Kritika

Silent Movie – Bombasiker

A Fantasy Film jóvoltából szeptember elejétől két nagysikerű Mel Brooks-komédia vált elérhetővé a hazai DVD-piacon. Munkatársunknak, Hevesi Istvánnak a Magasfrászról megfogalmazott megosztó véleményével szemben a Bombasikert kizárólag a „zseniális” címkével tudnám jellemezni.

A film

Dicsérendő a Fantasy Film kezdeményezése, hogy a filmtörténet egyik legnagyobb nevettetőjének két, a hetvenes évek homályába vesző munkáját emelnék vissza a köztudatba, hiszen az ifjabb generáció számára Mel Brooks neve jószerivel egy rettenetesen gyenge vámpír-(Dracula halott és élvezi), és egy üdítően bohém Star Wars-paródiával (Űrgolyhók) forrhatott eggyé. Szerencsére a Bombasiker produceri idegeket romboló alapötlete kellőképpen árnyal a direktor álomgyáron élcelődő, ötletgazdag életművén.

A Bombasiker 1976-os megjelenése idején elképzelni sem lehetett volna eszementebb filmtervet egy némafilmes korszakot megidéző burleszknél. Mel Brooks Oscar-díjas forgatókönyvíróként (Producerek), egy szovjet (Tizenkét szék) és két műfaji – egy western (Fényes nyergek) és egy horror (Az ifjú Frankenstein) – paródia levezénylése után jutott el e merész döntés meghozataláig, s meglepetésre mind a közönség, mind a szakma előtt kifizetődőnek bizonyult a vállalkozás, amit a 36 millió dolláros bevétel és négy Golden Globe-jelölés is kifejez.

S valóban, a Bombasiker talán az életmű legszerethetőbb darabja, ami elsősorban a Hollywood (nagy)ipari berendezkedésén csattanó kendőzetlen öniróniának köszönhető. A sztori szerint az egykoron sikeres, alkoholproblémáit letudó direktor, Mel Funn a nagy visszatérésről álmodozik, amit egy némafilm elkészítésével hajtana végre, csakhogy a sikerhez elengedhetetlenek az álomgyári sztárok, s nem is olyan könnyű megnyerni őket a projekthez. A színészi ellenállásból azonnal leszűrhető önreflexió pedig káprázatos cameokat szül, felbukkan Burt Reynolds, James Caan, Liza Minelli, még Anne Bancroft is, de a csillagok közül Paul Newman bizonyul igazán bevállalósnak, aki autóversenyzői gyakorlatát kifigurázva balesete után egy kerekesszékkel menekül az őt üldöző alkotók elől.

A Bombasiker egyik mellékkonfliktusa a korszak jellegzetes, ám szomorú eseménysorát is felvillantja, miszerint a némafilmért felelős stúdiót egy, a filmkészítéstől idegen nagyvállalat szeretné bekebelezni. Érdemes azonban megjegyezni, hogy csak a történet szövetébe gondosan beágyazott poénok működnek igazán. Mel Funn és két társalkotójának egyéni, valóban slapstick humorra építő csetlés-botlásai bár megidézik a filmtörténet első fajsúlyos korszakát, Chaplinhez vagy Keatonhöz hasonlatos összetett személyiség híján nemcsak az azonosulást nehezítik, hanem megakasztják a film ritmusát is.

Mel Brooks valóban némafilmet forgatott, az inzertekkel dúsított 87 perces játékidő folyamán csupán pár olyan geget villant fel, amelyek erélyesebben kekeckednek a hangosfilmmel. Ugyanakkor a közönség képorientáltságára ügyelve jóval dinamikusabban, olykor attraktívabb zoomolásokat is alkalmazva forgatta le a Bombasikert. A filmre most, 2011-ben éppolyan filmtörténeti ősmaradványként lelhetünk rá, mint saját korának közönsége, de ahogy Hulot úr zárvány-kalandjaira, úgy a Bombasikerre is megéri egy felhőtlennek kívánt másfél órát tartogatni. Sőt egyes gegjei (pl. MGM-paródia, az üdítőautomata löveggé alakítása) önmagukban is örökérvényűek a minőségi szórakoztatás terén.

A lemez

A Magasfrász kiadványához hasonlóan a Bombasiker korongján is előzetesek és filmográfiák kaptak helyet.

Bombasiker (Silent Movie)
színes, amerikai vígjáték, 87 perc, 1976

rendező: Mel Brooks
forgatókönyvíró: Mel Brooks, Rudy De Luca
zeneszerző: John Morris
operatőr: Paul Lohmann
producer: Michael Hertzberg
vágó: Stanford C. Allen, John C. Howard

szereplő(k):
Mel Brooks (Mel Funn)
Marty Feldman (Marty Eggs)
Dom DeLuise (Dom Bell)
Bernadette Peters (Vilma Kaplan)
Ron Carey (Devour)

IMDb

A DVD megjelenése: 2011.09.01.
Szinkron nyelv: angol Surround
Feliratok: magyar
Extrák: Előzetes, Filmográfiák
Ár: 1049 Ft

Avatar

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya