Kritika

Irritálóan az ingatlanproblémákról – Az örökösnő

Aki beül Az örökösnő (Real Estate) című filmre, készüljön egy rakás furcsa szereplőre, fülgyötrő zajokra és olyan stílusú fényképezésre, ami inkább kísérleti filmbe való – vagyis egy irritáló másfél órára.

A filmet a svéd Måns Månsson filmrendező és fotóművész jegyzi, aki dokumentum rövidfilmekkel kezdte a pályafutását. Az örökösnő a negyedik nagyjátékfilmje, amivel egy fokkal ismertebbé vált, hiszen ez a filmje már Berlinben mutatkozott be. A megosztó kritikák ellenére ez is előrelépés, hiszen legalább hallani róla. Pedig korábbi filmjei között is akadnak érdekes vállalkozások, mint például a 2014-es Stranded in Canton, ahol egy afrikai megpróbáltatásait mutatja be Kínában.

A rendező népszerűtlenségének oka sajátos stílusa lehet, hiszen esze ágában sincs szórakoztató vagy harmonikus képi világú filmeket készíteni. A dokumentarista jelleg mellett kísérleti filmes bátorságú beállításokat is megenged magának, sőt hagyja ezeket uralni az egész film alatt.

Az örökösnő a 68 éves Nojet (Léonore Ekstrand) története, aki 25 éve Spanyolországban él, de apja halála miatt visszatér Svédországba. Nojet egy hatalmas épületet örököl az apja után, ahol a bérleti szerződéseket a mostohatestvére és fia rendezik, nagyrészt úgy, hogy a saját zsebük teljen meg. A bérház annyira problémás, hogy hirtelen eladni sem lehet, aki megvenné, az is visszatáncol. Ráadásul Nojetet dühíti a rokonok hozzáállása.

Így lesz az örökségből átok, a nézetkülönbségekből háború.

Nojet szerepében Léonore Ekstrand láthatjuk, akinek ez a harmadik filmszerepe, s az első kettőt is Måns Månsson és alkotótársa, a forgatókönyvíró és rendező Axel Petersén filmjeiben vállalta, a 2011-es Avalonban és 2016-os Under pyramidenben.

Tulajdonképpen nem is nagyon beszélhetünk Léonore Ekstrand színészi teljesítményéről, mert a film dokumentarista jellege miatt egészen olyan, mintha pusztán magát adná. Ezenkívül a film annyira erőteljes formai megoldásokkal dolgozik, hogy sokszor a színészi játék nem is látszik, csak egy közeli a szájáról, az ujjáról vagy valamilyen kompozíció részeként mellesleg jelenik meg.

A családi történet keretein belül valamiféle érzetet kaphatunk olyan problémákról, mint a külföldre szakadtak otthontalansága, a családon belüli kihasználás és terror, de leginkább az ingatlanhelyzet válságáról. De azért csak érzetet, mert a film nem igazán mesél el semmit, inkább csak kompozíciókat rakosgat egymás mellé. A beszéd ráadásul eléggé alulreprezentált a képekhez képest. Egyrészt Nojet bátyjának hangképzési problémái vannak, másrészt sokszor olyan helyszíneken próbálnak kommunikálni, ahol a zene hangereje ellehetetleníti a megértést.

A képek azonban teljes mértékben uralkodnak a vásznon, főleg közelik formájában. Csakhogy itt nem az esztétikus megjelenítése a cél, inkább a csúnya, az irritáló. Ilyen Nojet szexjelenete, melyben nem hogy romantika nincs, de esztétikus sem próbál lenni. Az öreg testet büszkén és részleteiben pásztázza a kamera, már-már agresszívan hangsúlyozva ráncait és hibáit.

Mindezzel a kísérletező történetmeséléssel és kamerahasználattal az a legnagyobb probléma, hogy nem izgalmas másfél órán keresztül. Sőt, másfél óra irritálás kifejezetten sok. Pedig vannak jól sikerült jelenetek, hangulatok  a filmben, hiszen ez az irritálás maga egy üzenet, s valóban a fekete humor is fel-felvillan. Csakhogy ennyi mondanivaló ilyen stílusban egy rövidfilmben bőven elfért volna. De ha a film célja az volt, hogy hosszan gyötörjön, az biztosan sikerült.

Keller Mirella

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Nagyítás rovat felelőse. kellermirella@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..