Fókuszban Kritika

Szellemes szerelem – Atlantique

A Cannes-i Filmfesztivál egyik nagy meglepetése volt Mati Diop sokrétű elsőfilmje, az Atlantique, amely végül a zsűri nagydíját is elnyerte. Hamarosan pedig a Netflixen is elérhető lesz!

A Cannes-i Filmfesztivál ismét számos elsőfilmes rendezőnek adott lehetőséget – úgy az Un Certain Regard kategóriában, mint a versenyszekcióban. Ez utóbbiban debütált az eddig főként színésznőként tevékenykedő Mati Diop első nagyjátékfilmje, az Atlantique is, melynek forgatókönyvét egy viszonylag tapasztaltabb kollégájával, Olivier Demangellel írt. A férfi szemszög azonban nem igazán, csak a gyakorlottság látszik meg a történeten.

A cselekménynek ugyanis három, markánsan elkülönülő rétege van, melyek a film végére könnyedén feloldódnak egymásban. Az Atlantique első percei rendkívül realisztikusan, Szenegál jelenlegi társadalmi problémáira reflektálva indulnak el: megismerünk egy csapat munkást – köztük a fiatal Suleimant –, akik egy szellemtorony építésén dolgoznak már több hónapja fizetés nélkül. Bár a fiúk mindent megtesznek azért, hogy megkapják a pénzüket, a megbízójuk kezdetben úgy tűnik, képtelen előteremteni a bérüket.

Rögtön ezután Suleiman találkozik a szerelmével, Adával. A fiatalok láthatóan odavannak egymásért, viszont ez a randevú más, mint a többi: mindketten titkolnak a másik elől valamit. Suleiman azt, hogy aznap este ő és a társai nekivágnak az Atlanti-óceánnak egy csónakkal, hogy ők is emigráljanak, ahogy azt tette előttük még rengeteg ember.

A szenegáli illegális kivándorlás nagyon is aktuális téma manapság, és mint tudjuk, nem csak Afrikában.

A Spanyolország felé induló fiú elől viszont Ada is elhallgatott egy igencsak lényeges dolgot: a szülei már szereztek neki vőlegényt, egy gazdag, Omar nevű férfi személyében. Ada tiltott románca pedig nem csak a shakespeare-ien romantikus történetszál miatt olyan lényeges az Atlantique-ban. Diop ezzel egy újabb társadalomkritikai álláspontot rögzít, mégpedig az elrendezett kényszerházasságok ma is létező jelensége ellen lép fel.

Szenegálban ez ugyanis még mindig jelentős probléma, annak ellenére is, hogy a kormány hivatalosan is vállalta az ENSZ előtt a gyermek- és kényszerházasságok eltörlését – amit viszont csak 2030-ig terveznek teljesen beszüntetni. Ada pedig – bár nincs konkretizálva a kora – elég valószínű, hogy mindkét kategóriába beleesik, tehát a szenegáli lányok azon 31%-ába tartozna, akiket még a 18. életévük előtt férjhez adnak. Emellett Diop arra is kitér a filmben, hogy a dakari fiatal nőknek mennyire nincs kontrolljuk a saját testük felett: a házasság előtti szex a legnagyobb bűn, amit valaki elkövethet a szülei ellen. Omar és Ada esküvője a hitvesi ágy rejtélyes felgyújtása miatt meghiúsul. S így miután a két család rájött a lány valódi érzéseire, szülei azonnal nőgyógyászhoz viszik, hogy megbizonyosodjanak Ada szüzességéről. A jelenet egyáltalán nincs túldramatizálva, a természetesség viszont épp, hogy fokozza az eset sokkhatását.

Ada és baráti társaságának nagy része azonban szembemegy a szenegáli tradíciókkal, amelynek meg is lesz a pozitív végkifejlete. A film a manapság divatos empowerment-érzést közvetíti, hiszen végül a lánynak sikerül megszereznie a kontrollt a saját teste és élete felett.

Mindezt pedig úgy éri el, hogy a realistán induló sztorit paranormális románccá teszi.

A Spanyolország felé emigráló fiúk hajótörést szenvednek, így – mivel nem kaptak rendest temetést – szellemként térnek vissza a városba. A srácok lelkei pedig megszállják az otthon maradt lányokat, illetve – Sulieman esetében – egy nyomozót is. Ezáltal pedig a fiatalok végre egymáséi lehetnek a titkok és elvárások nyomasztó terhe nélkül. Sőt, egyúttal Ada is rátalál a saját hangjára, ezzel beemelve a műfaji keverékbe a coming-of-age zsánerét is.

A fiúknak azonban kollektíven is van egy befejezetlen ügyük: meg kell szerezniük a nekik járó fizetséget a gazdag vállalkozótól. A hallottaiból kísérteni visszatért szellemnek évszázados hagyományai vannak az európai művészetben – a motívum tipikus tematikája a gótikus horrornak –, az afrikai mitológiában pedig még ennél is régebbre nyúlik vissza a nyugtalan lelkek mítosza, amely a mai napig él. Hitük szerint ugyanis a temetetlen testek szellemei az élőkre veszélyt jelentve jönnek vissza: az Atlantique-ban ez pedig kétszeresen igaz. A megszállt lányokról a környezetük meg van győződve, hogy valamiféle betegségben szenvednek, a fukar munkaadó életére pedig szó szerint fenyegetést jelentenek.

Az Atlantique ennek ellenére továbbra is törekszik a valósághű elbeszélésre. Ezért Diop nem követi a srácokat a csónakban, sokkal inkább a hátrahagyottakra fókuszál. Arra, milyen hatással volt rájuk a szeretteik elvesztése. Hogyan élik meg a gyászt, és hogyan érvényesülnek egy alapvetően patriarchális társadalomban ezek a rendkívül talpraesett lányok.

Ezt a komplikált, mégis magával ragadó és különleges történetet remekül tolmácsolják a szereplők, akik majdnem mindegyike amatőr vagy kezdő színész, életük első alakításában. És mégis, olyan érzelmeket képesek közvetíteni, hogy még a szellemek megjelenését is elhiszi nekik az ember. Közülük egyébként különösen kiemelkedő a főszereplő, Adát alakító Mame Bineta Sane. De a vizualitás is sokat hozzátesz a sikerhez:

Claire Mathon hosszú, szinte festői felvételei az Atlanti-óceánról a vizet is szereplővé teszi.

Az Atlantique nem véletlenül nyerte meg a fesztiválon a zsűri nagydíját, a Netflix pedig azonnal lecsapott a forgalmazási jogokra. Úgyhogy, ha egyszer elérhetővé válik a streaming szolgáltató oldalán ez a különleges szenegáli alkotás, akkor mindenképpen érdemes lesz rányomni a play gombra.

Rakita Vivien

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..