Kritika

Elkapta a gépszíj – Az eltévedt golyó

Guillaume Pierret első nagyjátékfilmje, Az eltévedt golyó (Lost Bullet / Balle perdue) ugyan nem váltja meg az akciófilm műfaját, de maximális szórakozást nyújthat a zsáner szerelmeseinek.

A francia akciófilm története ugyan régre nyúlik vissza, de nemzetközi szintű népszerűsége az elmúlt huszonöt évben alakult ki igazán, nem kis részben Luc Besson munkásságának köszönhetően. A siker minden bizonnyal annak is betudható, hogy a francia műfaji filmes filmgyártás a Hollywoodtól átvett nagyipari szemléletmód mellett képes volt kialakítani egyéni jellemvonásokat is, amik aztán visszahatottak a nemzetközi filmes piacra is.

Ennek egyik legékesebb példája a parkour, mely akciófilmek (B13 – A bűnös negyed, Yamakasi) és videojátékok (Assassin’s Creed) egyik leggyakrabban használt akrobatikus elemévé vált. De említhetnénk a franciák car-chase alműfajra tett hatását is, mely többek közt a Taxi-széria adrenalifutamjaival ért el a csúcsra.

Guillaume Pierret Netflixen látható alkotása nem váltja meg a zsánert, még  csak nem is mutat fel újat. Épp ellenkezőleg, minden perce ismerős valahonnan, de ez mégsem vesz el az élvezeti faktorból, hiszen jó diákhoz méltóan maradéktalanul ismeri az általa választott zsáner szabályait és azokat ügyesen hegeszti össze egy másfél órás adrenalinfutam erejéig.

Lino (Alban Lenoir) egy autószerelő, aki egy balul elsült rablási kísérlet után rács mögé kerül. Büntetését végül nem kell leülnie, mert egy nyomozó, Charas (Ramzy Bedia) felfigyel páratlan szervizelési tapasztalatára és alkut ajánl neki. Strapabíró gépszörnyekké kell átalakítania a helyi rendőrőrs járműveit, ezáltal segítve a drogkereskedők elleni harcot. Az idill azonban szertefoszlik, amikor Linót egy olyan gyilkosság elkövetésével vádolják meg, amihez semmi köze. A férfinak – ahogy az lenni szokott – a rendőrök helyett is nyomoznia kell, hogy bizonyítani tudja ártatlanságát.

A felvázolt történet aligha lehetne sablonosabb, de a célnak tökéletesen megfelel.

Pierret remek arányérzékkel vázolja fel a konfliktust és többé-kevésbé annyit mutat meg, amennyit feltétlenül muszáj látnia a nézőnek. A kötelező romantikus szál például üdítően rövidre van zárva és sokkal inkább funkcionál a dramaturgiát előremozdító elemként, semmint felesleges érzelmi vívódásként.

A feszes tempónak hála a film minden pillanata izgalmas marad, a vége főcím után mégis hiányérzet alakult ki bennem. Ennek oka pedig nem a minőségben, sokkal inkább a mennyiségben keresendő. A film során ugyanis jóval kevesebb akciójelenetben lesz részünk, mint arra az előzetes alapján számítani lehetett. Mindez azért is kár, mert az Az eltévedt golyó kreatív csúcspontjait egyértelműen ezek a részek jelentik.

Az akciójeleneteket az aprólékosan kidolgozott koreográfián és a remek vágáson túl a dinamikus operatőri munka teszi igazán különlegessé.

Morgan S. Daliber kézikamerás felvételei úgy ragadják meg az akciókban rejlő káoszt és fejetlenséget, hogy közben tökéletesen lekövetik a leghajmeresztőbb mutatványokat is. A film egyik legemlékezetesebb ütközetében Lino egy csapat rendőrrel veszi fel a harcot. A parádésan megkomponált jelenet, habár nem olyan brutális, vagy zsigerig hatoló mint manapság sok akciófilm esetében, viszont lazán hozza az élvonalbeli alkotások színvonalát. Pierret láthatóan sokat inspirálódott Gareth Evans munkáiból, így, akik szerették A rajtaütés-filmek pusztakezes darálásait, azok ezúttal sem fognak csalódni.

Az eltévedt golyó sokkal inkább egy szkeccs, semmint teljes értékű alkotás. A történet erősen alibi-szagú, egyértelműen azért lett kitalálva, hogy összekötő habarcsként szolgáljon néhány bravúrosan előadott akciójelenet között. Ezzel pedig nincs is gond, tekintve, hogy egy, a karrierjének legelején álló (és relatíve kisebb költségvetésből gazdálkodó) rendező munkájáról beszélünk. Ha komolyabb elvárások nélkül ülünk neki, akkor Az eltévedt golyó remek kikapcsolódásként szolgálhat.

 

A film a Netflixen látható.

Énekes Gábor

Énekes Gábor

2017-ben csatlakoztam a Filmtekercs csapatához. Ugyanebben az évben szereztem meg a diplomám az ELTE-n, ahol a filmes szakirány mellett kommunikáció és médiatudományt tanultam. Bármely korszak, műfaj és alkotó filmjeit szívesen fogyasztom, főként, ha azok megosztó társadalmi kérdéseket, párkapcsolati dilemmákat, vallási témákat és az emberiség jövőjét vizsgálják.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya