Moziban

„Miért, most az underground a trendi?” – BP Underground: Hip-hop

bp-underground-hip-hop

A BP Undergound második részében a hazai hip-hop szcéna múltjáról és jelenéről tudhatnak meg érdekességeket a laikusok, de valószínűleg a szubkultúrában otthonosan mozgóknak is nyújt érdekességeket Koltay Anna és Turán Eszter dokumentumfilmje. Kérdés, hogy elsősorban kinek szánták.

Nehéz lehet meghatározni egy rétegkultúra bemutatását célzó dokumentumfilm célközönségét. Ha azoknak készítjük, akik erőteljesen és régóta jelen vannak az adott érában, akkor elsősorban apró érdekességekre és erős nosztalgiafaktorra van szükség. Ha ismeretterjesztő jelleggel azokat célozzuk meg, akik kevésbé ismerik, akkor felületesebbnek és szenzációhajhászabbnak kell lennie a filmnek, hogy felhívja magára olyanok figyelmét is, akik egyébként nem néznék meg. És ha mindkét célközönséget ki akarjuk elégíteni… nos, akkor huppanunk a padlóra, aközé a bizonyos két szék közé.

bp-underground-hip-hop

A BP Underground: Hip-hop ugyan nem a padlón kötött ki, de ez nem sokon múlt. Alkotói ugyanis a címe ellenére

a hazai hip-hop szcéna legmainstreamebb arcaival készítették el a dokusorozat eme epizódját,

az underground képviselőinek csupán csontot dobva olykor, viszont a nagy durranások helyett sokkal inkább rámentek a kisebb, de érdekesebb történetek vonalára és a múltidézésre. Az eredmény egy technikailag nem túl kiemelkedő (beszélőfejes és archív felvételes snittek váltják egymást végig), de roppant szerethető alkotás, melyben helyet kapott az enciklopédikus magyarázatok mellett a magyarországi hip-hop kialakulásának és elterjedésének elmesélése olyanok szájából, akik megélték, sőt aktívan részt vettek benne.

És ezalatt érthetjük az Animal Cannibals által 1996-2000 között szervezett Fila Rap Jameket, a KILLAKIKITT frontembere, Aza által összehozott első magyarországi Wu-Tang Clan koncertet vagy épp a DJ-ként világbajnokságra is kijutó Underground Allstarst, DJ Quickkel az élen. A nagy nevek természetesen itt még nem érnek véget: az öregek közül felsorakozik még a filmben többek között DJ Györemix, Busa Pista és az alternatív vonalat leginkább képviselő NKS csapata is, míg mai húzóneveknek megkapjuk a Hősöket, a Punnany Massif Rendben Manjét és Akkezdet Phiait (a teljes listát lásd a sorozat hivatalos honlapján). De sajnos legalább ennyien hiányoznak is a filmből olyanok, akiknek mindenképp ott lenne a helyük.

bp-underground-hip-hop

A stáblista elején ugyan megemlítik az alkotók, hogy néhány megkeresett művész nem kívánt részt venni a filmben, de akkor is érthetetlen, hogy lehet a hazai hip-hopról beszélni anélkül, hogy akár csak megemlítenék például Sub Bass Monster nevét, vagy akár a nemrég elhunyt, sokak által tisztelt DJ Zefilt. Vagy hogy egy kicsit tényleg alternatív vonalra lépve előkerüljön Funktasztikus, Siska Finuccsi vagy épp Bobafett (oké, utóbbi előkerül annyira, hogy Bobakrome megemlíti, hogy miatta kellett nevet változtatnia). Ezek után persze meg sem lepődhetünk, hogy a mindenki által kitagadott, nácinak és sok minden másnak bélyegzett Fankadeli sincs emlegetve egy pillanatra sem.

Van azonban helyettük – valószínűleg a polkorrektség jegyében – női és roma rap!

Nem akarom leszólni egyiket sem, hiszen mindkettő nagyon fontos lenne – ha lenne. Mármint a mai napig, értékelhetően, azonos színvonalon, mint a nem női vagy épp nem roma rap. Így azonban felettébb erőltetettnek hat, hogy Mohamed Fatima (az egykori Fekete Vonat tagja) néhány perces megszólalása külön fejezetet kap a filmben, és hogy rajta kívül ne csak Sena (Irie Maffia) szerepeljen nőként, előrángatták még Poisyt is, akit a legtöbben csupán az Animal Cannibals Északon Délen című klipjének köszönhetően ismernek.

Persze lehet, hogy mindez csupán szőrszálhasogatás. Hiszen ahogy fentebb említettem, valóban nagyon szerethető alkotás lett a BP Underground: Hip-hop, melyben ismerős és kevésbé ismerős arcok vezetnek be minket a hazai hip-hop szubkultúra múltjába, jelenébe, és kicsit kikacsintanak a jövőjére is. Mindez alatt pedig folyamatosan szólnak a jobbnál jobb ütemek, a filmben szereplő előadók legnagyobb slágerei, így olyan gyorsan elröppen az a szűk másfél óra, hogy máris kezdenénk elölről.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..