Kritika

Gyász és teremtés – Alien: Covenant – Pro

Ridley Scott legnagyobb hibája, amit elkövetett az Alien: Covenant kapcsán, hogy rajongói nyomásra címében is hozzákapcsolta a franchise-hoz ezt az érdekes kérdéseket felvető sci-fit, aminek azonban semmi köze az Alien sorozathoz.

Kiss Tamás kollégám szenvedélyes hangnemben szedte le a keresztvizet is az Aien: Covenantról – teljes joggal, ez a film ugyanis már nem Alien, csak Covenant, szigorúan csak Covenant. Covenantnak azonban korrekt, a mesterséges intelligencia mibenlétét boncolható sci-fi. Sci-fi, nem horror. A xenomorphok ugyanis csak a random bonyodalomnak és a teremtés kérdését körbejáró tematikának tesznek szolgálatot, a feszültségkeltéshez vagy a fojtogató szorongáshoz nem járulnak hozzá.

Scott története ott folytatódik, ahol a Prometheus véget ér: David (Michael Fassbender) és Dr. Shaw (Noomi Rapace) sorsára jó pár évvel később derül fény, amikor a Covenant legénysége földet ér a bolygón, hogy új otthont találjon az emberiségnek. Az igazi paradicsomnak látszó világ természetesen nem várt meglepetéseket tartogat: gyilkos szörnyek randalíroznak benne, akik csak teremtőjükhöz hűségesek.

A teremtés és az elmúlás a két kulcsszó. Ezek azok – az egyébként a franchise mostani állomását is remekül jellemző – kérdéskörök, melyek most Scottot izgatják, és amiket több szinten is megvizsgál: az emberek mint teremtett lények, a mesterséges intelligencia mint az evolúció új útja, a xenomorphok mint szelídíthető háziállatok és ezzel szembeállítva a gyász feldolgozása, az elmúlás dramaturgiát szervező ereje,

a túlélési ösztönt is megbénító félelem a szeretteink elvesztésétől

– ezek a témák adják a körítést az egyébként az Alien filmekben megszokott aprításnak.

De míg a franchise-t a feszültségkeltés tökéletes adagolása tudta felemelni, addig az új részben ez csak a kötelező akciót szállítja. Az ezredforduló tempója elérte Scottot is, a múlt századi lassú építkezés a múlté, a gyors vágás, a sebesen levezényelt gyilkolások viszik el a showt. Fröccsen a vér, itt-ott gyomorforgató is, amit látunk, nem mozgatja meg azonban a zsigeri túlélőösztönünket, amit a korábbi epizódok képesek voltak erősen megpiszkálni.

Ez már egy más típusú mozi. A kamarahelyzeteket Scott kitágítja, grasszál az új bolygó hatalmas tereiben, és fantasztikus totálokkal kényezteti a szemcukorkákra vadászó nézőt. Itt bizony nincs hiba: a Prometheusban megalapozott monumentalitást a Covenant kimaxolja, H.R. Giger szemébe biztosan könnyek szöknének, ha ezt látná.

A show másik része Michael Fassbenderé, kettős szerepben dermesztő és szerethető egyszerre, a rajongóinak kötelező a film: mert ugye

két Fassbender mégiscsak jobb, mint egy.

Nem ő hozza azonban az egyetlen erős alakítást, Billy Crudupnak a vívódó kapitány szerepében szintén köszönhetünk néhány erős pillanatot. Hogy mennyire nem Alien film ez már, az is bizonyítja, hogy a főszerep – ami ugye Fassbenderé – már nem a túlélő nőé. Katherine Waterston szimplán csak felejthető, Weaver nyomába se ér – de ez igazából csöppet sem árt a film egészének.

Az Alien rajongók feltehetően csalódni fognak, méghozzá mélységesen – akik azonban egy pofás sci-fit látnának szívesen, számukra a Covenant lehet még korrekt filmélmény.

  • 7/10
    - 7/10
7/10
Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya