Kritika

Csacsi, öreg Disney – Barátom, Róbert Gida

Barátom, Róbert Gida

Miután az év elején megismertük a Micimackó mint regény keletkezésének és hatásának történetét a Viszlát, Christopher Robin című filmben, a nyár közepére a Disney elhozta Christopher Robin életének könnyen fogyasztható változatát: ez a Barátom, Róbert Gida (Christopher Robin).

A Karinthy Frigyesnek (és nővérének, Karinthy Emíliának, azaz Mici néninek) köszönhetően magyarul Róbert Gidaként elhíresült Christopher Robin élete nem volt felhőtlen – ahogyan ezt a januári Micimackó-sztoriból is megtudhattuk. Apját, A.A. Milne-t az első világháborúból hazatérve, a fiú plüssállatai és a velük eltöltött erdei séták inspirálták a csekély értelmű medvebocs történetének megírására. És mivel a korabeli Anglia ki volt éhezve a háború borzalmai után a kedves, szerethető regényekre,

Milne kizsákmányolta fiát a minél nagyobb siker reményében.

A bentlakásos iskolába küldött Christopher Robin elhidegült apjától, tanulmányai végeztével pedig bevonult, hogy a második világháborúban védje a hazáját.

A Viszlát, Christopher Robin történelmileg viszonylag hűen adja át az eseményeket. Ezzel szemben, a Barátom, Róbert Gida egy hamisítatlan Disney-eufemizmus, amennyiben a hús-vér Christopher Robin életének főbb pontjaira – mint évei a bentlakásos iskolában és katonaként – csak érintőlegesen terjed ki. A valódi Christopher Robin helyét átveszi Róbert Gida, hogy még véletlenül se érezzünk keserűt a mese édességében. Így aztán nem kell foglalkozni a bonyolult gyerek-szülő kapcsolattal, hiszen Milne a fiú iskolásévei alatt meghal, Daphne, az anyja pedig egyszerűen csak eltűnik a képből.

Bár ebben az évben két Micimackó-inspirálta filmet is bemutatnak a mozik, s mindkettő – eltérő mennyiségben ugyan, de – táplálkozik az ifjabb Milne életrajzából, mégis csak egyik kötődik igazán a mi általunk ismert Micimackóhoz: a Barátom, Róbert Gida. Ez persze nem feltétlenül pozitív, hisz míg a Viszlát, Christopher Robin egy jóval érdekesebb megközelítése volt gyerekkorunk csacsi öreg medvéjének, addig a Barátom, Róbert Gida esetében a Disney a siker reményében csupán kihasználja Micimackót, akárcsak Milne tette anno a fiával. A film ugyanis meglehetősen épít a nosztalgiára, mivel

rengeteg utalást felfedezhetünk benne az 1977-es rajzfilm-adaptációból, a Micimackó kalandjaiból.

Ez olyan mértékben igaz, hogy a fásult, komor felnőtté vált Róbert Gida (Ewan McGregor) nem él át új élményeket az évtizedek óta először viszontlátott barátaival. Bagoly házát ugyanúgy elviszi a vihar, az állatok még mindig félnek az Apacukáktól, Tigris még a tükörképétől is, és ismét beszorul valaki egy üregbe – csak ezúttal nem Mackó, hanem Róbert Gida. Nem úgy, mint kislánya, Madeline (Bronte Carmichael), aki éppen annyi idős, mint mikor Róbert Gida/Christopher Robin volt, mielőtt bentlakásos iskolába ment. Ez a „veszély” Madeline-t is fenyegeti, aki komoly, mini felnőttként viselkedik – egészen addig, amíg nem találkozik a Százholdas Pagony lakóival. Malackáék ugyanis megtanítják apát és lányát a játék és a gyerekkor fontosságára.

A Barátom, Róbert Gida egyébként nemcsak eseményeiben, hanem szerkezetileg is idézi a Micimackó kalandjait: a fiú életét fejezetekben meséli el egy narrátor. Azonban ebben az esetben az önreflexió nem valósul meg olyan frappánsan, mint a rajzfilmben, így valójában elhanyagolható elemmé válik. Csak a nosztalgia hatását hivatott növelni,

azonban a film múltidéző ereje gyengébb, mint a Füles farkát tartó szög.

Tehát a Barátom, Róbert Gida azon kívül, hogy kreativitásban, a reális elemekben és néhány narratív eszköz felhasználásában sem kiemelkedő, még a karakterábrázolásban sem jeleskedik. Milne regényében Micimackó szellemesebb, a Disney rajzfilm-adaptációjában pedig sokkal elbűvölőbb, mint CGI verziója, akinek személyiségére tényleg csak a csekély értelem jellemző. A Százholdas Pagony illetve London további lakói szintén egydimenziósak, erőltetetten meseiek. Így például a felnőtt Róbert Gida elnagyoltan gonosz főnöke (Mark Gatiss), annak apja, a tipikus „jóságos öregúr” (Oliver Ford Davies), de még Madeline anyukája, Evelyn (Hayley Atwell) sem több aggódó feleségnél, anyánál.

A Disney egyik legsikeresebb mesefiguráját, Micimackót következésképpen 2018 egyik medve ihlette alkotása sem tudta olyan szerethetően vászonra vinni, mint Wolfgang Reitherman és John Lounsbery 1977-ben. Hiszen a Viszlát, Christopher Robin komor húrokat pendített meg az önéletrajzi műfaj kedvéért, a Barátom, Róbert Gidának pedig nem sikerült az elvárásokhoz mérten érdekesen és élettelin emléket állítania Christopher Robin Milne-nek és plüssfiguráinak.

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com