Kritika

Ne gondolj rá, ne nézd meg – Bye Bye Man – A rettegés neve

A világ legártalmatlanabb horrorszörnye és legkopottabb sablonjai: a Bye Bye Man olcsó, fantáziátlan és igénytelen.

A film már 2015 végén elkészült, de 2017-ig nem engedték moziba. Sose jó jel, és most is beigazolódott: a Bye Bye Man – A rettegés neve még középszerű stúdiómércével nézve is rém gyenge.

Az alapsztori a lehető legkisebb költségvetéshez igazodik (7,4 millió dollár és egy C-kategóriás rendező). Négy későtinédzser egy elhagyott házban titokra bukkan, ami életre hív egy elfeledett rémet (csuklya, ujjprotézis, fantáziátlan arcmaszk). Ha eszedbe jut a neve, erősödik. Ha félsz tőle, erősödik. Ha más megismeri a nevét, őrá is vadászni fog. És hallucinációkat okoz; ez az egyetlen ereje, mert egyébként békésebb, ártatlanabb horrorfilmes szörnyikét még sose láttam (van egy rémkutyája is, akinél egy random palotapincsi is harciasabb).

A By Bye Man egy klisés horrorfilm alaphelyzetből teremt még annál is sokkal klisésebb történetet fantáziátlan eszköztárral és üres háttér előtt. Mímeli, mintha mitológia állna mögötte, de csak kimerült szimbólumokat hajigál egymásra; úgy tesz, mintha tragédiát játszana, mégis unott arccal nézhetjük végig a szereplő sorsát, a katarzis szele se csap meg.

És sehogy sem áll össze a történet mechanikája. „Ne gondolj rá, ne mondd ki”…? Ezzel az erővel: ne lélegezz! Lehetetlen feladatra lehetetlen történetet építeni, mert bármilyen működő történetnek az a lényege, hogy nehéz – kihívást, ideális esetben fejlődést jelentő –, de lehetséges feladat elé állítja a szereplőt. Ha a feladat annyi: „ne gondolj rá”, akkor nemcsak szegény tiniknek fellegzett be már az elejétől fogva, hanem a film dinamikájának is.

Persze lehetne ez a mottó a való élet egy komor, kellemetlen és hatásos analógiája. Mindannyiunknak megvannak a „nem is akarok rá gondolni” félelmei: anyagi csőd, betegség, karrierbeli kudarc, szerelmi elutasítás… A Bye Bye Man figurája

kicsit is ambiciózusabb szerzők kezében metaforává válhatott volna.

Jobb horrorok ezt meg is tudták tenni. A tavalyelőtti szenzáció, a Valami követegy két síkon működő film, ami egyrészt egy rendkívül parás horror, másrészt egy metaforikus dráma” – írtuk; „amelyben egy valós, emberi félelem ölt testet szellem képében”.

Ami kis erénye van a Bye Bye Mannek, azt a felhasznált lopott-kopott sablonoknak köszönheti. A ház szakadt tapétás, nyikorgó parkettájú, rejtekajtókkal teli szobái csakugyan ijesztőek néha (akár az összes többi horrorban). A falra akasztott csuklyás köpeny csakugyan rémsziluetté változik éjjel. (De ugyan kifene hagyná ott a falon?) És… körülbelül ennyi, több hangulatos vagy ijesztő pillanatot fel sem tudok idézni.

Ott van aztán még az a faktor, ami valamennyi gyenge-közepes zsánerfilmnél: ha a célközönségbe a fiatalok is beletartoznak (márpedig a Bye Bye Man látványosan PG-13; a puskalövés nem ejt sebet, a szereplőknek legfeljebb a háta meztelen), akkor mindig lesz néhány ifjú néző, akinek ez a film az első-valahányadik ilyen élménye, és nem érti, minek szidjuk, hisz’ tök izgalmas volt.

Sokat elárul a filmről, hogy ez a legtöbb, amiben reménykedhet: pár zöldfülű néző tetszése.

 

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya