Kritika

Az idő örvényében – A tündér

Nyugtatókkal seftelő tündér, táskát sétáltató angol turista, kétbalkezes éjszakai portás csetlés-botlása Le Havre mesebeli díszletében. Tündérmese, ahogy Disney-filmben soha nem láthattad.

Úgy tűnik, Aki Kaurismäkin kívül másokat is megihletett mostanában Le Havre városa. Még érdekesebb, hogy a Kikötői történet és A tündér között számtalan hasonlóság van. Nemcsak a régi képeslapok erőteljes színeit idéző képi világukban, hanem a mese műfajának alkalmazásában és a társadalmi csoportok ábrázolásában is közel áll egymáshoz ugyanis a két mű. Ám, míg Kaurismäki alkotása egyértelműen kiegyensúlyozott, addig A tündér sok helyütt megbillen. Az egyszerre zavarba ejtő és bájos film egyébként Dominique Abel (Dom), Fiona Gordon (Fiona) és Bruno Romy harmadik közös filmje a L’iceberg és a Rumba után. Mindhárman írói, rendezői és szereplői is a filmnek, ahogy ezt a nevek egyezése is sejteti.

Nagy kérdés, hogy képesek vagyunk-e még ma is úgy élvezni a burleszket, ahogy annak idején élvezhette Buster Keaton, Chaplin vagy éppen Jaques Tati közönsége? Nyilvánvalóan nincs egyetemes válasz a kérdésre, ahogy ezt a vetítőteremben időről-időre felhangzó harsány kacajokat felváltó néma csöndek is bizonyították. Mégis, a szinte végtelenségig ismételt gegek, az alapvetően a mozgásra, fizikai jelenlétre helyezett hangsúly, a folyamatosság megszakítása (Fiona lábán egyszer van cipő, egyszer nincs, aztán megint van…) próbára teszi a közönség játékkedvét és türelmét. Más mosolyogni egy, a némafilmes korszakból jól ismert geg 21. századi újraértelmezésén és más őszintén nevetni egy jó poénon. Nem elég a rácsodálkozás öröme ahhoz, hogy egy másfél órás filmet tényleg élvezzen az ember.

Mindezzel együtt a kedvenc jelenetem az volt, amelyben Fiona és Dom a víz alatt lejtenek táncot. Ebben a tökéletesen ironikus jelenetben éreztem azt, hogy helyén van az idétlen műanyaghal, a tengerben medúzaként sodródó nejlonzacskó és az óriási kagyló. Mintha ebben az álomszerű, rövid részben mutatkozott volna meg az a tudás és kreativitás, amelynek birtokosai az alkotók. És nem utolsó sorban nyilvánvalóvá tették, hogy remekül táncolnak. Mintha egy mozgásszínházból szökött páros ugrott volna be egy röpke kitérőre a filmbe. Ez persze nem véletlen, hiszen a Gordon-Abel páros múltjában egyaránt fontos szerepet töltött be a színház és a cirkusz.

Ha nem ódzkodnék a közhelyektől, egészen biztosan az üdítő színfolt fordulattal illetném az alkotást. De nem teszem. Azt gondolom, az általánosságban mozi forgalomba kerülő alkotások közül igenis kilóg ez a film. Azok az energiák, amelyek a vásznon keresztül is elérnek a nézőhöz, csodálatra méltóak. A régi korok és műfajok megidézése viszont komoly körültekintést igényel. Vagy egyszerűen csak jól jött volna egy külső nézőpont, hogy valakit bevonjanak a forgatókönyv munkálataiba.

Értékelés: 6/10

A tündér (La fée)

színes, feliratos, francia-belga filmdráma, 93 perc, 2011

rendező: Bruno Romy, Fiona Gordon, Dominique Abel
forgatókönyvíró: Dominique Abel, Fiona Gordon, Bruno Romy

szereplők:
Dominique Abel (Dom)
Fiona Gordon (Fiona)
Philippe Martz (John)
Lenny Martz (Jimmy)
Christophe ‘René’ Philippe (Bart)
Alexandre Xenakis (Dave)
Bruno Romy (tulajdonos)

iMDb

Maksai Kinga

A filmhez az irodalmon, a színházon és a művészettörténeten keresztül vezetett az utam. Ami a diplomákat illeti, az ELTE-n végeztem magyar, illetve filmelmélet és filmtörténet szakon, jelenleg pedig az SZFE televíziós műsorkészítő szakán készülök befejezni a tanulmányaimat. Mindig is imádtam moziba járni, maradandó mozis élményeim közé tartozik az Apollo 13, a Titanic és az első 3D-s film, amit Disneylandben láttam. Sokakkal ellentétben nem vetem meg a tévét és a DVD-t sem. Azt mondják, hogy ha sokat tudsz valamiről, akkor már nem vagy képes úgy élvezni a dolgot. Én még mindig felhőtlenül szórakozok egy sitcomon, ami ugye két dolgot jelenthet: vagy nem igaz rám a fenti állítás, vagy... Nem tartom magam sorozatfüggőnek, de a csajos és vicces változatokat szívesen nézem. A bennem élő feminista entellektüelt elnyomva imádom a Szex és New Yorkot, a Modern Family és a Bored to Death című sorozatokat pedig az utóbbi idők legjobbjainak tartom. Egy éve vagyok a tagja a Filmtekercs csapatának, jelenleg a fesztivál rovatot vezetem.

Filmek: Nem csak műfajok, hanem rendezők és színészek alapján is válogatok, így jöhet minden, amiben van egy kis Woody Allen, Tarantino, Alejandro Gonzalez Iñárritu, Mike Nichols, Philip Seymour Hoffman, Javier Bardem vagy Meryl Streep. Barátkozom az animékkel és Bollywooddal, de mellettük hű maradok régi kapcsolataimhoz is. Nehéz kiemelni filmeket, mert ez folyton változik, de most éppen: Diploma előtt, Madárfészek, 21 gramm, Annie Hall, Elveszett jelentés, A nagy Lebowski, Halálbiztos, Tükör, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Melankólia, Totoro, Ra One, Chungking Express.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com