Kritika

Hű barát az életen túl is – Az életteli Vivo

Lin-Manuel Miranda (Hamilton, In the Heights) és Kirk DeMicco (Croodék) animációs musicalje azoknak a gyerekeknek szánt filmeknek a sorát gazdagítja, melyek mély mondanivalójukkal a felnőttek figyelmét is megragadják. Az életteli Vivo legnagyobb erénye a szerethető, erős alapsztoriban rejlik, mely egy súlyos témát, az elmúlást és az ebből fakadó gyász megélését boncolgatja egy beteljesületlen szerelmi történetbe ágyazva. 

Megmentője és egyben (zenész)társa elvesztését próbálja feldolgozni Vivo, a trópusi erdők helyett Havannában élő farksodró, egy mosómedve-féle kisállat, akinek nem adódik meg a lehetőség, hogy elköszönjön az idős férfitől. Vivo elhatározza, hogy teljesíti Andrés vágyát, eljuttatja Amerikába a kubai zenész szerelmének, Martának írt vallomását. Egy dalt, melyben eddig kimondatlan érzéseiről vall, amit ő maga már nem tudott átadni. Az állatnak útja során társa lesz a különc kislány, Gabi, a bácsi távoli rokona, aki édesapját gyászolja és nem találja helyét az iskolában.

Kirk DeMicco és Quiara Alegría Hudes forgatókönyvírók a szerelmes szám köré fűzik fel a történetet, mely a betétdalokkal ellentétben csak a film végén szólal meg teljes egészében. Papírformában utazik Havannától Miamiig, hogy címzettje, Marta hangján keresztül kapjon életre. Az üzenet célba érése nem csak Andrés és Marta számára jelent sokat, de Vivonak és Gabinak is, akik kezdetben menekülnek bizonyos érzések elől,

az út során azonban elkezdik feldolgozni traumájukat és továbblépnek a gyász következő fázisába.

A 2021-es, zenés filmekkel teli évben az In the Heights filmváltozatának bemutatója után a Sony Pictures Animation első musicaljének, Az életteli Vivonak zenéjéért és a címszereplő kisállat hangjáért is az amerikai Lin-Manuel Miranda felel. A dalok egyedi hangzást adnak a karaktereknek, miközben érzéseiket és vágyaikat is megismerjük.

Ahogyan Vivonak és Gabinak, úgy Miguelnek, a Coco című film főhősének is sokat jelent a zene. Ezáltal kerül közelebb saját gyökereihez és találkozik a halál és a gyász fogalmával. Kicsit más irányból közelíti meg a témát a Lelki ismeretek című animációs film, melyben egy zongorista a halála után egy kisállat testében tér vissza a Földre, ahol arra kényszerül, hogy más perspektívából szemlélje a világot és addigi életét.

Mindhárom filmre igaz, hogy a zene a hagyomány, szenvedély, egy belülről fakadó erő megtestesítője,

mely univerzális nyelvként összehozza az embereket. A kulturális értékek és hagyományok továbbörökítése ugyanannyira fontos Az életteli Vivoban, mint az In the Heights filmváltozatában, melyben ez a felmenők örökségének életben tartását, átörökítését jelenti a múltból a jelenbe. A film autentikussága a castingban is megjelenik: az idős szerelmeseknek a kubai-amerikai Gloria Estefan, illetve Juan de Marcos González zenész adta a hangját, akit legtöbben a Buena Vista Social Club-beli munkásságáról ismerhetünk.

A különböző vizuális stílusokból építkező látványvilágból kitűnik Andrésé és Martáé, mely régi értékeket és a kubai hagyományokat képviseli, és melyben ők hol idősen, hol fiatalon, a szerelmes dalon keresztül egyesülnek újra, miközben élesen elkülönülnek az animációs film modernitást tükröző részeitől. Ilyen például Gabi karaktere és környezete, mely sokszor gyermeki fantáziájának megnyilvánulása rózsaszín és lila színekkel és intenzív képi megoldásokkal.

A Miamiba tartó páros kalandja egy ponton ellaposodik

annak ellenére, hogy több barátot, köztük ellenségből segítővé alakult társakat is összeszednek, mint például a Strandlabda őrs három lány tagját, akik a kezdeti nézeteltérést követően félreteszik korábbi sérelmeiket. Karaktereik kicsit egyszerűek, egydimenziósak, az viszont kifejezetten tetszett, hogy egy nagyon aktuális és fontos ügyre reflektál rajtuk keresztül a film: a környezetvédő fiatalok ugyanis kioktatják azokat a felnőtteket, akik velük ellentétben nem figyelnek oda a bolygó megóvására, és például két utcányi távolságra is autóba ülnek.

Fontos tanulsága a filmnek, hogy merjünk beszélni érzéseinkről. Ez az üzenet olyan apró szituációkban is helyet kap, mint például a szerelmes madarak évődése, vagy a Gabi és anyukája közti pillanat a kocsiban, mely során régen elnyomott emóciók kerülnek a felszínre és tisztázódik kapcsolatuk. Az életteli Vivo szép mese a hagyományok továbbéléséről, szeretetről és elengedésről. Érzékenyítő film, amire nem csak a gyerekeknek, de a felnőtteknek is legalább annyira szükségük van.

 

Az életteli Vivo augusztus 6. óta elérhető a Netflixen.

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita az ELTE bölcsészkarán végzett filmszakon, majd később filmírást tanult a METU művészeti karának mesterszakán. Írt kisjátékfilmet, sorozatot, dolgozott színészekkel filmben és színházban egyaránt, a filmkészítés gyakorlatába is belelátott. Szakdolgozatában a bollywoodi film műfaji sokszínűségét vizsgálta, emellett nagy rajongója a szerzői filmnek, illetve a szerzői életutak feltérképezésének.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés