Kritika

A #MeToo csendes alfája – Azt mondta

Öt évvel a Harvey Weinstein-botrányt és a #MeToo mozgalom megszületését követően került most filmre a 2017-es, Hollywoodot és a világot felkavaró eset. De nem jött-e túl későn vagy éppen túl korán az Azt mondta (She Said) és tud-e érdemben adni valamit a metoo-filmes kánonhoz?

A metoo-filmek egyre növekvő felhozatalában – gondoljunk csak Az asszisztensre, a Botrányra, az Ígéretes fiatal nőre vagy a magyar példára, a Legjobb tudomásom szerintre – ideje volt már annak, hogy az egész #metoo mozgalmat kiváltó ügyet is filmvászonra álmodják. Az Azt mondta két a New York Times-nak dolgozó újságíróról szól, akik elsőként írták meg azon nőknek a történetét, akik Harvey Weinstein producert megvádolták. És noha a filmnek nincs akkora ereje, mint az imént említett alkotásoknak vagy a hozzá igen csak hasonló Spotlightnak, az Azt mondta így is szépen megállja a helyét a lassan konkrét drámai alműfajjá kinövő filmcsokorban.

Leginkább azért, mert nem próbálkozik meg a lehetetlennel; nem kíván átfogó képet adni sem a teljes Weinstein-ügyről, sem a #MeToo mozgalomról.

A fókusz az ügyet feldolgozó újságírókon és azon a néhány nőn pihen meg, akik kirobbantották az egész botrányt. Maria Schrader (A másik út) rendezői hozzáállása pedig éppen emiatt érződik okosnak, higgadtnak, de mégis hatásosnak – mindenféle hatásvadászatot mellőz. Az Azt mondta informatív, de mégis megmozgat, lényegre törő, de sosem száraz vagy lelketlen. Olyan, mint egy jól megírt újságcikk. Tényszerűsége mellett is elgondolkoztat és gyönyörűen párhuzamban áll nemcsak az általa elmesélt történettel, hanem a #MeToo mozgalom egyik legfontosabb hozományával is, miszerint a “kevesebb” is elég.

Pont abban rejlik az ereje, hogy az Az asszisztenshez hasonlóan – bár annál jóval konvencionálisabban – megmarad annál, hogy elég az igazság, bármilyen jelentéktelennek is tűnhet az egyesek szemében. Az egész szexuális visszaélésről alkotott képet változtatta meg a metoo és segített a világ férfiainak, de nőinek is átgondolni, hogy mi is az, ami beleférhet egy adott szituációban.

Az alkotás nem csak a konkrét megerőszakolásra koncentrál, hanem finoma,n de határozottan, ráadásul jogosan tényként kezeli, hogy mennyire felkavaró, helytelen és nyomasztó az, ha valaki megkér, hogy masszírozd meg, vagy hogy meztelenül várja, hogy felébreszd a reggeli kávéval.

Az apró megjegyzések, a sokak szemében eddig ártatlannak kikiáltott kézlecsúszások mind-mind sebet hagynak az emberben és bőven a szexuális visszaélés kategóriájába esnek.

A Spotlighthoz hasonlítás ezért is elengedhetetlen, mivel Tom McCarthy filmje is okosan megmarad a valós események sallangmentes ábrázolásánál, ugyanis annak súlya önmagában is elég. A párhuzam vonása a két mű között persze azért is automatikus, mert ugyanolyan oknyomozó újságírókat látunk, akik megpróbálnak traumákat átélt és megfélemlített emberek bátorsága révén felgöngyölíteni meghökkentő visszaéléseket. És noha a Spotlight a karakterek terén, valamint a feszült történetmesélés esetében is felülmúlja az Azt mondtá-t, utóbbi is erős alakításokkal büszkélkedhet.

A két főszereplőt alakító Carrey Mulligan és Zoe Kazan intelligens játéka és kiváló kémiája szép keretet ad az alkotásnak, ráadásul a dolgozó anya tematikáját is általuk szövi bele a filmbe Schrader. Mulligan friss anyaként depressziótól szenved, míg Kazan több gyerek mellett állja meg a helyét a munkájában. A magánéletükbe való betekintés pedig közelebb hozza a karaktereket a nézőhöz, valamint aláhúzza a professzionalizmusukat megtámogató motivációt is, miszerint egyszerűen jobb jövőt szeretnének a saját gyermekeiknek is.

De a Mulligan és Kazan mellett felbukkanó mellékszereplők is mind megbízható alakítást nyújtanak. A csapatszellem a Spotlightban látottak mögött mozog ugyan, de a szerkesztőségekről szóló filmek nagy részével simán felveszi a versenyt.

Ha nincs is az Azt mondta a 2022-es filmes felhozatal legjobbjai között, mindenképpen érdekes és érdemes néznivaló, amely okos látleletet nyújt a Weinstein botrány és a #MeToo mozgalom kiindulópontjáról. Visszafogott alkotás, amely csendesen hatásos és pontosan tudja, mennyit bír el, és éppen ezért működik jól.

A filmet a Londoni Filmfesztiválon láttuk, további cikkeink az eseményről itt. Az Azt mondta várhatóan november 17-től látható a magyar mozikban.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!