Kritika

Egy érthetetlen kapcsolat – A sztárok nem Liverpoolban halnak meg

Paul McGuigan A sztárok nem Liverpoolban halnak meg című melodrámáját nem érdemes pusztán a korosodó színésznő (Annette Bening) és a feltörekvő fiatal színész (Jamie Bell) szerelmi történeteként néznünk, mert úgy könnyen nagyot csalódhatunk; egy feledésbe merült Oscar-díjas színésznő életrajzi filmjeként viszont rejthet magában érdekes üzeneteket.

Gloria Grahame nevét valószínűleg napjainkban kevesen ismerik, viharos magánélete és színészi karrierje azonban megér néhány szót; az 1923-ban született színésznő 1952-ben elnyerte az Oscar-díjat A rossz és a szép című filmben nyújtott alakításáért. Elismert volt színésznőként, rengeteg hódolója és rajongója akadt, a magánélete mégsem nevezhető irigylésre méltónak; Gloriának négy házassága volt, ezek közül az utolsót második férjének fiával, azaz saját mostohafiával kötötte. Gloriának négy gyereke született, akikkel azonban nem ápolt szoros kapcsolatot, ahogyan a filmben is elhangzik: „A gyerekeim biztos távolságban vannak, mindegyikük a saját apjánál.

Annette Bening jó választásnak bizonyult Gloria szerepére, mivel a „korosodó díva” szerepkörében már láthattuk és megszerethettük Szabó István Csodálatos Júliájában. Ám amíg Juliaként az akadályokat, amelyeket a sztárrendszer és a fiatal vetélytárs állít elé mind nőisége, mind pedig a színészet terén, leleményesen megugorja és győz, addig a Victor Frankensteint is jegyző Paul McGuigan filmjében egy sok szempontból sikertelen élet története bontakozik ki előttünk. Glorián jól érezhető az öregedés elleni küzdelem, akár Peter Turnerrel való románcában, akár a rögeszméjében, amely szerint még mindig el tudná játszani Shakespeare Júliáját. Mindez nagyon izgalmasan is hangzik, csakhogy A sztárok nem Liverpoolban halnak meg kétarcú alkotás: szerelmes filmként felejthető, életrajzként viszont hitelesnek mondható.

Ugyanis ez a film nem szépítgette a valóságot.

Gloria utolsó éveiről mesél, amelyben már nem a tisztelettől és rajongástól körülölelt filmcsillagként, hanem egy lepukkant bérházban élő és kisebb szerepeket vállaló színésznőként látjuk viszont.

A kisiklott életű nő megismerkedik a fiatal színésszel, Peter Turnerrel, aki még túl fiatal ahhoz, hogy tudja, ki is (volt) a nagy Gloria Grahame. Kettejük szerelmének kibontakozását nem lineárisan látjuk; gyakoriak a visszaemlékezések, előrevetítések, időbeli ugrások, amik érzékletesen szemléltetik viszonyuk kaotikusságát, illetve Gloria szélsőséges természetét, aki egyszer végletekig boldog, máskor tragikusan boldogtalan. Kapcsolatuk alakulása során körvonalazódik Gloria múltja is; többnyire félszavas megjegyzésekből, utalásokból, néhol pedig kínos beszélgetések és veszekedések során szerzünk tudomást Gloria nehezen felvállalható múltjáról.

Hogy könnyebben megértessem a filmmel kapcsolatos legnagyobb problémám, egy hasonló alaphelyzetű, de jóval sikerültebb alkotást hívok segítségül. Stephen Daldry a fiatal fiú-idősebb nő szerelmét A felolvasóban boncolgatta. A korkülönbségen kívül közös vonás a két filmben, hogy mindkét esetben a nő magánéletében van valami „torz”, valami beteges. Hanna Schmitz (Kate Winslet) és Michael Berg (David Kross) kapcsolata sem szokványos, de A felolvasó tökéletesen megoldotta azt, hogy megértsem a köztük kibomló szerelmi szálat. Egészen addig,
amíg nem ismertem Hanna előtörténetét és „munkásságát” a náci táborban, egy ellenszenves, perverz karakterként tekintettem rá, aki megront egy kamaszfiút. Hanna indíttatása azonban tisztázódott a tárgyalások során, így óriási arculcsapásként ért a válasz a viselkedésére. Magyarázatot kaptam.

Peter és Gloria kapcsolatában ez a magyarázat elmarad. A film végén hiányérzetként lebeg az, hogy nem értem, mire föl volt tulajdonképpen ez a nagy hűhó.

Kérdés persze, hogy a szerelem esetében jogos kívánalom-e az, hogy „érthető” legyen; az viszont elvárható lenne, hogy hitelesnek tűnjön,

ami itt nem érződött – annak ellenére sem, hogy ezt a kapcsolatot a valóság írta. Mintha a film egésze ennek a kapcsolatnak csupán a rossz pillanatait láttatná, amelyek ellenszenvessé teszik a két főhőst, így egymáshoz való viszonyukat tekintve a kérdőjelek egyre csak sokasodtak a fejemben.

Ugyanis az az érzésem, hogy sokkal mélyebbnek mutatja magát McGuigan filmje, mint amilyen mély érzéseket valójában átad. Hiába a sok drámai képkivágat, esős éjszaka, sírás és hangos-látványos veszekedés, mintha csak a látszatnál maradnánk. Bármennyire is azt mondja a film, hogy ez a két ember márpedig végtelenül és szenvedélyesen szerelmes egymásba, nem hiszem el. Mert mindezekből a mélynek mondott, pozitív érzésekből valójában semmi nem jön át.

A szerelmi szálát tekintve tehát A sztárok nem Liverpoolban halnak meg nem erős ugyan, de Gloria énközpontú és arrogáns jellemét jól megragadja. Emiatt abból a szempontból érdekes és őszinte alkotás, hogy életrajzi filmként nem elsősorban tisztelegni akar az előtt, akiről szól, hanem bemutatni olyannak, amilyen valójában volt. Így Gloria Grahame-ről kaptunk egy olyan filmet, amely nem a fénykorában elért sikereit mutatja, hanem az öregedéstől rettegő színésznőt életének egyik legnehezebb időszakában, amelyben már a halál is vetélytársa, nem csupán a „kiöregedőket” kegyetlenül kilökő sztárrendszer.

Németh Míra

Németh Míra

Németh Míra 2019-ben csatlakozott a Filmtekercs csapatához. Miután látta az Amélie csodálatos élete című filmet, 12 évesen döntött úgy, hogy filmekkel akar foglalkozni. Azóta „mindenevő”: szerzői filmeket, blockbustereket, dokumentumfilmeket egyaránt szívesen fogyaszt, különösen kedveli a sajátos rendezői szemléletet, az abszurd humort és a társadalomkritikát a filmekben.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..