).

A tej jól szimbolizálja Archibaldo infantilisságát és folyamatosan jelenvalóvá teszi gyermekkorának meghatározó élményét, amely felnőttkorában is hatással lesz a nőkhöz való viszonyára.

A férfi végül megszabadul patologikus érzéseitől, miután vágyainak leghőbb tárgyát, Laviniát, jelképesen megölte, vagyis az őt formázó próbababát elégette kemencéjében.

Az Archibaldo de la Cruz bűnös élete nem tartozik Buñuel legjobb alkotásai közé, de kuriózum, amely mindenképpen érdemessé teszi arra, hogy megnézzük és ezen a vonalon tovább haladva, késői, legismertebb filmjei mellett elmélyedjünk az aragóniai rendező többi mexikói alkotásában is.

Avatar

Varga Dóra

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..