Kritika

Az animáció trolljai – Doboztrollok

Doboztrollok (2014)

 Anthony Stacchi, Graham Annable: Doboztrollok„Dugjátok el a sajtokat! Rejtsétek el a finom és omlós bébiket!” – jönnek a Doboztrollok. A legizgalmasabb mesék Grimm óta mindig rávilágítanak az emberi természet sötét oldalára. Anthony Stacchi és Graham Annable humoros és vizuálisan lenyűgöző, groteszk animációjából kiderül: nem mindig az a szörny, aki elsőre annak látszik. Nem csak gyerekeknek.

Amikor leszáll az éj, szörnyek özönlik el Sajthida utcáit. A doboztrollok a város lakóinak két legértékesebb kincsére vadásznak: a gyerekeikre és ínyenc sajtkülönlegességeikre. Így szól legalábbis az a mese, amivel a hegyre épült, viktoriánus városka gyerekeit ijesztgetik. A doboztrollok a mumusok, akik éjszakánként azért bújnak elő, mert emberhúsra, na meg sajtra éhesek. A sajt ugyanis a mérce, amivel a sajthidai emberek értékét mérik – minél ízesebb a kamrádban a camembert, annál feljebb van a helyed a társadalmi ranglétrán. A sajtok és az emberek megóvása érdekében, a trollok teljes kiirtását tűzve ki célul, a Piros Kalap Kártevő Mentesítő Vállalat önkéntes tagjai járőröznek a városban. Az emberevő szörnyekről szóló meséről azonban hamar kiderül, hogy átverés – a doboztrollok kedves és ártatlan lények, akiket éppen a Kártevő Vállalat gonosz vezetője, Archibald Suvasz használ fel ördögi tervéhez.

 Anthony Stacchi, Graham Annable: Doboztrollok

A legizgalmasabb gyerekmesék valahogy mindig a legbrutálisabbak. Már a klasszikus mesék is nagyon kreatívak voltak a rettenetes szörnyek és változatos halálnemek érzékletes leírásában. A doboztrollok története a brit gyerekregény író, Alan Snow Here Be Monsters! című művének adaptációja. Anthony Stacchi és Graham Annable animációjában olyan sötét téma is felvillan, mint a tömeggyilkosság. A sajt pedig valójában az osztálykülönbségek és a gazdagság kifejezésének játékos eszköze: a piros kalapos, sajtra vágyó Suvasz (kinek a hangját Ben Kingsley szolgáltatja) az alacsonyabb rendű nép tagja, még felette a fehérkalapos, sajtzabáló arisztokrácia áll. Suvasz egyetlen célja, hogy közép státuszát kifejező piros kalapját fehérre cserélje és a többi ínyenccel camambert-t kóstolgathasson a sajtszobában – még ha ehhez az összes doboztrollt kell feláldoznia.

 Anthony Stacchi, Graham Annable: Doboztrollok

Ebben a mesében senki nem szép; bár a trollok még csúnyaságukban is cukik. A város lakói egy középkori karnevál megelevenedő, egyszerre bájos és torz figurái, akiket az alkotók a humor eszközével tesznek szerethetővé. A legviccesebb figurák a filozófiai hajlammal megáldott, szofisztikált fogdmegjei. Kópé úr  és Potyka úr – miközben Suvasz könyörtelen tervének gépét olajozzák – Hamletet megszégyenítve elmélkednek a jó és a rossz dualitásáról. A külsejükben Stanra és Panra hajazó páros eredeti hangját két komikus színész szolgáltatja: Richard Ayoade (Kockafejek) és Nick Frost (Haláli hullák hajnala). Ötletes továbbá a kislány, Winnie (Elle Fanning) karaktere. Ő a törékeny Disney hercegnők tökéletes ellentéte: egy dundi vörös kislány, aki egyszerre mókás és hátborzongató vonzalmat mutat a brutális erőszak iránt. A humor így több szinten – látványban, a karakterek groteszkségében, na meg sok sajtos szóviccben – is megjelenik.

 Anthony Stacchi, Graham Annable: Doboztrollok

A kacifántos forgatókönyv ellenére – hamis mese a mesében – a történet végig megőrzi a lendületét, ami a humoros karakterek mellett a lenyűgöző képi világnak köszönhető. A Doboztrollok ráadásul nem csak fordulatokkal teli, de még veleje is van. Kifordított módon, humoros formában tesz fel kérdéseket identitásról, családról, a felszín lényegtelenségéről: nem az a fontos, hogy ki milyen dobozt húz magára kívülről.

Az animáció legszembetűnőbb erénye a lenyűgöző látványvilág vizuális ereje. A film nagy része stoptrükkel készült. A Laika Stúdiónak (Coraline és a titkos ajtó, ParaNorman) védjegye a kézzel gyártott figurákat mozgató, pedáns pontossággal létrehozott stoptrükkös stílus. Ez a kézművesség, a régimódi animációk iránti lelkesedés ad egyedi minőséget a filmjeinek.  A groteszk karakterek cifra karneválja a látványtól telített képeken a legapróbb részletekig kidolgozott; még a táncolók szoknyájának fodrai is életre kelnek a báli mulatságon.

Vajon hány ember hány óráig dolgozott azon, hogy mozgásra bírja a kézzel rajzolt figurákat? A vége főcím alatt – miközben Potyka úr és Kópé úr az univerzum végtelenségéről elmélkednek – valóban megjelenik az őket  életre keltő vezető animátor, Travis Knight szorgosan munkálkodó alakja: egy kedves és ironikus kikacsintás az animáció rajongóinak.

Avatar

Simor Eszter

Egyszer egy tanárom azt írta valahol, hogy „mezei kritikus” bárkiből lehet. Az ELTE média szakán tanítják a kritikaírást, utána már csak egy kis kultúra kellene a véleményalkotáshoz. Ezek szerint a média szak elvégzése után mezei kritikusnak talán már nevezhetem magam, most egy kis kultúrát igyekszem magamra szedni. Talán egyszer leszek igazi újságíró is.

Filmek: Az abszolút kedvencek nálam a dánok. Főként Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Susanne Bier, Lone Scherfig, de bármi, amit a dogma mozgalom követett el, vagy amiben Mads Mikkelsen szerepel. A „legek” közül Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick és Tarr Béla. Új kedvenc Ulrich Seidl. Mostanában az emberi lélek legmélyebb bugyraiba hatoló, metafizikai kérdéseket boncolgató filmek vagy a „háromzsebkendős” melodrámák.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya