Kritika

Az intelligencia szexi – Zero Dark Thirty

Zero Dark Thirty

Azoknak, akik érdeklődnek a világpolitika, a hadseregek, a hírszerzés vagy a jelenkori történelem iránt, a Zero Dark Thirty valójában intellektuális pornó. Agyonkényezteti az agyadat, ami pedig köztudottan az egyetlen erogén zóna.

A Zero Dark Thirtyt maga a történelem formálta: Kathryn Bigelow és Mark Boal az Oszama bin Laden utáni sikertelen hajszáról akart filmet készíteni, és már épp kezdték volna a forgatást, amikor kirobbant az abbotabádi győzelem híre. Az évtizedes sztori kudarctörténetből átváltozott diadallá.

Azonnal nekiláttak a szkript újraírásának. A rendező asszony nagyon-nagyon veszélyes lehetőséget kapott: mivel az első verzió miatti kutatásban már megismertek sok részletet és kiépítettek sok kapcsolatot, ő mindenki más előtt járt a bin Laden-hajsza dramatizálásában. (Egy jóval komolytalanabb darab azért megelőzte.) Az új helyzet persze teljesen új koncepciót jelentett; hősök keletkeztek, visszájukra fordultak a tanulságok, és már nem egy titkos sztorit kellett elmesélni, hanem egy közismertet. De épp ezért Bigelow gondtalanul vászonra vihetett volna egy diadalünnepet is (mint a Geronimo), ha úgy tartotta volna kedve, vagy, mondjuk, egy összeesküvés-elméletet. Ehelyett őrületes lehetőségei közül az egyetlen intelligens utat választotta: készített egy kételyekkel és esetlegességgel teli, visszafogott filmet, ítélet nélkül.

Az intelligencia pedig szexi, akár a makacsvörös Maya ügynök (Jessica Chastain).

Zero Dark ThirtyAz előjáték itt tízévnyi kémtörténet két órában elmesélve: szép hosszú, becsületére válna bárkinek. Fenntartani az izgalmat ennyi időn át, ahhoz mester kell. Maya története maga a monomániás megszállottság, ezért nélkülözhetetlen mind Jessica Chastain Oscarra jelölt, Golden Globe-díjas alakítása, mind a kitűnő forgatókönyv (remek párbeszédekkel), mind pedig a nüanszokkal is feszültséget teremtő rendezés. De a lényeg, amiért az egész működik, a realista „intelligencia”. Úgy is, mint „ész”: a film nem túlozza el a sikereket, nem kicsinyli le a véletlen szerepét, nem áll oda egyetlen leegyszerűsített ideológia mellé sem. És úgy is, mint „hírszerzés” („intelligence”). Bigelow ábrázolásában a CIA messze áll a mindenhatóságtól, inkább hétköznapi munkahely kicsi íróasztalokkal, ingerült meetingekkel és túlórákkal (csak épp ebbe a foglalkozásba olykor bele szokás halni).

A lényegi aktus pedig harminc perc intenzív akció. Amikor az elképesztő lopakodó-helikopterek felszállnak, és az első katona magára illeszti a sci-fi küllemű, négylencsés GPNVG-18 éjjellátót, már nem lehet kétségünk afelől, hogy pazar dolgokban lesz részünk. Bigelow itt is visszafogott – nincs például háttérzene, és a cselekmény csaknem valós időben zajlik, ami sok lopakodást jelent –, de éppen ezért a feszültség tapintható: ingerli az embert, bele lehet őrülni a dolog érzékletességébe.

Aztán egy lövés, és… semmi.

A tűzijáték elmarad. Oszama bin Laden halott, saját veszteség nincs – „Istenért és hazáért”, győztünk. Szegény kis Maya csak néz, mint akit magára hagytak éjszaka. Mert a Zero Dark Thirty nem hajlandó katarzisként – azaz: szükségszerűen mesterséges narratívában – ábrázolni egy olyan eseményt, ami valójában szimpla történelem, a maga politikai, katonai, hírszerzési szárazságával.

Az intelligencia szexi, de nehéz vele együtt élni.

Zero Dark ThirtyA lemez

Hadd idézzem magamat (tiszta röhej, hogy megtehetem): „Ha van a világon sztori, ami korlátlan mennyiségű extrát elbírna, hát ez az. A valóságot feldolgozó dokumentumfilmektől a valódi interjúkon át a megfilmesítés nehézségéig, a morális kérdésekig annyi a téma, ami csaknem a végtelenséget súrolja. Ehhez képest az extrák mennyisége: nulla.”

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya