A sportfilmek általában ismert személyek vagy lélegzetelállító, szíveket megérintő cselekedetek, események köré születnek. A Bleed for This, vagyis az autóbaleset után felépülő és világbajnok bokszolóvá váló Vinny Paz története valóban nagy sportsiker és emberi nagyság is. De ami szóban elmesélve megindító, a vásznon még lehet közhelyes.
Bleed for This: Nincs magyar címe Ben Younger harmadik, igaz történeten alapuló filmjének, és még csak lefordítani sem egyszerű. A bleed azt jelenti: „vérzik”, ami egyszerre utalhat a bokszoló ringben gyakran látható vérére, és magára a vérzésre, ami nem kérdezi meg, hogy haladhat-e. Ha egyszer megvan egy akarat, akkor nincs, ami megállítja. Ugyanígy volt Vinny Pazienza, az ereje teljében lévő 26 éves profi ökölvívó, aki autóbalesetben nyakát törte. Környezete, családja, edzői és úgy általában az egész közvélemény lemondott arról, hogy valaha még a ringben látják bokszolni. Egyedül Vinny volt a kivétel. Másfél év múlva ismét világbajnoki címmérkőzést játszott.
Valóban hihetetlen történet, ezt az emberi nagyságot azonban sajnos éppen az tudja hétköznapivá tenni, ami a magasba kívánta emelni. A Bleed for This ugyanis csak nyomokban tartalmazza azt a szenvedélyt, ami kétségtelenül megvolt a főszereplő karakterben; enélkül közelébe sem jutott volna ennek a hihetetlen visszatérésnek. Hogy mi ennek az oka? Leginkább a kidolgozatlan forgatókönyv. Az erős alaptörténet film után kiált: hősökre, példákra van szükségünk. A főszereplő akaratereje sokaknak adhatna segítséget, a mögötte álló család szeretete pedig példát.
Ben Younger tehát harmadszor készít filmet. Még 2000-ben a fiatal Vin Diesellel jött a Brókerarcok, hogy 5 évvel később Uma Thurmant ültesse Meryl Streep pszichológusi díványára nem kis fejtörést és bonyodalmat okozva ezzel az Első a szerelem című filmben.
Ezúttal a Bleed for This igaz történethez nyúlt, de ‘80-as évek végének hangulata, a night clubokkal és kaszinókkal tarkított high-life New York-i élet felületesen van megrajzolva. Igaz, az összetartó és mélyen vallásos (talán olasz származású) családi háttérrel jó kontrasztot mutat. Anyu általában nem bír bokszmeccset nézni, azokat – és persze a felépülés legkritikusabb pillanatait – Szűz Mária szobrai között vészeli át. De a legtöbb mellékszereplő is kétdimenziós, leszámítva a főszereplő Miles Tellert és az edző Kevin Rooney-t (Aaron Eckhart kopaszodva, bőven versenysúlya felett alakítja). Ő az, akinél átfordul a történet, aki először észreveszi, kár is lebeszéléssel próbálkozni. Talán ő látja a legjobban, jobb vele tartani, mint megpróbálni visszafogni.
Nem lehet széltől óvva lebeszélni a visszatérésről a fiút, aki még szkafanderrel a fején is lemegy a pincébe leporolni a fekvenyomót. Megállíthatatlan, akár az emberi „vérzés”.
Nehezen megrajzolt háttér előtt és karakterekkel nem csoda hát, hogy csak korábban látott panelekre és közhelyekre futja, pláne egy olyan sportág esetében, mint a boksz, ahol működhetnek ugyan a sportfilmes műfaji elemek, de számtalan Rocky film és egy tavalyi csodálatos comeback után azért tényleg nehéz nem ismétlésbe esni. Sajnos azonban útjának mélysége sem annyira katartikus, mint ami kellően felemelővé tudná tenni a végét. És noha Vinny az első pillanattól kezdve – és ezt a végén gyönyörű archív felvételeken is látjuk – hisz magában, azért akadnak reményvesztett pillanatai, amikor rossz nőkre és szerencsejátékra költi pénzét.
Néhány dologban sikerül azért a magasba emelkedni: a kiváló operatőri munka zaklatott kézikamerás felvételekkel és gyakran kellően közeli beállításokkal mozgalmassá és egyben kicsit talajt vesztetté teszi az élményt, ami magára a főszereplőre is jellemző. Miles Teller korábbi alakításában megmutatta, milyen érzés, ha akaraterő visz fel a csúcsra. Külön érdekesség, hogy nemcsak Damiene Chazelle Whiplashében látjuk már-már horrorba forduló energiával és elszántsággal a felhólyagosodott kezű főszereplő dobos útját: Vinny nyakmerevítőjének mozdulásánál mind együtt szisszenünk, ahogy a középkori, homlokba fúrt rögzítő csavarok esetében is hagyatkozhatunk a fantáziánkra. Az akaraterő, a kitartás, a saját testi épség veszélyeztetése a nagyobb cél érdekében néha horrorba tud fordulni.