Kritika

„A szerelem azt jelenti, hogy azt adod, amid nincs” – Bestiáda

A Bestiáda egymásba fonódó történeteivel egy többszereplős szerelmi körtáncba von be. Mindannyian szeretetre, igazi mély érzelmekre sóvárognak, s ez a mindenáron való boldogságkeresés elképesztő eseménysorozat kiváltójává válik.

Dominik Moll annak idején Lemming (2005) című bizarr filmjével lopta be magát a nézők szívébe, melynek végén egy lemming szorul a lefolyóba, végleg eldugítva azt, ezzel téve pontot egy zűrös nap végére. Úgy tűnik, Moll állatok iránti vonzalma megmaradt, mert a magyarul találóan Bestiáda címet kapó legújabb filmjében is számtalan állat szerepel, mi több, a Colin Niel 2017-es díjnyertes regényéből készült filmjének eredeti címe is Csak az állatok (Seules les bétes). Merthogy csakis a filmben szereplő állatok a szemtanúi azoknak a végzetes történéseknek, melyeket a rendőrség még hosszas kutakodás után sem képes kideríteni.

Már a Bestiáda kezdő képsorai is mulatságosan meghökkentőek, a számunkra oly egzotikusnak tűnő elefántcsontparti Abidzsánban egy hátára kötözött kecskével cikázó fiatal motoros férfit követünk, majd nem sokra rá már Franciaország egy elhagyatott sarkában járunk, ahol a rendőrség egy hóviharban nyomtalanul eltűnt nő után nyomoz. Erős átkötés ez egy krimihez, és megnyugtatjuk a nézőt, a rendező a továbbiakban sem adja alább. Nincs szemtanú, aki előzetesen még látta volna az eltűnt nőt, miként a hátrahagyott kocsiján kívül nyomot sem hagyott maga után. Ám különös módon mégsem e rejtélyes eset felderítése körül forog a történet, a nő eltűnése a történések szervezőelve csupán,

s nem ő az egyetlen halott.

A Bestiáda öt epizódjának egymásba fonódó történeteivel lassan egy többszereplős szerelmi körtáncba vonódunk be, s a krimiből thriller-noirba átforduló filmben olyan izgalmas események követik egymást, melyeknek a francia nő eltűnése egy mellékszála csupán, még ha végzetes kimenetelű is.

bestiáda

A film figurái mintha egy sorskatalógusból léptek volna elő, akad köztük megcsalt feleség, új kapcsolatért epekedő férfi, leszbikus, autista, az exének bármi áron bizonyítani akaró macsó, s elmondható, hogy valamennyi szereplő alakítása hitelt érdemlő, élvezetes s olykor bizony megrázó. Mint megtudjuk, Evelyne (Valeria Bruni Tedeschi), a hóviharban eltűnt nő rég kihűlt kapcsolatban élt férjével, aki tőle különválva új életet épített magának. A szépséges Marion (Nadia Tereszkiewicz) felszolgálóként ismerkedik meg Evelyne-nel, akivel szenvedélyes szerelembe bonyolódik. Az anyakomplexusban szenvedő, mentálisan labilis Joseph (Damien Bonnard) állattenyésztéssel foglalkozik, marhákat nevel eladásra, s Evelyne jelenti számára a támaszt és érzelmi biztonságot.

Alice (Laure Calamy) a környék elesettjeinek gondozójaként járja a vidéket, Josephet szeretőjének tekinti, s tőle elhidegült férjével, Michellel (Denis Menochet) szintén nagyüzemi állattartásból tartják fenn magukat. Az új társat interneten kereső – magát Zorró néven regisztrált – Michael elképesztő naivitással sodródik bele saját pénzből való kiforgatásának történetébe. Ebben fontos szerepet játszik Armand (Guy Roger ‘Bibisse’ N’Drin), aki mindenekfölött gyermeke anyjának szeretne imponálni.

Valamennyiük esetében a szeretetre, törődésre, igazi mély érzelmekre sóvárgás jelenti az események legfőbb mozgatórugóját,

s ez az eszeveszett, mindenáron való boldogságkeresés az, ami teljességgel áthatja a Bestiáda szereplőinek sűrű életszövedékét.

Dominik Moll egy meglehetősen bonyolult, de igen izgalmas szerkezetre fűzi fel a majd’ kétórás film öt szálon futó eseményeit. Kuroszavát megidézve a rendező az öt epizód kulcsszereplőinek nézőpontjából mindig újra és újra láttatja a történéseket, az új információk láncolatával továbbszövi a cselekményt, így oldva fel sorra a tisztázatlanságok okozta feszültséget, mígnem az egy irányba futó történetszálakból össze nem sodorja az egységes képet. Ám hogy mégse tűnjön ilyen egyszerűnek ez a dramaturgiai képlet, a többi szereplőhöz a legtöbb szállal kötődő központi figura, Michel csupán „beépül” valamennyi részbe, míg az egyik epizód címszereplője, Amandine egy avatárral helyettesített, kitalált személy.

A nézőpontok váltogatása mellett az öt epizód időbeli egyenetlensége egyfajta ritmusváltásul is szolgál. Ez a bonyolult szerkezet mozgalmassá és váratlan fordulatokkal teletűzdeltté teszi a filmet, ám ugyanakkor kontinensek elválasztotta szereplőivel egy olyan zárt univerzumot teremt, melyben a nehezen hihető véletlenek túl nagy szereppel bírnak, s ez némiképp gyöngíti a film összhatását.

A Bestiáda különleges atmoszféráját Patrick Ghiringhelli operatőrnek köszönhetően nagyban meghatározzák azok a helyszínek is, ahol az események zajlanak. A filmben megjelenő Afrika színes, tobzódó egzotikuma Papa Sanou sámán spirituális világával tarkítva merőben ellentétes hatást vált ki a hideg hófödte hegyekkel és heves hóviharokkal tarkított távoli francia tájjal vagy az örök félhomályba burkolt, tehénbőgéstől hangos falusi állatistállókkal szemben.

De nagyban meghatározza a film hangulatát annak a mérhetetlen társadalmi szakadéknak a látványa is, ami az Evelyne és férje által képviselt jómódú francia középosztály, a paraszti állattartásból élő Joseph és Michel vagy a számunkra elképzelhetetlen afrikai nyomorban élő Armand életvilága között tátong. Sokrétű, különös atmoszférát árasztó film a Bestiáda, mely izgalmas, fordulatos cselekményvezetésével és a bonyolult és szokatlan emberi kapcsolatok egész tárházával gazdagíthatja az igazi ínyencségre vágyó thriller-noir szerelmeseit.

Avatar

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya