Kritika

Aki a sikert és a kudarcot is bátran állja – Boom! Boom! A világ Boris Becker ellen

A sportújságok címoldaláról a bűnügyi tudósítások élére került 2022 tavaszán Boris Becker: az egykori világelső teniszezőt, minden idők legfiatalabb wimbledoni bajnokát ugyanis csődbűntett miatt börtönbüntetésre ítélték Angliában. A sokak által irigyelt magasságokból a köztörvényes bűnözők közé sodródó Bombázó tragikus sztorija természetesen a filmipart is megihlette: az Apple TV+ kétrészes portréfilmje, a Boom! Boom! A világ Boris Becker ellen Becker életútjának csúcsait és hullámvölgyeit elemzi.

Boris Becker történetére még az is felkapta a fejét, aki nem igazán rajong a teniszért vagy a sportokért: a 90-es évek egyik legnagyobb teniszcsillaga mesés vagyont keresett karrierje során, visszavonulása után alig több mint két évtizeddel, 53 évesen mégis évekig tartó magáncsőd végén 2 és fél éves szabadságvesztésre ítélték, amelyből 8 hónapot le is töltött. Hogy juthat a multimilliomosokat megillető luxusból az adósságspirál végén rácsok mögé egy megnyerő, értelmes, hatalmas akaraterejű ember? Hogy siklik félre egy milliók által irigyelt élet, és hogy dolgozza fel mindezt egy igazi bajnok?

Ezek azok a kérdések, amelyeket rajongók milliói tettek fel maguknak, és ugyanezekre keresi a választ az Oscar-díjas dokufilmes, Alex Gibney kétrészes portérfilmje, a Boom! Boom! A világ Boris Becker ellen is.

A német Bombázó mindig az elképesztő akaraterejéről és brutális sebességű szerváiról volt híres, azonban a portré során egészen más erényeit is megcsillogtatja. Minden idők legfiatalabb wimbledoni bajnokával két interjút vett fel Gibney: egyet 2019-ben, a pénzügyi gondok miatt elindult jogi procedúra kezdetén, egyet pedig két nappal az ítélethirdetés előtt, 2022-ben. Ez a kettősség pedig igazán jót tesz a filmnek, Boris Becker dacos énje mellett a megtört tragikus hős is szépen kibontakozhat, így azok is közelebb kerülhetnek hozzá, akiket egyébként hidegen hagy a tenisz világa.

Tegyük gyorsan hozzá, hogy Becker életét feldolgozni kifejezetten hálás téma: már gyerekkora első teniszsikereiről is rengeteg felvétel, fénykép készült, profi pályafutását pedig végig a rivaldafényben töltötte. A kis Boris már 14 évesen felnőttek ellen küzdött, 16 évesen profi játékos lett, 17 évesen pedig az ominózus Kevin Curren elleni wimbledoni döntőt megnyerve világsztárrá vált, és a tornasikerekért bezsebelt díjazás mellett busás szponzori szerződéseket is kötött. 32 évesen jelentette be visszavonulását, de addigra már volt világelső, összesen 49 trófeát hódított el (ebből 9 Grand Slamet), és a 90-es években Michael Jordanhez és Madonnához mérhető popkulturális ikon volt.

A fantasztikus karrierhez viszonyítva a bukás is hatalmas.

Persze Becker pénzügyi összeomlásának voltak előjelei: már 2002-ben, 3 évvel visszavonulása után több millió fontnyi adócsalással vádolták meg, ekkor 250 ezer márka pénzbüntetéssel és 2 év felfüggesztett szabadságvesztéssel még megúszta. Az egykori teniszező igazi tragikuma azonban nem itt mutatkozik meg: Alex Gibney filmjében ugyanis nemcsak Becker elkötelezett hívei szólalnak meg, hanem olyan személyek is – mint például első menedzsere, Ioan Tiriac – akik már előre figyelmeztették az ifjú sztárt, hogy az önfejűsége beláthatatlan következményeket vonhat maga után.

A Boom! Boom! A világ Boris Becker ellen mégsem vesz el a pénzügyi kérdések boncolgatásában. A két epizód ugyanis egy igazi sztárparádét felvonultató sportportrévá áll össze, ahol nemcsak az egykori teniszcsillag emlékszik vissza az életére, hanem első felesége és vetélytársai is kontextusba helyezik az eseményeket. John McEnroe, Björn Borg mellett Michael Stich is megszólal, de pár mondat erejéig Becker tanítványaként Novak Djokovic is tiszteletét teszi.

Egy jó portréhoz híven természetesen az egyébként a kezdeti gyógyszerfüggőségéről és házasságtöréséről is meglepően őszintén nyilatkozó Becker egyes tényeket szándékosan vagy csak a feledés szeszélye miatt önkéntelenül, de vitathatatlanul elferdít,

ezeken a pontokon pedig Alex Gibney író-rendező jó érzékkel csapja le a magas labdákat, hogy igazi drámaiságot adjon a történetnek.

A portérfilm két epizódja a sikerkorszakot és a bukáshoz vezető utat mutatná be az alkotói szándék szerint, azonban a valóságban már érzékelhető aránytévesztéssel teszi mindezt. A bő 3 órás játékidőnek kétharmada kétségtelenül izgalmas sporttörténeti utazást kínál, ahol archív felvételek és interjúk sorozatát látva minden teniszrajongó elégedett lehet, de Boris Becker életének széteséséről mindössze szűk egy óra mesél.

Pedig az első igazi német teniszcsillag története tanulságok tucatjait hozza, ehelyett a felfoghatatlan vagyont összeteniszező sportoló anyagi csődjét elintézik pár olyan közhelyes meglátással, mint hogy sokan próbálták kihasználni, és többet költött annál, mint amennyit megkeresett. Ezért pedig nagy kár, mert sportágtól függetlenül rengeteg hasonló sorsú egykori sztárról lehet hallani, és érdemes lett volna legalább a konkrét példán keresztül bemutatni egy kicsit mélyebben, hogy siklik félre a siker feldolgozásának amúgy valóban embert próbáló kihívása.

„ha a Sikert, Kudarcot bátran állod,
s úgy nézed őket, mint két rongy csalót…”

A wimbledoni centerpálya játékoskijárója fölött álló híres Rudyard Kipling idézet nem véletlenül lett a film egyik mottója: Boris Becker egy klasszikus tragikus hős benyomását kelti Alex Gibney filmjében, aki nemcsak a csúcson, de a bírósági ítéletre várva is tisztában van tetteink következményeivel, de azzal is, hogy személyisége miatt képtelen arra, hogy valaki intelmeire hallgasson.

A Boom! Boom! A világ Boris Becker ellen lényegében egy olyan portréfilm, amilyet egy igazi teniszrajongó készítene egy másik igazi teniszrajongónak: bámulatos időutazás, betekintést enged egy zárt világ kulisszái mögé, a felvonultatott sztárparádénak köszönhetően tényleg sporttörténeti kuriózumnak hat. Csak kár, hogy közben a főszereplő igazi tragédiáját nem sikerül úgy feldolgoznia, ahogy azt minden idők egyik legjobb teniszezője megérdemelné.

A Boom! Boom! A világ Boris Becker ellen az AppleTV+ kínálatában látható.

dr. Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com