Fókuszban Kritika

A zenész mögött az ember – Csillagfény távolság

Csillagfény távolság

Bársony Katalin dokumentumfilmje, a Csillagfény távolság érzékenységével nyűgözte le a közönséget szarajevói világpremierjén, hogy aztán itthoni bemutatóján, a miskolci CineFesten is megmutassa, milyen őszinte és személyes darab.

Bársony Katalin a Romédia Alapítvány vezetője, és amellett, hogy filmkészítő, szociológus is, akit különösen érdekelnek az emberi sorsok és a hétköznapi életek. A Csillagfény távolság Balázs József, az East Gypsy Band zongoristájának történetét mutatja be, a forgatás nyolc évét 68 percbe sűrítve. Szemtanúi leszünk annak a nehéz és rengeteg áldozattal járó folyamatnak, ami egy album készítésével és egy csapat egyben tartásával jár, betekintést nyerünk a nagy „amerikai álomgyár” valódi világába, és annak is részesei leszünk, amikor Tim Ries, a Rolling Stones szaxofonosa felbukkan Józsi életében.

Csillagfény távolság

Azonban mielőtt kategorikusan elkönyvelnénk a Csillagfény távolságot zenés filmként, fontos tudnunk, hogy itt sokkal többről van szó. A film nem Józsi történetének zenei vonalát helyezi előtérbe, a hangsúly inkább a mindennapjaira tevődik, ráadásul szokatlanul őszintén. Látjuk, amikor Józsi régóta őrzött zongoráját el akarják vinni a lakásából, ahogyan a csekkbefizetések okozta nehézségeket is, illetve azt a küzdelmet, ami a pénzszerzés, tanítás, zenélés és magánélet közti egyensúly megtalálásával jár. Mindezeket olyan valóságosan és hitelesen, külső beavatkozásoktól mentesen, ami még a dokumentumfilmek között is ritkaságszámba megy.

Ez a személyesség és közelség az, ami Bársony Katalin filmjét egyedülállóvá teszi.

Úgy tűnik, egyre kíváncsibbak vagyunk az olyan világokra, melyeket a magunkétól távolinak érzünk, így bepillantást akarunk nyerni többek között a művészek, táncosok, zenészek életére. Az elmúlt években Halász Glóriánál is megfigyelhető volt ez a vonal, aki a 2018-as Három tánc című filmjében három, a Magyar Táncművészeti Egyetem klasszikus balett szakán tanuló fiú életét mutatta be, majd 2019-es Alla Zingara című filmjében a 100 Tagú Cigányzenekar néhány tagját hozta közelebb a nézőkhöz. Ezúttal pedig Bársony Katalin vállalkozott arra, hogy egy rendkívül tehetséges zenész életében bemutassa a hétköznapokat, a nehézségeket, bebizonyítva ezzel: az ő világuk és a mi világunk valójában nincs is annyira távol egymástól.

Csillagfény távolság

A Csillagfény távolság a lehető legkevesebb manipulatív filmes eszközzel él, mind narratívájában, mind képi világában. Lassított felvételek vagy bármi egyéb filmes „allűr” nélkül, a maga nemes egyszerűségében mutatja Józsit és az ő életének folyását. Ez a színtiszta egyszerűség pedig lehetővé teszi, hogy azt érezzük, nem egy filmet, hanem a valóságot nézzük.

Egy olyan valóságot, amelyben úgy érezzük, ismerjük Józsit, a rá nagyon jellemző szerénységet, az alázatot, a szeretetet, amit érez a zene és általában véve az élet iránt, azt a szenvedélyt, ahogyan mesél a zenéről és családjáról – akik már több generáció óta szintén zenészek –, és mi is „végigjárjuk” vele azt az utat, ahonnan indult, és ahová eljutott.

Csillagfény távolság

Azon túl, hogy a film rettentően emberi és érzékeny, van egy másik nagyon fontos erénye is: a szemléletváltó ereje. Ahogyan azt a vetítés után készített interjúnkban a rendező és a főszereplő elmondta,

túl sokat láttunk már abból a valótlan „valóságból”, ami a romákról kialakult képhez és sztereotípiákhoz vezetett, és ami óriási károkat okozott a roma közösségekről alkotott közvéleményben.

Ezzel Bársony Katalin filmje egyfajta ellenpólusa lesz a Győzike-féle – egyébként teljesen irreális és hiteltelen – valóságshow-knak, méghozzá azzal, hogy a maga szolid és visszafogott módján, dokumentumfilmes intimitásával lázad ez ellen a szemlélet ellen.

A giccstől mentes Csillagfény távolság ugyanakkor nem esik át a ló túloldalára: nem csak a jót mutatja, nem akar tökéletesnek látszani, „csupán” valóságosnak. Egy szép és felemelő történetnek, aminek minden rezdülését az élet írta. Az őszinte és szerethető szereplői gárda, a téma iránt elkötelezett filmrendező és a valóság zavartalan ábrázolása remek összetevői annak, hogy gondolkodóba ejtse az embert, és valóban szemléletváltásra ösztönözze. Épp ezért lenne nagyon fontos, hogy a Csillagfény távolság minél több emberhez eljusson.

A Csillagfény távolság szeptember 26-tól megtekinthető az HBO-n és az HBO GO-n!

Németh Míra

Németh Míra

Németh Míra 2019-ben csatlakozott a Filmtekercs csapatához. Miután látta az Amélie csodálatos élete című filmet, 12 évesen dönött úgy, hogy filmekkel fog foglalkozni. Azóta „mindenevő”: szerzői filmeket, blockbustereket, dokumentumfilmeket egyaránt szívesen fogyaszt, különösen kedveli a sajátos rendezői szemléletet, az abszurd humort és a társadalomkritikát a filmekben.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..