Kritika

Bérgyilkos tinédzserek – Violet és Daisy

Violet3A filmtörténelem leghírhedtebb bérgyilkosait megszégyenítő módon űzi az ipart két tinilány – summázhatjuk röviden a Violet és Daisy meghökkentő történetét. Régen zsúfoltak már ennyi ellentmondást egyetlen filmbe. Vicces? Erőszakos? Drámai? Groteszk? Ahogy a pókerben is mondják: All-in.

A film

Violet (Alexis Bledel) és Daisy (Saoirse Ronan) sokban emlékeztet a legismertebb filmes bandita párosokra. Két különböző karaktert testesítenek meg, de a céljuk közös és nagyszerű összhang van köztük, még a látszat ellenére is. Violet és Daisy megidézi a legemlékezetesebb ámokfutókat is a mozivászonról: a két csitri olyan golyózáport zúdít ellenfeleikre, hogy ott aztán senki nem marad talpon. Végül azt sem szabad elfelejteni, hogy Violet és Daisy leginkább hétköznapi tini lányok, átlagos problémákkal: Violetet gyakran magával ragadja a hév és nehezen uralkodik indulatain, Daisy nem mer önmaga lenni és apakomplexussal küzd. Violet és Daisy tiszta vizet akar önteni a pohárba, szeretnék megtalálni önmagukat. Illetve vásárolnának egy nagyon szép ruhát, melyre egy utolsó melóval szereznék meg a pénzt. Állítólag könnyű munka lesz, gyerekjáték. Persze mi nézők tudjuk már, hogy biztosan nem.

Az utolsó meló változtatja meg Violet és Daisy életét. A célpontjuk (James Gandolfini) rendkívüli örömmel és kedvességgel fogadja őket, a lányok pedig halogatják a gyilkosságot. Daisy összebarátkozik Michaellel és kötődni kezd hozzá, eközben Violet sok dolgot újraértékel magában. A történet végére mindkettőjük számára kirajzolódik a helyes út, amely már nem feltétlenül egy irányba vezet – legalább is a ruhabolt után.

Violet2

A Violet és Daisy több szempontból is a determináltság érzését kelti a nézőkben. Kezdjük azzal, hogy fejezetekre tagolt a film, a különböző egységek saját címeket kapnak, amelyekből következtethetni lehet arra, hogy mi történik és mire érdemes figyelni az elkövetkező néhány perc közben. Ez egyrészt erősíti a mesés és fikciós jelleget, másrészt keretek közé szorítja az eseményeket és megtöri a film lendületét. A másik különleges tényező, hogy szereplőink a film jelentős hányadában egyetlen lakásba vannak bezárva – mielőtt belépnek vagy amikor kimennek, mindig valamilyen megpróbáltatás éri őket. A lakás a béke és nyugalom szigetének tűnik, ahol minden sikerül és nem probléma, ha a zuhanyzóban hemzsegnek a holttestek, akár rajtuk állva is meg lehet tisztulni.

A filmre tipikusan jellemző az előző mondatban is észlelhető ellentmondásosság. A zuhanyzós jelenet a legmerészebb része a filmnek, de nem az egyetlen meghökkentő epizódja. A Violet és Daisy alaphangulatát az adja meg, hogy az ártalmatlannak tűnő tinilányok véres és erőszakos szituációkba keverednek. Egyszerre mókás és groteszk, hogy két fiatal lány arról folytat eszmefuttatást, hogy ki menjen le a sarki boltba töltényeket venni. A film közben a néző nehezen tudja eldönteni, hogy ez most valami vicc vagy komolyan gondolták-e a készítők. Mégis az a legmegdöbbentőbb az egészben, hogy a recept működik: a képtelen történet az első perctől az utolsóig érdekes és izgalmas. Sőt, arra is mérget vennék, hogy aki megnézi a Violet és Daisyt, sokáig emlékezni is fog majd rá.

Violet1

Bár a Violet és Daisy Geoffrey Fletcher első rendezése, a direktor mégsem tekinthető kispályásnak. 2010-ben a Precious – A boldogság ára című film forgatókönyvéért Oscar-díjat nyert. Furcsaság egy furcsa filmben: alapjában véve a két tinilány története is hasonlít Preciousére, hiszen a társadalom által elítélt életvitelt folytatnak és változtatni szeretnének rajta. A Violet és Daisy szereplőgárdája is említésre méltó: Alexis Bledel (Szívek szállodája, Diploma után) eddigi legkeményebb formáját hozza, Saoirse Ronan (Vágy és vezeklés, A burok, Byzantium, Majd újra lesz nyár) továbbra sem óhajt tinisztár lenni, csak érdekes dolgokhoz adja a nevét. A film legemlékezetesebb alakítása egyértelműen James Gandolfinié. Már abban is van némi irónia, hogy a Maffiózók című sorozattal sikeressé vált színész éppen a békét és nyugalmat hozza el a bérgyilkosok életébe. Másrészt, ezt a film készítői nem tudhatták előre, de a halálos beteg Michael karaktere szépen elbúcsúztatja a tavaly váratlanul elhunyt színészt. Ebben a filmben tényleg minden furcsa és ellentmondásos.

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Péntek Tünde

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés