Kritika

,,Ha esetleg valakit megbántottam volna…” – Botrány

A #MeToo-mozgalmat megelőzve a Botrány azoknak a nőknek a történetét meséli el, akiknek köszönhetően a hatalommal való visszaélés, a munkahelyi szexuális zaklatás jelensége újból bekerült a közbeszédbe.

A Botrány (az ötletes angol cím, Bombshell kétértelműségét sajnos a magyar címválasztás nem tudja visszaadni) 2015 környékén, a republikánus elnökjelöltek vitájának idején kezdődik, és körülbelül másfél év történéseit meséli el. A konzervatív, jobboldali, Trumpot lelkesen támogató FOX News csatorna vezetőjét, Roger Ailest korábbi munkatársa, Gretchen Carlson bepereli szexuális zaklatás vádjával. Az egykori műsorvezető bátor lépéséhez egyre több, eddig hallgatásba burkolózó nő csatlakozik.

A fokozatosan növekvő botrány 2016 júliusában Ailes bukásához vezetett.

Az HBO GO-n tavaly bemutatott, A legharsányabb hang című minisorozatban már képet kaphattunk Ailes életének utolsó két évtizedéről, a FOX News megalapításáról, médiabirodalmának működési mechanizmusáról, érintve a szexuális zaklatásait is. A Botrány forgatókönyvét jegyző Charles Randolph (A nagy dobás) elsősorban a szexuális visszaélések témájára fókuszál, amelyhez azonban szervesen hozzátartozik Ailes szemléletmódja és a FOX News lényegét adó kommunikációs stratégia.

Rupert Murdoch 1996-ban bízta meg Ailest egy hírcsatorna létrehozásával. Célja: a tájékoztatás látszatának keltése. Objektív hírközlés helyett jobboldali, konzervatív irányvonalat követve közvetítették szimpatizánsaiknak azt, amit hallani szerettek volna. Ailes szexizmusa – amely a filmben megmutatkozik a nők leuralásában, testük tárgyiasításában – alapvetően meghatározta a csatorna profilját: azt, amit és ahogy láttattak, illetve kommunikáltak egy-egy műsorban.

A média ilyen jellegű formálása ezáltal meghatározza a nézők vitakultúráját és világlátását, többek között a nőkhöz való viszonyát is.

Így válik aprósággá és említésre sem méltó dologgá egy-egy fogdosás vagy soviniszta megjegyzés. Abban az esetben pedig, ha egy nő nem tetszését meri kifejezni ezzel szemben, jönnek a „férfigyűlölő” vagy „szexi vagy, de nehéz eset” típusú kommentek (Nicole Kidman Gretchen Carlsonja fejtegeti ezt).

Jay Roach filmje jól mutatja be ezt a folyamatot, amelynek a végén ott találjuk a szexuális zaklatásokat és azt a gyomorforgató mechanizmust és hálózatot, amelyben emberek falaznak, megfélemlítésből inkább elfordítják a fejüket vagy éppen segítik a molesztálást újabb és újabb áldozatok beszervezésével.

botrány

A filmben nagyon sok múlik a három főszereplőn (Nicole Kidman, Charlize Theron, Margot Robbie), akik nem is okoznak csalódást, egytől-egyig kiválóan formálják meg karaktereiket. A téma ellenére a film hangvétele könnyed és több ponton szórakoztató, ugyanakkor a háttérben gyűrűző feszültség is felsejlik (például az előzetesben is látható kiváló liftes jelenetnél). A cselekmény viszonylag gyorsan pereg (Charlize Theron híradós stílusban rögzített és előadott bevezetője kreatív és lendületes), a drámai jelenetek pedig jó érzékkel lassabbak, hagynak elég időt a magasságok és mélységek átélésére. Kate McKinnon a FOX News-nál dolgozó, titokban demokrata, leszbikus figurájától kapjuk a film egyik legjobb monológját, amelyben nagyon pontosan összefoglalja a FOX News félelmekre, megfélemlítésre építő kommunikációs stratégiáját.

Roger Ailes járókeretes jelenete pedig kísértetiesen reflektál Harvey Weinstein napokban közzétett fotójára, amelyen szintén egy járókeretre támaszkodva jelent meg a bíróságon.

Bár fontos megjegyezni, hogy a FOX News elnökének leleplezése után más vezetők is lebuktak, akiknek szintén távozniuk kellett a csatornától, azonban a munkájuk elvesztésén túl semmiféle büntetést nem kaptak. A csatorna bocsánatot kért, szép csendben, a vezetők pedig távoztak egy példátlanul magas végkielégítéssel. Roger Ailes 2017-es haláláig Trump tanácsadójaként dolgozott.

Érdekes adalék a film hátteréhez, hogy az a hollywoodi szakma készített filmet a FOX News-nál történt szexuális zaklatásokról – azok közvetett (hallgatással) vagy közvetlen (ártatlanok beszervezése) módon való támogatásáról –, akik valószínűleg hosszú ideig ugyanígy asszisztáltak Harvey Weinstein molesztálásaihoz.

Ugyanezek az emberek adtak 2002-ben Oscar-díjat az elítélt Roman Polanskinak, vagy éppen a nemi erőszak miatt elítélt, enyhített börtönbüntetését töltő Bill Cosby-t is ők emelték a csúcsra. Azt, hogy emiatt mennyire érezzük visszásnak a Botrányt, azt mindenki döntse el, ettől függetlenül

fontos és jól összerakott filmet készítettek a témában.

A Gretchen Carlson által elindított lavina persze nem állt meg: egy évvel később a #MeToo-mozgalom keretében erősödött meg. Ám még mindig van tennivaló a zaklatások felszámolásában. A legfontosabb természetesen az aktív cselekvés: nem elfordítani a fejünket és hangot adni a visszásságoknak, amint azt Margot Robbie karaktere is felismeri és kifejti a film végén. Magunk és az utánunk következő generáció érdekében is.

Varga Dóra

Varga Dóra

Varga Dóra jelenleg az ELTE filmtudomány képzésének mester szakos hallgatója. Több éve foglalkozik filmkritikaírással, érdeklődési területe a feminista filmkritika valamint a filmzene elmélete, azok kortárs tendenciái. Különösen kedveli az amerikai függetlenfilmeket, a távol-keleti filmeket, a stop-motion animációkat és az európai művészfilmek bizonyos vonatkozásait.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya