Fókuszban Kritika

A poklok pokla: Bécs – Cold Hell

Cold Hell

Oscar-díjas filmje (Pénzhamisítók) után amerikai kitérőt tett, most pedig hazatért, de nincs benne sok köszönet: Stefan Ruzowitzky a Cold Hell című neo-noirjában leszámol a világ egyik legboldogabb városával.

Bécs a világ egyik legélhetőbb városa, sőt, idén, 2019-ben éppenséggel a legélhetőbb volt, legalábbis a Mercer tanulmánya szerint. Ennek tükrében különösen érdekes, hogy a Cold Hell éppen ezt a várost választotta helyszínéül, hiszen a filmben megjelenő alakok – egy neo-noirhoz hűen – kurvák, sorozatgyilkosok és rasszista rendőrök.

Özge (Violetta Schurawlow) taxisként él egyik napról a másikra a városban. Stabilnak nehezen mondható élete a végletekig felborul, amikor tanúja lesz egy kegyetlen gyilkosságnak. Lakásából megérzi egy halott nő bűzét, és amikor az ablakon kipillant, pont látja, hogy az árnyékba húzódó gyilkos őt nézi. Azonnal hívja a rendőröket. A kiérkező szervek – köztük Christian Steiner (Tobias Moretti) – számára azonban fontosabb a nő állampolgársága, egzisztenciája és török származása, mint életének védelme. Özge menekülni kényszerül egy gyilkos elől, akiről csak annyit tud: rettentően kegyetlen.

Furcsa film a Cold Hell, mert a témája alapján illeszkedhetne abba a kortárs európai trendbe, amely új mederbe terelte a pszichothrillereket, és amelyről egy cikkünkben már értekeztünk. Ruzowitzky filmje mégsem a listában szereplő filmekre hasonlít, hanem a kilencvenes évek amerikai thriller-noirjaira (Hetedik, 8 mm). Persze a két műfaji vonulat túlzottan nem válik el egymástól, például a skandináv krimik is sokat átemeltek a zsánerből. Ez azonban sokkal inkább a miliőre igaz, kevésbé a látványra, sőt a hasonszőrű európai alkotások éppen a kontrasztokkal kísérleteztek. Baran Bo Odar Néma csöndje vagy épp a spanyol Mocsárvidék a napfénytől megkopott augusztusban játszódik, A tetovált lány tele van hófehér képekkel, a belga A kezelés harsog a természet zöldjétől.

A felsoroltakkal szemben a Cold Hell világa olyan, mintha sosem lenne benne napfény.

A rendező a történet során Bécs mélyebb és mélyebb bugyraiba mászik alá (a legmélyebben pedig rendkívül találóan a diplomata negyed lakozik). Taxisdrosztjából a ketrecharc-edzőtermébe menekül Özge, de a megnyugvást mindenhol akadályozzák múltjának konfliktusai. A sodródásával felvázolt társadalmi kép pedig lesújtó: folyamatosan rasszista támadások érik, mindenhol jelen van az erőszak és a kirekesztés. A képi világ esők, sikátorok, részegek és penészes lakások képében tükrözi a lakosságot, a végletekig szembeállítva azzal képpel, ami az átlagember fejében Bécsről él.

A Cold Hellnek egészen egyedi a megközelítése például a bevándorlással kapcsolatban. Török származású főszereplőjét szinte egyforma mértékben sújtják a kisebbségi társadalom ellentmondásai és a többség kirekesztése. Fatih Akin történetei elevenednek meg (Fallal szemben, Sötétben), a közeg lekezelő megközelítése azonban sokkal erőszakosabb és véresebb következményekkel jár. Érdekes, hogy Akin szintén egy kurvákat gyilkoló sorozatgyilkos portréjával tért vissza, azonban a hírek szerint a Der goldene Handschuh nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Cold Hell

A kilencvenes évek amerikai thrillerjeivel fennálló párhuzam egy másik fontos területen is kidomborodik, nevezetesen a szakrális szimbólumokéban. A vallási többlettartalommal felruházott víz és tűz a poklot és a mennyországot szimbolizálja. Cold Hell – a cím maga is erre utal. Ahogy a gyilkos mondja a nőnek (szabad fordításban): „abba a pokolba küldelek vissza, ahol olyan hideg van, hogy az égési sérüléseket okoz.

A megszokott koncepcióval való szembefordulás tehát itt is megjelenik, akárcsak a bevándorlás kapcsán.

Bár Ausztria legnagyobb rendezője kétségkívül Michael Haneke, Stefan Ruzowitzky mégis előbb hozta el sógorunknak az első Oscar-díjat a Legjobb idegennyelvű film kategóriájában. A Pénzhamisítók négy évvel előzte meg Haneke Szerelmét. Ruzowitzky életművében azonban csak kitérő volt a történelmi dráma. Rögvest a következő filmjével visszatért saját zsáneréhez, a thrillerekhez. A Kelepce szintén kitérő volt, de földrajzi értelemben. A direktor az Egyesült Államokban forgatott olyan neves színészekkel, mint Eric Bana, Olivia Wilde, Kate Mara, Charlie Hunnam és Sissy Spacek. A sztárok ellenére azonban a film megbukott, világszinten nem voltak kíváncsiak Ruzowitzky B-filmek szintjét idéző, indokolatlan erőszakosságára.

És a Cold Hell ismét a túlzott erőszakosság hibájába esik.

Az egész történet hitelességét megkérdőjelezi, hogy Özge szinte sebezhetetlen: szanaszét késelik, felborul a taxijával, majdnem megfullad a víztől, majd a füsttől, egy ponton szabályosan felgyújtják. Bár Violetta Schurawlow kihozza a maximumot a szerepéből, karaktere kidolgozatlan, klisék mentén épül fel, nem lehet megérteni, mi motiválja őt. És az is ismételten bebizonyosodik, hogy Ruzowitzky sajnos nem feltétlenül a legjobb akciófilmes rendező, ahhoz viszont túl nagy szerepe van az üldözéses jeleneteknek, hogy ezt elnézzük neki.

Az igazi probléma az erőszak kimaxolásával az, hogy ledegradálja a filmet. Ugyanez volt a baj a Kelepcével is: meglepően jól indult, de aztán céltalan öldöklésre váltott át. Ruzowitzky alapvetően a horrorok terén szerzett magának hírnevet (Anatómia 1-2.), a minőségi ugrást az életművében mégis a teljesen rendhagyó Pénzhamisítók hozta el számára. A kapcsolódási pont pedig a bűnök folyamatos árnyalása és súlyozása – a rendezőt a moralizálás vezeti a Cold Hellben is. Sajnos azonban a film értékei elhalványulnak, és sokkal valószínűbb, hogy a nézők a rengeteg erőszak mellett Tobias Morettire és a Rex felügyelőre történő kikacsintásra fognak emlékezni, mint az innovatív szimbolikára vagy a bevándorlás egyedi ábrázolására. Kár érte.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..