Kritika

Egy élet, amit élek, és egy másik, amit élhettem volna – 45 év


berlinale-65-2015Andrew Haigh korábbi nagyjátékfilmjével, a Hétvégével komoly kritikai sikert aratott. Legújabb filmjét, a 45 Years-t a 65. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál versenyszekciójában láttuk.

Kate (Charlotte Rampling) és Geoff (Tom Courtenay) 45 éve élnek boldog házasságban. Az évfordulójukra készülnek, amikor Geoff váratlan hírt kap, aminek hatására elmond valamit a feleségének, amiről 45 éven keresztül egy szót sem ejtett.  A titok – ami a Svájci Alpok jegébe fagyva feküdt sokáig – felszínre kerül és habár nem kellene, hogy befolyásolja kettejük kapcsolatát, mégis megzavarja a tökéletesnek tűnő harmóniát. Először csak kis fájdalmakat okoz, aztán egyre mélyebbeket. Kate apró lépésekkel eljut oda, hogy házasságuk legelemibb pontjait kérdőjelezze meg.

Haigh-nak nagyszerű érzéke van a nehéz témákhoz. Meghökkentő könnyedséggel, mindennemű hatásvadász megoldást elkerülve viszi azokat vászonra. A Greek Pete főszereplői escort munkából élő fiatal férfiak, a Hétvége egy meleg pár kapcsolatának problémáit boncolgatja, a 45 Years pedig egy idős házaspár érzelmi egyensúlyvesztését mutatja be. Nem kerülgeti a tabukat egyik film sem. Szokatlan szexuális szokások,  romantikus hangulatú kokainfogyasztás, időskori merevedési zavar ezekben a filmekben épp olyan természetesseggel jelennek meg, mint a kutyasétáltatás. Haigh kiválaszt egy csoportot, ami éppen érdekli és közel megy hozzájuk. Olyan közel, amennyire csak lehetséges. Lényegében a szereplők mindennapjait mutatja meg hihetetlen részletességgel és empátiával, úgy hogy a hétköznapi pillanatok sorozata szinte észrevétlenül áll össze egy kerek történetté. Mindeközben hol erősebben, hol enyhébben  érzékelteti a háttérben meghúzódó társadalmi problémákat is.

45 yearsA rendező saját bevallása szerint filmjeiben többek között az intimitás komplexitását szeretné érzékeltetni. A 45 Years-ben megmutatja, hogy a bizalom még a legstabilabbnak tűnő kapcsolatban is végtelenül törékeny lehet.  45 év együttélés után mit kezd egy  idős pár egy teljesen váratlan érzelemmel? – erre nem ad teljesen konkrét választ a film, pusztán az egymásba és a kapcsolatukba vetett hit megingását mutatja be. Ez pedig éppen elég megrázó és elgondolkodtató.

A probléma valódi súlya fokozatosan mutatkozik meg: először csak valahogy kevésbé meghitt a vacsora hangulata. Geoff egyre többet dohányzik. Néha hirtelen, minden előzetes bejelentés nélkül a városba utazik, ami nem volt rá jellemző. Már nem szórakoztatják, sőt, idegesítik olyan dolgok, amiket korábban szeretett. Kate kezdetben beszélni akar Geoff múltjáról. Mindarról, ami azelőtt történt, hogy megismerkedtek, aztán megijed és nem akarja, hogy többé szóba hozzák a dolgot. Kevés idővel ezután pedig nyomozni kezd. és ráébred, hogy egy ötven évvel ezelőtti esemény idegenné tette a férjét számára. Minden, amit együtt éltek át bizonytalanná válik.

Bár az utóbbi években több olyan mozgókép is született mind a tömegfilmes, mind a szerzői filmes fronton, amely nyugdíjasokat állított középpontjába – gondoljunk csak a Keleti nyugalom – Marigold Hotelre, a Redre, a Minden odavanra vagy éppen a Szerelemre – mégis úgy érzem, hogy a filmkészítők általában óvakodnak attól, hogy idősebb emberekről forgassanak filmeket. Most már a 45 Years is ragyogó példa arra, hogy mennyire lehet izgalmas két olyan ember kapcsolata, akik már megették kenyerük javát.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n szerzett MA diplomát filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakokon. Érdekli a streaming platformok világa. Szívesen készít interjúkat. Szabadidejében fotózik, néhány képe az oldalon is látható.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!