Moziban

Beborult – Tokió felett az ég

-1A jó magyar címadási szokásokat követve kapta Hiroyuki Tanaka Arany Medve jelölt filmje a Tokió felett az ég címet, amiből rögtön sejthetjük, hogy bizony egy mennylakó földreszállásával lesz dolgunk. Sajnos azonban az angyali történet közelébe se fér Wenders örökbecsű klasszikusához – a sajtóvetítésről ketten mentek ki, és bevallom, szerettem volna köztük lenni.

Hogy őszinte legyek, teljes rejtély számomra, hogyan kaphatott ilyen jelölést ez a film. Nyilvánvalóan vannak értékei, de összességében zavaros, sokszor kifejezetten amatőrnek tűnő, idegesítő alkotás a Tokió felett az ég.

A történet szerint az egykori jakuza, Chasuke (Ken’ichi Matsuyama) a mennyből figyeli Juri, a néma lány (Ito Ohno) életét. Amikor a fenti történetírók bedobnak egy csavart, Juri sorsa megpecsételődik. Chasuke, hogy megmentse szerelmét, leszáll a földre, hogy megakadályozza a tragédiát. A város hamar értesül a gyógyító képeséggel bíró jövevényről, és elé járulnak a vakok, a bénák és mindenféle egyéb betegek. Chasuke rossz néven veszi, hogy a fentiek ilyen sorsot írnak az embereknek, de nem csak velük, korábbi földi élete árnyaival is meg kell küzdenie.

_6212479_0Az alapgondolat – bár tartalmaz ismerős elemeket – akár egy jó fllm szüzséje is lehetne. Amint mondtam, a forgatókönyvírást és a rendezést is magára vállaló Hiroyuki Tanaka (ismertebb nevét Sabu) munkája piros pontokat is tudott gyűjteni: igencsak önreflexív filmet rak elénk, amikor a mennybéli történetmesélőket forgatókönyvíróknak nevezi, az istenséget pedig produceri minőségben ábrázolja. Chasuke későbbi története a televízió világába is elkalauzolja a nézőt, ahol a producerek és forgatókönyvírók ismét megvillantják hatalmukat – a társadalomkritika nem kérdéses. (Ez egyébként Kitano filmjeiben sosem az – a mester most a stúdió részéről adta nevét a produkcióhoz.) A rendező izgalmasan játszik a zenével is, a dobosok és a sárkánytáncosok a legváratlanabb pillanatokban jelennek meg, hogy plusz jelentéstartalommal ruházzák fel a jeleneteket.

CHASUKE-Still2-creditOFFICE_KITANOSajnos azonban mindezen pozitívumok sem tudják ellensúlyozni, a mágikus-realisztikus film valahol félúton történő teljesen kisiklását. A szereplők háttértörténeteit adó kisfilmek tovább fregmentálják az amúgy is túlbonyolított sztorit, a szimbolika és a humor pedig az európai nézőnek nehezen dekódolható. A jakuzaszál felbukkanásával elszabadul a pokol, nemcsak szereplőink, de a néző életében is, és innen kezdve már semmi sem menti meg egyikőjüket sem.

A film végi gigaklisé már csak kegyelemdöfés.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Hirdetés

Hirdetés