Kritika

Csillagainkban a fura – Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

A filmrajongókat különösen hamar megnyeri ő és Earl, a többiek pedig azonnal a szívükbe zárják a csajt (azt, aki meg fog halni). Egy lépéssel hátrábbról szemlélve pedig az idei Sundance filmfesztivál fődíjával kitüntetett Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni lényegében egy diadalének arról, hogy az amerikai függetlenfilm legyőzte a fősodort.

Ő, vagyis Greg (Thomas Mann) enyhén szólva fura: mindenkivel felszínes viszonyt ápol a gimiben, az ebédszünetet viszont a kollégájával a történelemtanáruk dolgozószobájában tölti. Earl, vagyis a kolléga (RJ Cyler) filmeket forgat újra vele évek óta, teszik ezt a lehető legviccesebb módon: a cím egyik szavát kicserélik valami hasonló hangzású szóval, így lesz zoknibábfilm a Mechanikus narancsból (Clockwork helyett Sockwork). A csaj, aki meg fog halni, vagyis Rachel (Olivia Cooke) a két furcsa fiú évfolyamtársa, míg nem leukémiával diagnosztizálják, szobafogságát teszi elfogadhatóbbá Greg, de csak azért, mert az anyja rákényszerítette erre.

Egy újabb rákos-romantikus tinifilm érkezett tehát a mozikba az utóbbi évek trendje szerint (Csillagainkban a hibaLány kilenc parókávalMost jó). A felsoroltakkal szemben azonban Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni sokkal inkább felnőttéválós (idegen szóval coming-of-age) dráma-vígjáték (idegen szóval dramedy), mint rákos-romantikus dráma. Nem a rák elleni heroikus küzdelemről, hiszen a főhős nem beteg, inkább csak fura. A történet pedig elsősorban őt követi.

Me and Earl and the

Greg az amatőr filmfeldolgozások mellett külön népcsoportokként kategorizálja iskolatársait, majd vérbeli diplomataként úgy helyezkedik, hogy senkivel se kerüljön konfliktushelyzetbe. Így képes megőrizni függetlenségét a legszélsőségesebb viszonyok között is, mint például a végzős bál. Egyedi világnézete a film vizualitásán is érződik, a valóságot a fiú fantáziavilágának stop-motion technikával bemutatott jelenetei szakítják meg olykor. Mozirajongóként pedig kiáll a rétegfilmek és a múlt művészfilmjei mellett. Sőt egy-egy jelenetben a különcségét még az atipikus fényképezéssel is kihangsúlyozzák.

Szerzői filmes utalások annak ellenére érezhetők az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halnin, hogy az valójában egy regényadaptáció. Talán meglepő, de az eredetiben az amatőr filmkészítés legalább akkora szerepet kap, mint a szélesvásznon – ezt sokkal inkább várnám el egy rendezőtől, mint egy írótól. Jesse Andrews, a regény szerzője a forgatókönyv megalkotásában is segédkezett a direktornak, Alfonso Gomez-Rejonnak (ő korábban Ben Affleck segédrendezőjeként vált ismertté), talán emiatt is sikerült a főszereplő karaktert egyszerre rendkívülivé és mégis átlagossá faragni.

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

Gerg révén az Én, Earl… egyfajta kiáltvány a furcsaság mellett, hasonlóan az Egy különc srác feljegyzéseinek főhőséhez, Charlie-hoz (az említett filmet a menzán zajló verekedés-jelenet konkrétan felidézte bennem). Greg bizonyos értelemben a Bajos csajok Cadyjének is méltó párja lenne, de a tizenegy évvel ezelőtti tinivígjáték sokkal inkább egy széles közönségnek szóló mozi, fordulatai tipikusnak nevezhetők, zárása pedig a lány betagozódásával egyértelműen a fősodor felé mutat.

Az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni lényegében a függetlenfilm győzelme a mainstream felett – ezért sem meglepő az idei Sundance zsűri nagydíja és annak közönségdíja. A Csillagainkban a hibával összehasonlítva egészen más értelmezéssel közelít a halál felé, a popzenére vágott érzelgősség helyét a visszafogott, furcsának tűnő, de valódisága folytán mégis átélhető érzelem veszi át. A témaválasztás hasonlósága azonban azonossági pontként rámutat arra, hogy napjaink Hollywoodjának ötlettelenségéből az egyetlen kiút a függetlenfilmekből eredhet – az idei Oscar-jelöltek (BirdmanSráckorWhiplash) szintén erre világított rá. Ezáltal válhatott kategóriájának idei zászlóshajójává az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, holott az minden pozitívuma ellenére közel sem egy formabontó vagy újszerű alkotás – ez a filmművészeti előzmények tükrében egyértelműen érezhető. Csak épp egyszerűen képes volt arra a műfajkeresztező bravúrra, amire az előző évben a Whiplash, amely thrilleres eszközökkel tálalta elénk a számtalanszor feldolgozott tanár-diák viszonyt.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu