Kritika

És te kínoztál már valakit egy tál babbal? – Bad Day For the Cut

Bad Day For the Cut egy korrektül összerakott, izgalmas bosszú-thriller a brit Chris Baugh rendezésében, és mivel véres és frappáns jelenetekben sincs hiány az alműfaj kedvelői biztosan élvezni fogják.

A Hollywoodra oly nagyon jellemző kiszámíthatóság, happy end-re törekvés, sokszor felesleges érzelgősség és nevetségesbe hajló hangvétel közepette igazi felüdülés kisebbet ugrani a földgömbön és a brit filmgyártás alkotásaiból szemezgetni. Ahogy az túlnyomórészt igaz az európai filmek többségére, a brit filmek is hordoznak magunkban egyfajta őszinteséget, hitelességet és földhözragadt emberiséget. A szereplők jóval hétköznapibbak, a cselekményvezetés pedig ritkán késztet arra, hogy a fejünket fogjuk egy-egy kiábrándító vagy túltolt jelenet következtében. Lassan ideje lenne kicsit elengedni Hollywoodot!

A Bad Day For the Cut bár nem rengeti meg a bosszúthriller alapjait, szépen és szórakoztatóan marad az alműfaj által kijelölt úton. Hozza a tőle elvárt akciót, vért, versenyfutást az idővel, megfűszerezve egy-egy igazán eredeti kínzási és ölési technikával. Donal (Nigel O’Neill) egy középkorú férfi, aki egy elhagyatott vidéken él együtt idős édesanyjával. Egy éjszaka két titokzatos ember hajt a ház elé, egyikük pedig brutálisan végez a nővel. A spontán és villámgyorsan szintén gyilkossá váló farmer csak válaszokat keres, hiszen amennyire ő tudja, édesanyja évtizedek óta nyugalomban és elszigetelten élt a farmon ővele. Ki és miért is akarhatná megölni őt?

A film hamar felszed egy másik történetszálat is, amely egy fiatal testvérpár harcát mutatja be az emberrablás és kényszerített prostitúció világában. A szálak persze találkoznak: Donalhoz csapódik Bartosz (Józef Pawlowski), aki húgát akarja megmenteni. A bosszú- és egyben mentőhadjárat az első pillanattól az utolsóig leköti a nézőt, még akkor is, ha sok újat nem mutat a hasonló tematikájú korábbi filmekhez képest. Viszont nagyon emberiek és szerethetők a karakterek, a realitás pedig fájóan és merészen üti fel a fejét egy-egy fordulatnál. Arról nem is beszélve, hogy ékes példákat látunk arra, hogyan is kínozhatunk hatásosan valakit egy vasalóval vagy egy tál forró babbal – mindezt jól ütemezett és jó hangvételű humorral.

A Bad Day For the Cut nem egy kiemelkedően eredeti bosszúfilm, de az elvárt alapköveket pontosan és hatásosan szállítja. A befejezés pedig a stáblista lefutását követően is a székhez láncol a maga kiábrándító és igazságtalan valóságosságával.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya