Kritika

Átmenni Duplóba – A Lego Ninjago film

Kicsi gyereknek ennél csak jobb mesék valók: A Lego Ninjago film túl didaktikus a mélyben, túl pörgős a felszínen.

Ez nagyon gyerekfilm. A felnőtt kevés élvezetet talál benne; nyoma sincs A Lego kaland érettebb humorsziporkájának. Végtelenül egyszerű történet és a tipikus gyerekmozis konfliktusok alapfoka: A Lego Ninjago filmet olyan kis nézőknek szánták, akik az első moziélményeiknél tartanak.

Nehéz ezért felnőttszemmel megítélni. Nem kritikus kell ide, hanem pedagógus.

Úgyhogy megkérdeztem egyet, aki épp a film korosztályával foglalkozik. (Igaz, ő nem látta a mozit, csak leírtam neki.) „A túlságosan explicit, szájbarágós mese nem segít a gyereknek” – mondta. – „Nem készteti őt gondolkodásra, nem vonja be. A gyereket is gondolkodó lényként kell kezelni.”

Hát, A Lego Ninjago film hátránya éppen ez: gyerek és felnőtt számára egyaránt

bitangul szájbarágós.

A film furcsa kettős játékot játszik. Ahogy megszokhattuk A Lego kaland és a Lego Batman esetében, az egyszerű alapsztorit befedi a kacsintós, önironikus humor, a semmit-sem-veszünk-komolyan érzése, az állandó duplagondol, a meta-komédia. Viszont a többrétegű vígjáték mélyén csak óvodás gyerekeknek szánt, Duplo-egyszerűségű, elnagyolt és kiszínezett tanulság húzódik, finomságok nélkül kimondva (tematikailag: a család értéke, a barátság, meg a hit önmagunkban, azaz a hollywoodi gyerekfilm-sztenderd, mert ezekkel nem lehet hibázni).

A film humorának bonyolultsága és a tanulság didaktikussága pedig ütik egymást. Az a gyerek, aki értékelni tudja a film meta-humorát, annál már értelmesebb, hogysem elviselje az arcába óvodás mód belemagyarázott Nagy Igazságokat. (És fordítva. Nem is hallottam sok nevetést a nézőtéren.)

Ehhez járul, hogy a folyamatos poénáradat – ha átveszi a sztori helyét – önmagában is devalválja egy film értékét. Tavaly ilyenkor a Kubo alkotói mertek súlyt, melankóliát adni a történetnek, ehhez mérve a Lego Ninjago egy zenebohóc.

És igenis szabad hozzá mérni. A felnőttek számára jöhet mindenféle töltelék-mozifilm, de a kicsi gyerekeknek csak a tudatosan rájuk figyelve elkészített, értékes mesék valók.

A film képi megvalósítása további kétségeket ébresztett bennem. Nagyon pörgős, sűrű vágások és dinamikus „kamera” jellemzik a látványvilágot – nem tudom eldönteni, vajon az én felnőtt agyam tartja túlzásnak, vagy a gyerekeknek csakugyan valami szelídebb kellene (örök kérdés, hogy a mozi egyre gyorsuló vágástempója természetesebbnek hat-e a fiatalabb generációk számára, megszokható-e vagy ellenkezőleg, túlpörgeti őket). Nem is beszélve a 3D kérdéses hatásáról a kicsi gyerekek szemére.

A legtöbb közelmúltbeli A-listás rajzfilm többet adott A Lego Ninjago filmnél. Látványvilágban is – animált Lego-kockákból könnyű technikai varázslatot, de csaknem lehetetlen művészetet kihozni –, de főképp tartalomban. A legszebben a csodás Kubo és a varázshúrok mutatta meg, mire képes a rajzfilm a maga teljes erejében, de a Vaiana, az Agymanók és a Zootropolis is egy klasszissal múlja felül A Lego Ninjago filmet.

Mindegyik szórakoztató (ha nem is pont ilyen veszett módon), de amellett komolyabb világképre, értékesebb tanításra is törekedtek – és azt hiszem, hogy a Lego Ninjago azért ilyen kőegyszerű a mélyben és azért ilyen heves humorfesztivál a felszínen, mert az egyetlen valódi törekvése és értéke a marketing.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya