Kritika

Osztálykülönbségek – A fénykép

Ritesh Batra, az Ezerízű szerelem rendezője ismét próbálja összehozni az összehozhatatlanokat – A fénykép optimista látlelet a változó Indiáról és szívmelengető szerelmes dal a reményvesztetteknek.

Indiában a szerelem sosem volt éppen egyszerű dolog – különösen ha a szerelmesek nem ugyanahhoz a társadalmi osztályhoz tartoznak. Ugyanerről szólt a Netflixen elérhető Lust Stories egyik epizódja és Rohena Gera idehaza is bemutatott Tű, cérna, szerelem című filmje is: mindkét alkotás egy bejárónő és főnöke szerelméről mesélt más-más tónusban.

Batra új filmjében fordul a kocka, ezúttal a férfi áll a társadalmi ranglétrán jóval alacsonyabban: Rafi (Nawazuddin Siddiqui) utcai fotózásból él, és minden megkeresett fillérjét a családi adósság törlesztésére fordítja, sokadmagával egy lyukban lakik és próbál kitérni nagyanyja (a bűbájos Farrukh Jaffar) elől, aki szeretné végre kiházasítani. Egyik nap lefotózza a meseszép, tanult Milonit (Sanya Malhotra), aki épp egy gazdag örököshöz készül hozzámenni. Hogy megnyugtassa végre az érzelmi zsarolásban elöljáró nagyit, elküldi neki a lány képét, azt állítván, a menyasszonya. Több se kell a nagyinak, máris utazik a nagyvárosba, hogy megismerkedjen unokája jövendőbelijével. A színészi karrierről álmodó Miloni hajlandó belemenni a játékba – ami azonban hamarosan mindkettőjük számára több lesz egyszerű tettetésnél.

Aki szerette az Ezerízű szerelmet és vonzódik a csendesebb, finomabb indiai filmekhez, A fényképben sem fog csalódni. Egy világ választja el Batra filmjét Bollywood színes-szagos, énekes-táncos masalafilmjeitől: a tónus visszafogott, a megütött hang a lélek mélyéről szól. A szerelmesek apró lépésekkel közelednek egymáshoz, az egész film hihetetlenül szofisztikált – elképzelhető, hogy akad, aki unalmasnak tartja majd. Én személy szerint szeretem az alig észrevehető rezdüléseket kutatni, és a szereplők, különösen Nawazuddin Siddiqui, ebben nagyon jók. Talán nem volt teljesen egyértelmű a szereposztás, ugyanis Siddiqui a kölyökképe ellenére is közel húsz évvel idősebb Malhotránál, a film előrehaladtával azonban ez a korkülönbség egyre kevésbé lesz jelentős.

A két karakter társadalmi pozíciója azonban sokkal fontosabb. Rafi tisztességes fickó, de fényévekre van attól, hogy megadja Miloninak azt az életszínvonalat, amihez a nő szokott – arról nem is beszélve, hogy a lány családja jó eséllyel nem támogatna egy ilyen házasságot. A kérdés persze az – és egyre több indiai film meri feltenni –, hogy

a 21. század derekán vajon India szakít-e az európai szemmel meghaladottnak látott, berögzült társadalmi kategóriákkal.

Az osztálykülönbségek persze nem állnak meg a kasztok szintjén – a világon mindenhol létezik egyfajta társadalmi rétegzettség: ám az osztályok átjárhatósága már nagymértékben változik országról országra, kontinensről kontinensre.

Batra a különbségek bemutatását a két világ hömpölygő hétköznapjainak ellentétes ábrázolásával oldja meg: így feszül össze az utcán vásárolt kulfi a bejárónő által felszolgált családi vacsorával, így válik kontrasztossá a földön heringekként fekvő agglegények hálófülkéje Miloni magányos lányszobájával. A rendező végül egy rendkívül elegáns – és bátor – önreflexív filmes csavarral oldja fel a témában feszülő ellentéteket, és filmjének reményteli, a realitás és a filmvásznakra zárt mesés happy endek között félúton található okos lezárást ad.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya