Kritika

Bábel

Volt idő, amikor az igen igent jelentett, a nem nemet. Amikor az ember még gyermeki tisztasággal és ártatlansággal tekintett a világra. Amikor a szépet szerette, a csúnyát nem. Majd jött egy gondolat, amely azt mondta: én tudom a legjobban, mert én vagyok a leghatalmasabb. Én vagyok az Isten. Ekkor pedig jött Babel katasztrófája.

Alejandro Gonzalez Inarritu filmje rávilágít, hogy mennyire valóságos és húsbavágó még ma is a bábeli torony témája. A zűrzavar, az ember és ember közti hatalmas meg nem értés rányomja a bélyegét világunkra. A Bábel ‒ a rendező jó szokása szerint ‒ a Korcs szerelmek és a 21 gramm után ismét három résztörténetből áll. Az USÁ-ban Richard (Brad Pitt) és családja, Marokkóban egy parasztcsalád, Japánban pedig Chieko (Rinko Kikuchi) és apja (Kôji Yakusho) a főszereplő. A világ három különböző része, külön bőrszínnel, nyelvvel, habitussal. A filmhez pedig elég egy fölösleges lövés a Szaharában, amely sorsokat, életeket változtat meg ‒ talán mindörökre. Így indul el az a 2,5 órás meg nem értés, amelynek áldozatául esik amerikai és mexikói, nyugati és arab, apa és lánya, férfi és nő, és mindenki, aki már egyszer is érezte a szavak, a beszéd, az érzelmek tehetetlenségét.Cheap Uggs Outlet.

A film végén ‒ úgy tűnik ‒ minden elsimul, hiszen a történetek így vagy úgy véget érnek, a szálak egymásba kapaszkodnak. Vagy ha véget nem is érnek, valamiféle folytathatatlanságba torkollanak. Valami nehéz és sűrű kiláthatatlanságba érnek.

Számos jó és rossz oldala van a filmnek, de különleges és egyedi nyelvezete miatt mindenképpen remek alkotás. Gyengéje, hogy bár az amerikai és a marokkói történet ugyan jól passzol egymáshoz, és összekapcsolódnak egyetlen szaharai puskalövésbe, de a Japánban játszódó jelenetek akár egy külön filmet is alkothatnának. A kissé hányaveti módon odacsapott szálért kár. De ettől függetlenül a Bábel már elvitt két díjat Cannes-ból (legjobb rendezés és az Ökumenikus Zsűri díját), egyet pedig a Golden Globe estről (legjobb film ‒ drámai kategória), s persze hét Oscar-díjra is jelölték (legjobb film, rendező, női mellékszereplő (ketten is), vágás, eredeti filmzene és forgatókönyv). Nem is csoda: remekül végiggondolt és fölépített rendezői elképzelés, szép képek és zenék, hamisítatlan atmoszféra, minden eszközt felhasználó hangulatfestés, eredeti nyelvek mindenhol. No és persze a tény, hogy azért Inarrituban nem csalódtunk. Világfilm született.Cheap Uggs Online.

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya