Kritika

Bollywood: All in – Happy New Year

Farah Khan a Happy New Yearben mindent egy lapra tett föl – ismét összeterelte Bollywood legnagyobb sztárjait, hogy megcsinálja a Briliáns csapda és a Battle of the Year keverékét. A végeredmény vicces, látványos – és igencsak bizarr.

Szilveszter éjszakáján bármi megtörténhet – a tökéletes rabláshoz is remek időzítés. Tudja ezt Charlie (Shah Rukh Khan) is, aki 8 év után akar végre bosszút állni Charan Grooveren (Jackie Roff), aki börtönbe juttatta ártatlan apját. Csapatot verbuvál és arra készül, hogy ellopja Dubaiban a világ legértékesebb gyémántjait a férfitól – csakhogy ehhez meg kell nyernie az India táncbajnokságot. A csinos tánctanártól, Mohinitől (Deepika Padukone) kér segítséget, aki hamarosan nemcsak tánclépésekre, de szerelemre is tanítja az évek óta csak a bosszújának élő férfit.

A bollywoodi filmek nem ritkán három órásak, így nem meglepő, hogy egy átlagos amerikai vagy európai filmnél több is belefér a játékidejükbe – a Happy New Year ezúttal a heist filmet és a táncfilmet vegyíti megszórva természetesen a hindi nyelvű filmek kötelező fűszereivel: a humorral, az akcióval, a romantikával és a musicalbetétekkel. Bár a kétezer-tízes években már egyre gyakrabban készülnek amerikai mintára tisztább műfajú filmek, ez a 2014-es mozi inkább a klasszikus masala filmekre hajaz. Ezekhez hasonlóan a Happy New Yearben is megtalálja minden családtag a saját szórakozását: az urak a szépen kidolgozott bunyókban, a hölgyek Shah Rukh Khan szépen kidolgozott felsőtestében gyönyörködhetnek. Aki kedveli ezeket a kevert zsánerű mozikat, biztosan élvezni fogja ezt a filmet is – még ha ilyen bizarr mixtúrára ritkán látunk is példát.

Farah Khan nem először dolgozik együtt a nemes egyszerűséggel Bollywood királyának nevezett SRK-val, a rendezőnő valamennyi korábbi filmjének ő volt a főszereplője. Legújabb közös vállalkozásuk a humort helyezi középpontjába. Az európai ízlésnek kifejezetten infantilisnak ható poénkodás ezúttal viszonylag szerethető formában jelenik meg, bár tény, hogy a hányós viccek az indiaiaknak sem állnak jobban, mint az amerikaiaknak. Szerencsére a nevettetés egyik legjobban sikerült formája a filmben nem az emésztéshez, hanem a színészek ügyetlenkedéseihez kapcsolódik.

Aki látott már bollywoodi filmet, tudja, hogy az énekes-táncos betétek elengedhetetlen részei a legtöbb alkotásnak, az a színész pedig, aki nem mozog jól, nem igazán rúghat labdába. Pontosan ez a háttértudás segíti hozzá a nézőt a szórakozáshoz: a ritka jó táncosként már megannyiszor bizonyított Shah Rukh Khan önmaga paródiáját adja, csakúgy a szintén óriási sztárnak számító Abhishek Bachchan, aki most még egy idétlen kígyózó mozdulattal is rátesz a dologra egy lapáttal. Innen kezdve az egyébként objektív mércével alig-alig értékelhető táncbetétek belsős poénokká és a nevetés kiapadhatatlan forrásává válnak.

A filmet megnézve egy másik – közel sem az alkotóknak köszönhető – érdekességre is bukkanhatunk. A Bachchan által alakított karakter alkoholista – a film pedig több helyen is nyíltan foglal állást az alkoholfogyasztással szemben, méghozzá egyáltalán nem burkolt művészeti megoldásokkal, hanem egy szolid, de jól látható felirattal az adott jelenet alján. A Happy New Year az első olyan film, mely áldozatául esett a filmes tanúsítványokat kiadó indiai központi bizottságnak – korábban csak a dohányzás veszélyeire kellett felhívni a nézők figyelmét a film valóságából kiszakító feliratokkal, most már az alkoholfogyasztás sem megy át a rostán. Művészileg korántsem szerencsés megoldás, hiába szolgálja a társadalmi felelősségvállalás ügyét.

Happy New Year szórakoztató, egyszernézős film, egy újévi józanodáshoz pont megfelelő bohóság – amit azonban a Bollywood világában járatosabbak fognak igazán élvezni.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya