Kritika

Csak vetítünk – Alex Cross

Alex Cross

Alex CrossLegenda, géniusz, taktikai mester, gondolatolvasó. Hamisítvány. Ilyen karaktert csak vetíteni lehet, hát tönkre is ment vele egy realista thriller.

A film

Alex Cross közepesen jelentős regénysorozat-szereplő, detektívféle, mint Matt Scudder, csak a válláig se ér fel. Két filmben is szerepelt már (A pók hálójában és A gyűjtő – mindkétszer Morgan Freeman játszotta). Alex Cross továbbá bűnügyekre szakosodott pszichológus, ami a „varázsló” modern megfelelője. Szükséged van valakire, aki olvas a gondolatokban? Végy egy pszichológust. Szükséged van egy akcióhősre? Semmi gond, a pszichológusok kiválóan bánnak pisztollyal, lefutják a bűnözőket és taktikai lángelmék. A „bérgyilkos az épületben, védd meg a célpontot” sztenderd terepgyakorlat az ELTE-PPK-n.

Alex Cross tehát a való életből vétetett, így aztán logikus döntés egy kemény, realista krimibe helyezni. Már a film kezdetén legenda, senki sem mond ellent neki, a rendőrfőnököt ő teszi helyre, a kollégái bálványozzák, és hallottam egy kivágott jelenetről, amiben az égbe emelkedett volna Jeruzsálem közepéből, csak drágállották elrendezni érte a közel-keleti békét. Példás családapa is. Fegyverhasználati, erőnléti, taktikai és tudományos képzései mellett csodálatosan neveli a gyermekeit, amiből az következik, hogy egyben világklasszis fizikus, aki megtalálta az időnyújtás módját s önzetlen jellem lévén magán teszteli naphosszat. Végül pedig Laurence Fishburne Forest Whitaker Tyler Perry játssza, aki pont úgy is néz ki, mint ahogy egy kolosszusnak kell.

Ha Superman és Batman összecsapna, Alex Cross győzne. Ő teremtette Chuck Norrist. Annál meglepőbb, amikor méltó ellenfélre akad egy „Picasso” nevű pszichopata sorozatgyilkos (Matthew Fox) személyében. Miután Alex Cross tökéletes, csak gonoszsággal lehet legyőzni, így hát Picasso egy vérbeli nyomorult, egyike az akcióthrillerek kevés valóban ördögi figuráinak. Az egy dolog, hogy természetesen képregénybe illően tökéletes mészáros, két ütéssel ver agyon bokszbajnokokat és vízcsövek belsejében mászik felfelé, miután leütötte a gravitációt is. Valódi érdekességét az adja, ahogyan öl. A fájdalmat keresi. A film egyetlen erénye, micsoda hátborzongató figura.

Alex Cross

Picasso gyilkosságain túl ugyanis a film unalmas. A történet túl gyengécske és kiszámítható; ez elmondható ugyan a thrillerek többségéről, de azokban nem szerepel két emberbőrbe bújt félisten. Remek sztorit ki lehetett volna hozni abból, ha a film felismeri saját túlzásait, és épít rájuk. A Mission:Impossible tudatosan kihasználja Ethan Hunt emberfeletti imázsát, és remek képtelenségeket készít belőle, valami ilyesmi kellett volna itt is.

Mert a félistenek és a realizmus ellentéte lelombozó végkifejletet szül: Alex Cross sutba kell vágja az elveit, hogy tökéletessége dacára felérhessen egy morál nélküli, így teljesen szabad gyilkoshoz. A valóságban nyájas családapák nem kapnak el mészárosokat. Mészárosok kapnak el mészárosokat.

Mely pech. Alex Cross visszasüllyed a renegát zsaruk mocsarába, és kolosszusból klisévé alacsonyodik. A klisék pedig természetüknél fogva még annál is hihetetlenebbek, mint a mesterlövész pszichológusok, tehát ez a bukott hős megmarad vetített alaknak a vásznon.

Alex Cross

A lemez

Semmi extra, sorround magyar hang, angol DD 5.1, felirat, csókolom. A kiadó felismerhette, hogy ezzel a lemezzel nem fogja megtermelni az előirányzatot, hát rátette a kötelező szinkront (mert Magyarországon anélkül nem lehet filmet eladni… nem is kezdek rá), és kicsapta a polcokra, remélve, hogy csak elfogy. Háromezer forint fölötti árával bajos lesz, de lehet, hogy én vagyok naiv.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya